Trwa ładowanie...

Czy suplementy diety poprawią odporność? Sprawdzamy na przykładzie witaminy D

Czy suplementy diety działają? W obliczu pandemii koronawirusa niektórzy producenci próbują nas przekonać, że jesteśmy w stanie znacząco podnieść odporność organizmu na infekcje wirusowe i bakteryjne niemal z dnia na dzień. Suplementacja witaminy D wydaje się szczególnie ważna, kiedy zostajemy w domach z powodu zagrożenia zarażeniem Covid-19. Czy warto inwestować w suplementy?

Zobacz film: "Koronawirus w Polsce. Prof. Krzysztof Simon apeluje do Polaków w sprawie świąt Wielkiej Nocy"

1. Czy suplementy diety zawierają mniej witaminy D niż leki?

W związku z tym, że suplementy diety nie są lekami, nie podlegają tak rygorystycznym przepisom dotyczącym badania ich zawartości. Dlatego sprawy w swoje ręce wzięła grupa funkcjonująca w internecie na stronie badamysuplementy.pl. Jest to oddolna inicjatywa, która zajmuje się sprawdzaniem, czy deklarowany skład suplementów diety, pokrywa się z tym, co dostajemy faktycznie. Inicjatywa jest finansowana przez wpłaty od prywatnych osób, które głosują na to, jaki suplement przebadać tym razem. Użytkownicy wybrali, że chcą przyjrzeć się suplementom zawierającym witaminę D.

- Przebadaliśmy suplementy marki Kfd, Olimp, Vigantoletten i Devitum 2000 jednostek. Badanie przeprowadziliśmy kompleksowo. Przede wszystkim sprawdziliśmy poziom zanieczyszczeń mikrobiologicznych, czyli czy nie ma jakichś drobnoustrojów. W większości były to kapsułki z olejem (lnianym lub słonecznikowym). Zawsze w takich przypadkach jest prawdopodobieństwo, że te drobnoustroje mogły w trakcie produkcji się dostać. Co więcej, przebadaliśmy również suplementy pod kątem występowania metali ciężkich i faktycznej zawartości witaminy D3 w porównaniu do tego, co producenci deklarują na opakowaniach – mówi Maciej Szymański, pomysłodawca projektu "Badamy Suplementy".

Za kwotę, która zostanie uzbierana z publicznej zbiórki, organizatorzy kupują suplementy, które trafiają do niezależnego laboratorium. Tam przechodzą analizę, której wyniki publikowane są na stronie. Jak efekty?

- Wszystkie z tych badań wyszły w normie. Właściwie każdy z producentów miał więcej witaminy D3 niż to zadeklarował na opakowaniu. W niektórych przypadkach było zadeklarowane 2000 jednostek, a okazywało się, że jest nawet 2500 jednostek. Oczywiście jest pewna niepewność badania, czyli ewentualny błąd pomiarowy. We wszystkich przypadkach zawartość deklarowana mieściła się i w zakresie błędu pomiarowego i w zakresie, który jest wyznaczany prawnie przez Główny Inspektorat Sanitarny. Ja jestem bardzo zadowolony z tych wyników, bo w przeciwieństwie do ostatnich badań odżywek białkowych, gdzie wyszła trzykrotnie przekroczona zawartość cukrów, to tutaj wszystko mieści się w tym, co producenci zadeklarowali na etykiecie. Szczególnie że witamina D3 jest dość popularnym suplementem wśród Polaków. Dlatego dobrze, że mamy taką wiedzę – mówi Maciej Szymański.

Dodaje również, że takie badania pozwalają obalić wiele mitów dotyczących suplementów diety, które krążą często po forach internetowych.

- Zapamiętałem jeden cenny komentarz, który zostawiłł jeden z użytkowników forum: "wszyscy mówią, żeby sięgać po leki, bo wszyscy mówią, że w suplementach jest o wiele mniej witaminy D3", a jednak nasze badania wskazały na coś innego – podsumowuje Maciej Szymański.

2. Jak wzmocnić odporność?

Odporność organizmu jest pewnego rodzaju barierą, która pozwala nam zwalczać bakterie i wirusy dostające się do naszego organizmu. To, w jaki sposób działa nasz organizm, zależy od tego, jak o niego dbamy. Odporność jest wypadkową tego, jaki prowadzimy styl życia.

Choć możemy tego nie odczuwać, walka naszego systemu odpornościowego z wirusami to spory wysiłek dla organizmu. A każdy wysiłek przychodzi nam z większą łatwością, kiedy jesteśmy wypoczęci. Dlatego podstawą, na której powinniśmy budować odporność naszego organizmu, jest odpowiednio długi wypoczynek i zdrowy sen. Dlatego również należy ograniczyć sytuacje stresowe. Ciągły stres jest wysiłkiem dla naszego organizmu, który w efekcie znacząco osłabia działanie naszego układu odpornościowego. Kluczowa jest też dieta.

3. Co osłabia odporność?

Budując zdrowy i silny organizm, musimy pamiętać również o zdrowych nawykach. Palenie papierosów czy picie alkoholu znacząco osłabiają naszą odporność nie tylko na wirusy i bakterie. Jesteśmy również bardziej podatni na wszelkie choroby przewlekłe, a nawet zwiększamy ryzyko wystąpienia nowotworów.

Polacy biorą coraz więcej suplementów diety, większość z nich niepotrzebnie (Getty Images)
Polacy biorą coraz więcej suplementów diety, większość z nich niepotrzebnie (Getty Images)

To samo dotyczy diety. Dieta bogata w owoce i warzywa sprawi, że dostarczymy organizmowi antyoksydanty, które znacząco wzmacniają naszą naturalną warstwę obronną. Co więcej, należy pić dużo wody, która wpływa na prawidłowy przebieg procesów wewnątrz naszego organizmu, a także zapobiega wysuszaniu się skóry. Na suchej skórze łatwo powstają zadrapania, a te są otwartą bramą dla wszelkich drobnoustrojów, które dostają się wprost do krwiobiegu.

Na niektóre choroby nie jesteśmy w stanie uodpornić się naturalnie, dlatego musimy dostarczyć przeciwciała wyodrębnione w laboratorium. Tak działają szczepienia. Dzięki nim możemy uniknąć chorób, które w przeszłości często powodowały epidemie.

Warto również wspomnieć o ruchu na świeżym powietrzu i to niezależnie od pogody. Nawet spokojny trucht, czy dłuższy spacer na świeżym powietrzu (niezależnie od tego, czy to lato, czy zima) może pomóc organizmowi w przystosowywaniu się do zmiennych warunków.

4. Suplementy diety

Patrząc na powyższą listę, która jest i tak pewnym uproszczeniem, wiara w to, że tak skomplikowany system da się zastąpić jedną tabletką jest, łagodnie mówiąc, naiwnością. Nie ma również możliwości, by organizm "wzmocniony" czymkolwiek mógł skutecznie bronić się przed koronawirusem. Ograniczyć ryzyko zakażenia możemy, wyłącznie przestrzegając podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Jak zapobiegać zarażeniu koronawirusem? (Ministerstwo Zdrowia)
Jak zapobiegać zarażeniu koronawirusem? (Ministerstwo Zdrowia)

Przyjmowanie witamin i mikroelementów na wzmocnienie odporności ma sens tylko w przypadku, w którym stwierdzono u nas (najlepiej po przeprowadzonym badaniu laboratoryjnym) niedobór któregoś z mikroelementów. W przeciwnym razie przyjmowanie tabletek nic nam nie da, a może prowadzić do skutków ubocznych wynikających z przedawkowania niektórych witamin.

Lekarze mówią, że należy suplementować wit. D przez cały rok, nawet latem. W naszej szerokości geograficznej jej niedobory występują praktycznie przez cały rok. Wiele osób próbuje je nadrabiać, sięgając po suplementy diety.

5. Czy można przedawkować witaminę D3?

Witaminę D3 można oczywiście również przedawkować. Przy nieodpowiedniej suplementacji (lub suplementacji, kiedy nie ma takiej potrzeby) może dojść do przekroczenia dopuszczalnego poziomu tej witaminy w organizmie.

W efekcie w naszych naczyniach krwionośnych zacznie odkładać się wapń. Początkowo nie będziemy odczuwali niepokojących sygnałów. Pierwszymi niepokojącymi objawami są: brak apetytu, zmożone pragnienie, zaparcia. Z czasem może dojść do groźnego nadciśnienia i niewydolności nerek. Dlatego ważne jest, by każdą długotrwałą suplementację skonsultować z lekarzem.

6. Objawy niedoboru witaminy D

Jak rozpoznać niedobór witaminy D w organizmie? Powinniśmy zwrócić uwagę na kilka zmian. Jedną z pierwszych jest ból kości i mięśni oraz uczucie ciągłego zmęczenia. Bardzo częstym objawem niedoboru tej witaminy jest również bezsenność, problemy z apetytem i nadciśnienie.

U dzieci objawia się rozdrażnieniem, obniżoną koncentracją i bólami przyzębia.

7. Kiedy zacząć brać suplementy?

Mimo coraz większej dostępności wielu preparatów medycznych bez recepty nie powinniśmy pochopnie po nie sięgać tylko dlatego, że możemy. Należy pamiętać, że to, co pomogło naszej mamie, siostrze, czy koleżance może okazać się dla nas niebezpieczne. Nie ma dwóch identycznych organizmów. Suplementy mają również tę właściwość, że musimy przyjmować je przez pewien okres, by uzyskać zaplanowany efekt. W przypadku niepotrzebnej suplementacji zatruwamy tylko swój organizm.

Nie bierzmy niczego na własną rękę. Jeśli zauważymy u siebie popularne objawy niedoboru któregoś z mikroelementów, zapytajmy lekarza. On, znając dokumentację medyczną, ma pełniejszy obraz naszego organizmu. Upewnijmy się również, że wiemy, jakie dawki suplementów przyjmować. W zbyt dużym stężeniu trucizną może być niemal każdy preparat.

Zobacz także: Koronawirus - jak się przenosi i jak możemy się chronić

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.