Dieta na odporność

Odporność organizmu jest bardzo ważna, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy o przeziębienie czy grypę nie jest trudno. Szczególnie narażone na obniżenie odporności są małe dzieci, ale nie tylko. Szybki tryb życia, stres to tylko niektóre czynniki przyczyniające się do zaburzenia odporności u dorosłych.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

1. Co można jeść w diecie na odporność?

Latem w codziennym jadłospisie znajduje się dużo owoców i warzyw, ponieważ jest ich dostatek o tej porze roku. Jesienią i zimną niestety ich brakuje, a więc posiłki ubogie są w witaminy i minerały. Nasza dieta powinna więc być bogata w warzywa i zioła. Często w obecnym szybkim trybie życia gotujemy najczęściej proste dania, bo ich przyrządzenie zajmuje mało czasu. Nie musimy tego zmieniać, jednak możemy je lekko urozmaicić.

Do niezbędnych produktów, które powinny znaleźć się w naszej diecie, należą:

  • pomidory – źródło potasu, likopenu, witaminy C i beta-karotenu,
  • ciemne pieczywo – bogate w witaminy z gruby B, magnez,
  • szczypiorek – zawiera witaminę C, beta-karoten,
  • brokuły – bogate w beta-karoten, selen, wapń i kwas foliowy,
  • kapusta – źródło dużej ilości witaminy C,
  • czosnek – zawiera związki bakteriobójcze i grzybobójcze,
  • ryby – bogate w cynk, fosfor, jod, żelazo oraz nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • jogurty i fermentowane napoje mleczne – źródło bakterii probiotycznych.

A także mód, orzechy i nasiona, cykoria, kasza gryczana czy natka pietruszki.

Dieta na wzmocnienie odporności powinna bazować na zupach i bulionach warzywnych, bowiem wiele soli mineralnych przechodzi do wywaru. Można stosować także mrożone warzywa. Taki proces jak mrożenie powoduje minimalne straty minerałów i witamin, a więc w czasie, gdy jest niedostatek świeżych warzyw, mrożonki będą najkorzystniejsze. W przyrządzaniu dań i deserów zaleca się także stosowanie mrożonych owoców, jak maliny czy truskawki.

2. Jak prawidłowo jeść, aby wzmocnić odporność?

Ważne jest nie tylko to, co jemy, ale także jak często. Aby wzmocnić odporność, dziecko powinno jeść 5 posiłków dziennie – niezbyt obfitych, ale wartościowych. W każdym z nich powinno znaleźć się jakieś warzywo lub owoc. Organizm wymaga stałego dostarczania energii. Przejedzenie natomiast spowoduje, iż pojawi się uczucie zmęczenia, organizm będzie ociężały, niechętny na żadną aktywność fizyczną. Zaś do kolejnego posiłku będzie dużo czasu, w wyniku czego szybko pojawi się uczucie głodu. To z kolei spowoduje, że dziecko zje znów za dużo i koło się zamyka. Witamina C, która odpowiedzialna jest za naszą odporność, szybko ulega rozkładowi w organizmie, dlatego też należy ją ciągle uzupełniać.

Następny artykuł: Dieta rozgrzewająca

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy