Dieta na odporność

Odporność organizmu jest bardzo ważna, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy o przeziębienie czy grypę nie jest trudno. Szczególnie narażone na obniżenie odporności są małe dzieci, ale nie tylko. Szybki tryb życia, stresto tylko niektóre czynniki przyczyniające się do zaburzenia odporności u dorosłych. Jak wiadomo, najlepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego też warto znać naturalne metody wzmacniania odporności. Niezmiernie ważna jest tutaj odpowiednia dieta na odporność.

1. Co można jeść w diecie na odporność?

Latem w codziennym jadłospisie znajduje się dużo owoców i warzyw, ponieważ jest ich dostatek w tej porze roku. Zimą niestety ich brakuje, a więc nasze posiłki ubogie są w witaminy i minerały. Nasza dieta powinna więc być bogata w warzywa i zioła. Często w obecnym szybkim trybie życia gotujemy najczęściej proste dania, bo ich przyrządzenie zajmuje mało czasu. Nie musimy tego zmieniać, jednak możemy je lekko urozmaicić, poprzez właśnie zioła, przyprawy i warzywa.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Do niezbędnych produktów, które powinny znaleźć się w naszej diecie, należą:

  • Pomidory – źródło potasu, likopenu, witaminy C i beta-karotenu,
  • Ciemne pieczywo – bogate w witaminy z gruby B, magnez,
  • Szczypiorek – zawiera witaminę C, beta-karoten,
  • Brokuły – bogate w beta-karoten, selen, wapń i kwas foliowy,
  • Kapusta – źródło dużej ilości witaminy C,
  • Czosnek – zawiera związki bakteriobójcze i grzybobójcze,
  • Ryby – bogate w cynk, fosfor, jod, żelazo oraz nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • Jogurty i fermentowane napoje mleczne – źródło bakterii probiotycznych.

A także mód, orzechy i nasiona, cykoria, kasza gryczana czy natka pietruszki.

Dieta na wzmocnienie odporności powinna bazować na zupach i bulionach warzywnych, bowiem wiele soli mineralnych przechodzi do wywaru. Można stosować także mrożone warzywa. Taki proces jak mrożenie powoduje minimalne straty minerałów i witamin, a więc w czasie, gdy jest niedostatek świeżych warzyw, mrożonkibędą najkorzystniejsze. W przyrządzaniu dań i deserów zaleca się także stosowanie mrożonych owoców, jak maliny czy truskawki.

2. Jak prawidłowo jeść, aby wzmocnić odporność?

Ważne jest nie tylko to, co jemy, ale także jak często. Aby wzmocnić odporność, dziecko powinno jeść 5 posiłków dziennie – niezbyt obfitych, ale wartościowych. W każdym z nich powinno znaleźć się jakieś warzywo lub owoc. Należy pamiętać, iż 5 lekkich posiłków nie zastąpi 2-3 obfite posiłki. Organizm wymaga stałego dostarczania energii. Przejedzenie natomiast spowoduje, iż pojawi się uczucie zmęczenia, organizm będzie ociężały, niechętny na żadną aktywność fizyczną. Zaś do kolejnego posiłku będzie dużo czasu, w wyniku czego szybko pojawi się uczucie głodu. To z kolei spowoduje, że dziecko zje znów za dużo i koło się zamyka. Witamina C, która odpowiedzialna jest za naszą odporność, szybko ulega rozkładowi w organizmie, dlatego też należy ją ciągle uzupełniać.

Niezmiernie ważny jest fakt, iż nie wolno wyjść z domu bez śniadania. To ono napędza nas na cały dzień pracy. W przypadku niezjedzenia śniadania w domu, w pośpiechu życia nie mamy czasu na zjedzenie go w pracy, czekamy więc do lunchu czy obiadu. Może i da się wytrzymać, ale pamiętajmy, że bez minerałów i witamin dostarczanych w śniadaniu nie pracujemy tak wydajnie i sprawnie, jak normalnie!

Następny artykuł: Dieta rozgrzewająca

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!