Odchudzająca dieta "wegańska"

spis treści
rozwiń

Jeszcze do niedawna zakładaliśmy, że weganie to tylko te osoby, które nie jadają mięsa i nabiału ze względów ideologicznych. Dzisiaj – za sprawą Hollywood – coraz częściej przechodzimy na (wegańską) dietę, aby zrzucić zbędne kilogramy oraz zdrowo się odżywiać. Szacuje się, że za sprawą popularnej wśród gwiazd diety (wegańskiej), którą stosują między innymi aktorka Natalie Portman i projektantka mody Stella McCartney, w ciągu pięciu lat aż 19% z nas porzuci jedzenie steków i żeberek w imię wymarzonej, szczuplejszej sylwetki.

1. Zalety diety wegańskiej

Dzięki niskokalorycznej, (wegańskiej) diecie można pozbyć się nawet kilograma tygodniowo. Amerykańscy naukowcy dowiedli także, że produkty zbożowe i warzywa skutecznie hamują głód. W 2007 roku była modelka, Kim Barnouin, zainspirowana efektywnym chudnięciem na wegańskiej diecie, napisała znany dzisiaj poradnik dla kobiet dążących do perfekcji pod znamiennym tytułem „Skinny Bitch” („Chuda Zołza”). Podobno słynna z wychudzonej sylwetki brytyjska piosenkarka Victoria Beckham przeczytała książkę od deski do deski i sumiennie poddała się wszelkim regułom przedstawionym w poradniku.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Jadłospis diety wegańskiej"

Weganie powinni znać źródła deficytowych produktów ich diety i potrafić odpowiednio komponować posiłki, tak aby przyswajalności składników odżywczych była jak największa. Aby dobrze zbilansować energetyczność diety, muszą wybierać takie produkty, które obfitują w tłuszcze, węglowodany złożone, a także rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Bardzo pomocne w pełnym zbilansowaniu diety są soczewica i ciecierzyca, które uzupełniają dietę w bardzo znaczący sposób.

Jednak dla wielu odchudzających się całkowite wyrzeczenie się mięsnych produktów, serów czy jajek nie jest wcale takie proste, dlatego dzisiaj mówimy o weganach na pół etatu, czyli ludziach, którzy odchudzają się na diecie (wegańskiej), ale od czasu do czasu pozwalają sobie na pasztet, szynkę czy żółty ser. W Ameryce odchudzająca dieta (wegańska) jest tak popularna, że o ludziach, którzy jej przestrzegają, mówi się weganie agnostycy. Według futurologa Jody Turner, w najbliższej przyszłości ludzie będą przechodzić na weganizm nie z miłości do zwierząt i do ekologii, a z chęci zadbania o siebie, schudnięcia i przestrzegania diety, która nie powoduje tycia.

Dieta (wegańska) jest lekkostrawna i nie powoduje uczucia przejedzenia. W Hollywood cieszy się taką popularnością, że gwiazdy wynajmują prywatnych dietetyków, aby ci ułożyli dla nich jak najzdrowsze warianty diety prawie wegańskiej, czyli z bardzo małą ilością mięsa i nabiału.

2. Zasady odchudzającej diety „wegańskiej”

Dziennikarz „The New York Times” - Mark Bittman - w poradniku „Food Matters” wytłumaczył, na czym ma polegać ta niby wegańska dieta, której wyznawców nazwał: weganie, ale tylko do kolacji. Zasady diety polegają na tym, że przez cały dzień nie je się w ogóle mięsa ani nabiału, natomiast podczas kolacji można złamać regułę i pozwolić sobie na porcję kurczaka czy wołowiny. Autor poradnika sam przestrzega prawie bezmięsnej diety i chwali się, że dzięki niej stracił kilkanaście kilogramów. Bittman radzi, aby dietę rozpoczynać pomału, a pierwszym krokiem powinno być śniadanie. Zamiast jajek, szynki czy bekonu dziennikarz zaleca owsiankę.

Bittman dodaje również, że nie potrafiłby wyrzec się całkowicie mięsa, dlatego weganizm na pół etatu, kiedy od czasu do czasu można skusić się na kawałek sernika, bardzo mu odpowiada. Mark Bittman w książce „Food Matters” przedstawia również żelazne zasady tej mało restrykcyjnej diety (wegańskiej):

  1. Jedz jak najmniej mięsa. Pół kilograma produktów mięsnych na tydzień to maksimum. Należy również ograniczać spożycie jajek i serów. Ważne jest, aby mięso i nabiał jeść tylko na kolację. Można natomiast pić kawę z mlekiem.

  2. Jedz jak najwięcej warzyw i owoców pod każdą postacią: warzywa mogą być gotowane lub surowe, owoce świeże lub suszone.

  3. Za każdym razem, kiedy możesz zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego warzywami, owocami lub zbożami, to punkt dla ciebie.

  4. Wsłuchaj się w swoje ciało. Tracisz kilogramy i dobrze się czujesz? Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej kontynuować dietę niby wegańską. Jeśli nie chudniesz, to prawdopodobnie trzeba ograniczyć spożycie alkoholu i przekąsek.

  5. Suplementuj swoją dietę witaminą B12.

3. Przykładowy jadłospis w diecie prawie wegańskiej

Wersja 1

  • Śniadanie: muesli ze świeżymi owocami i mlekiem sojowym.
  • Lunch: zupa marchewkowa, przecier z marchewek, cebuli, ziemniaków, pietruszki.
  • Przekąska: tortille z sosem salsa.
  • Kolacja: grilowane warzywa oraz pierś z indyka.

Wersja 2

  • Śniadanie: koktajl owocowy. Składniki: jagody, pół banana, mleko sojowe, pół szklanki soku jabłkowego, miód do smaku. Jeden pełnoziarnisty tost.
  • Lunch: hummus z chlebem typu pita, sałata.
  • Przekąska: garść orzechów.
  • Obiad: grillowane warzywa, grillowany łosoś, brązowy ryż.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!