Zapotrzebowanie kaloryczne - zalecana liczba kalorii, kalkulator, spożycie kalorii

spis treści
rozwiń

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wielu czynników. Ile kalorii dziennie należy spożywać? Wbrew pozorom, nie jest to proste pytanie. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne jest uwarunkowane między innymi: trybem życia, aktywnością fizyczną, wagą, wiekiem oraz płcią. Inna jest liczba kalorii wskazana dla młodej kobiety karmiącej dziecko, a inna dla dojrzałego mężczyzny pracującego fizycznie. Jeśli nie wiesz, jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, możesz to w łatwy sposób obliczyć.

1. Zapotrzebowanie kaloryczne - zalecana liczba kalorii

Zapotrzebowanie kaloryczne powinno być dokładnie dostosowane do każdego człowieka, każdy z nas jest inny i wykonuje inną pracę. Przede wszystkim musisz zapoznać się z ogólnymi zaleceniami dotyczącymi tego, ile kalorii potrzeba w zależności od wieku i płci:

Zobacz film: "Czego unikać, aby zachować zdrową sylwetkę?"

  • kobiety 19-50 lat: 2200 kcal;
  • kobiety powyżej 51. roku życia: 1900 kcal;
  • mężczyźni 19-50 lat: 2900 kcal;
  • mężczyźni powyżej 51. roku życia: 2300 kcal.

Musisz to wiedzieć

Powyższe dane dotyczą kobiet i mężczyzn ćwiczących i niemających nadwagi. Jeszcze inaczej powinny odżywiać się kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Ważne, aby zapotrzebowanie kaloryczne było przestrzegane, ponieważ zbyt duże spożycie kalorii każdego dnia może skutkować nadwagą, a zbyt mała ilość kalorii – niedowagę.

2. Zapotrzebowanie kaloryczne - kalkulator

Do obliczenia zapotrzebowania kalorycznego można użyć bardzo prostego wzoru. Jeżeli nie wiemy jak poprawnie obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne, to warto skorzystać z kalkulatora internetowego. Kalkulatory zapotrzebowania kalorycznego dostępne są na stronach internetowych, a dzięki nim w kilka sekund dowiemy się, ile kalorii powinniśmy dostarczyć organizmowi każdego dnia.

Aby wynik zapotrzebowania kalorycznego był jak najdokładniejszy, powinno się ustalić dokładnie swoją wagę. W związku z tym najlepiej jest ważyć się rano, na czczo, a z trzydniowego wyniku wyciągnąć średnią. Kolejnym krokiem do ustalenia swojego dziennego zapotrzebowania energetycznego jest pomnożenie swojej wagi przez 26. Wynikiem będzie liczba kalorii potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania przy twojej wadze.

Aby dowiedzieć się, ile tłuszczu powinno znaleźć się w diecie, należy podzielić liczbę zalecanych kalorii przez 30. Należy pamiętać, aby unikać tłuszczów nasyconych i syntetycznych tłuszczów trans! W diecie niezbędne są naturalne, nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdują się w orzechach i rybach morskich.

3. Zapotrzebowanie kaloryczne - spożycie kalorii

Warto ustalić, ile kalorii znajduje się w codziennej diecie. Jak to zrobić? To proste należy skrupulatnie spisać na kartce, ile kalorii spożywamy każdego dnia. Nie należy pomijać nawet kostki czekolady – zapisujemy wszystko. Ta liczba może być niemiłą niespodzianką, zwłaszcza jeśli folgujesz sobie w kwestii słodyczy.

Niepozorna kostka czekolady ma aż 50 kcal, a jak wiadomo, na jednej kostce zwykle się nie kończy. Obliczając zapotrzebowanie kaloryczne, miej na uwadze swój tryb życia. Jeśli codziennie ćwiczysz na siłowni, potrzeba ci trochę więcej energii. Obserwuj, więc ile kalorii spalasz w trakcie ćwiczeń i dodaj do zalecanej ilości.

Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać
Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać [11 zdjęć]

Wszyscy wiemy, że cukier jest niezdrowy i powoduje przybieranie na wadze. Jednak pozbycie się go z filiżanki...

zobacz galerię

Jeśli spożywasz więcej kalorii, niż wynika z twoich obliczeń i ich nie spalasz – przeanalizuj, co możesz wyrzucić z diety. Najlepiej jest zrezygnować z przekąsek takich jak batoniki i chipsy, które bardzo zaburzają zapotrzebowanie kaloryczne. Są to przekąski pełne cukrów prostych i tłuszczy. Taką słodkość można zamienić na orzechy i owoce. Pomyśl też o codziennym spalaniu tłuszczu: na siłowni czy basenie podczas pływania. Może zaczniesz biegać? Wtedy z łatwością spalisz nadmiar kalorii.

Warto znać swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Świadomość tego, ile kalorii powinno znaleźć się w zdrowym jadłospisie, pomaga w rozsądny sposób zaplanować swoją dietę. Zdrowe odżywianie to klucz nie tylko do szczupłej sylwetki, ale i do dobrego stanu zdrowia. Najważniejsze, by uwzględnić swój tryb życia. Jeśli jesteś bardzo aktywny fizycznie, powinieneś spożywać więcej kalorii, gdyż zapotrzebowanie energetyczne wzrasta. Nie oznacza to jednak, że możesz zupełnie nie przejmować się tym, co jesz.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!