Wegetarianizm i weganizm

Wegetarianizm jest rodzajem diety, która charakteryzuje się wyłączeniem z posiłków mięsa i zawierających je produktów. Potrawy wegetariańskie mogą jednak zawierać mleko, jaja, nabiał i miód. Dietetycy są zdania, że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta wegetariańska jest zdrowa i może być z powodzeniem stosowana przez długi czas. Od wegetarianizmu bardziej restrykcyjny jest weganizm, czyli sposób odżywiania wyłącznie produktami pochodzenia roślinnego. Dieta wegańska wymaga stosowania suplementów diety, gdyż są pewne niezbędne dla organizmu witaminy i składniki mineralne, których potrawy wegańskie nie dostarczają.

Wegetarianie w porównaniu z resztą populacji nie cierpią na otyłość, mają niskie stężenie cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie i znacznie rzadziej grożą im choroby serca, cukrzyca, miażdżyca czy osteoporoza. Problemy zdrowotne wegetarian czasami wynikają z niedoboru niektórych składników odżywczych w diecie, zwłaszcza witaminy B12, witaminy D, żelaza oraz cynku. Aby uniknąć niedoborów, należy włączyć do jadłospisu produkty bogate w witaminy i minerały. Jeśli zachodzi taka potrzeba, wskazane jest przyjmowanie suplementów i preparatów witaminowych.

Weganizm jest bardziej restrykcyjny niż wegetarianizm. Weganie nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, miodu, nabiału, jajek. Są przeciwni zabijaniu zwierząt, a na dietę wegańską przechodzą ze względów etycznych, zdrowotnych, religijnych czy ekologicznych. Ich dieta zawiera produkty roślinne, warzywa, owoce, grzyby, produkty zbożowe (kasze, makarony, ryż, pieczywo, płatki zbożowe), rośliny strączkowe (fasole, soczewicę, groch, soję, ciecierzycę), orzechy, pestki i oleje roślinne.