Fosfor – rola w organizmie, występowanie, dawkowanie, nadmiar, niedobór

Fosfor jest pierwiastkiem chemicznym, który bardzo korzystnie wpływa na zdrowie kości i układ nerwowy. Jeżeli masz problemy z osteoporozą, to fosfor pomoże ci pokonać problem. Jak zatem należy dawkować fosfor i czy posiada jeszcze inne właściwości pozytywnie wpływające na zdrowie?

1. Fosfor – rola w organizmie

Fosfor jest bardzo ważnym pierwiastkiem budującym nasze kości i zęby. Właśnie tam fosfor znajduje się w największych ilościach, dlatego jego niedobór może powodować osteoporozę albo wypadanie zębów. Fosfor występuje także w DNA i RNA i jest nośnikiem informacji genetycznych. Fosfor odpowiada także za przewodzenie bodźców nerwowych, jak i utrzymuje w organizmie równowagę kwasowo – zasadową.

Fosfor w niewielkich, ale znaczących ilościach występuje w tkankach miękkich, można go znaleźć w mózgu, sercu czy mięśniach. Fosfor ma zdolności przetwarzania pokarmu w niezbędną do życia energię.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Fosfor – występowanie

Fosfor znajdziemy w pożywieniu, jednak można go również suplementować, np.: w postaci tabletek. Głównymi produktami, które zawierają w swoim składzie fosfor, są:

Jedzenie bogate w fosfor
Jedzenie bogate w fosfor [10 zdjęć]

Fosfor stanowi minerał niezwykle ważny dla organizmu. Jest on niezbędny dla mocnych kości, szkliwa zębów...

zobacz galerię

Bardzo dobrze jest postawić na dietę bogatą w warzywa oraz produkty zbożowe, w nich – z całą pewnością – znajdziemy spore dawki fosforu i nie będziemy cierpieli z powodu jego niedoboru.

3. Fosfor – dawkowanie

Oczywiście dawkowanie fosforu uzależnione jest między innymi od wieku człowieka. Dorosły, zdrowy człowiek powinien przyjmować fosfor w 800 - 1200 mg na dobę. Najwięcej fosforu potrzebują dzieci i młodzież w wieku od 10 do 18 lat, aż 1250 mg na dobę, ze względu na proces dojrzewania. W tym okresie należy zadbać o dawkowanie tego pierwiastka, aby w przyszłości dzieci nie chorowały z powodu osłabionych kości.

4. Fosfor – nadmiar

Nadmiar fosforu w organizmie może być spowodowany nadmiernym jego spożyciem z pożywienia lub wzmożoną suplementacją. Naukowcy twierdzą, że nadmiar fosforu może przyczyniać się do porowatości kości, a u dzieci może wystąpić nadpobudliwość, a nawet autyzm. Nadmiar fosforu powoduje, że wapń i inne składniki mineralne są gorzej przyswajane. Witamina D znacznie pomaga wchłonąć się fosforowi.

5. Fosfor – niedobór

Całkowicie zdrowy człowiek nie powinien mieć problemów z niedoborem fosforu. Fosfor gorzej przyswaja się u osób z chorobą alkoholową, niedożywionych czy u tych, które mają problemy ze wchłanianiem. Przy niedoborze fosforu dochodzi do słabnięcia mięśni i kości. Niedobór fosforu może objawiać się bólami kości i stawów, wymiotami, biegunkami czy zaburzeniami układu nerwowego. Takie osoby są o wiele bardziej podatne na infekcje.

Musisz to wiedzieć

Osoby, które doznały poparzenia, powinny zażywać produkty bogate w fosfor, ponieważ u nich występuje go znacznie mniej, gdyż przemieszcza się do innych, uszkodzonych tkanek.

Jeżeli chcemy dowiedzieć się, czy mamy odpowiednią ilość fosforu w organizmie, to wykonajmy badanie osocza krwi. Jednak w prawidłowo zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć tego pierwiastka.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!