Glutamina - charakterystyka, dawkowanie

Uprawianie sportów i trening na siłowni zyskują coraz więcej zwolenników. Obecnie dostępne są różne suplementy diety dla sportowców, które mają za zadanie zwiększenie wytrzymałości organizmu i szybsze budowanie masy mięśniowej. Jeśli ćwiczący racjonalnie się odżywia i regularnie wykonuje ćwiczenia, tak zwane odżywki na masę mogą okazać się bardzo skuteczne. Ostatnio dużo mówi się o glutaminie w związku z jej wpływem na mięśnie. Czym jest glutamina i na czym polega jej działanie?

1. Glutamina - charakterystyka

Glutamina to aminokwas stosowany przez atletów i osoby pracujące nad zwiększeniem masy mięśniowej. Glutamina znajduje się we krwi i mięśniach szkieletowych. Można ją także znaleźć w wołowinie, pszenicy, szpinaku i nabiale. Glutamina jest również dostępna w formie suplementów diety.

Zobacz film: "Aktywni fizycznie Polacy zapominają o konsultacji z lekarzem"

Badania wykazały, że osoby regularnie wykonujące ćwiczenia i prezyjmujące suplement z glutaminą po miesiącu odnotowują znaczny przyrost mięśni, który utrzymuje się podczas spożywania substancji. Glutamina wpływa korzystnie także na funkcjonowanie mózgu i nerek.

Glutamina jest również przydatna w procesach leczenia i regeneracji organizmu, dlatego jest zalecana po operacji, a także po wystąpieniu opuchlizny i podrażnieniach w ustach oraz po chemioterapii. Ponadto glutaminę stosuje się do leczenia utraty wagi oraz u pacjentów z HIV.

7 faktów na temat suplementów diety
7 faktów na temat suplementów diety [7 zdjęć]

Obecnie suplementy diety są bardzo popularne i ogólnodostępne. Możemy je dostać nie tylko w aptekach,...

zobacz galerię

2. Glutamina - dawkowanie

Przyjmuje się, że bezpieczna dawka glutaminy to 40 gramów dziennie. Jednak glutaminy nie powinno stosować się w połączeniu z niektórymi lekami. Negatywne skutki działania glutaminy nie są znane. Uważa się, że glutamina to bezpieczna substancja zarówno dla dorosłych, jak i dzieci. Nie należy jedynie przekraczać ustalonej dawki glutaminy. Poza tym nie wolno stosować jej:

Musisz to wiedzieć

3. Glutamina - działania niepożądane

Odżywki dla sportowców, na przykład z glutaminą, nie stanowią zagrożenia dla organizmu, pod warunkiem że są prawidłowo przyjmowane. Wszystkie odżywki na masę mają zalecaną, bezpieczną dawkę, której należy się trzymać. Warto jednak pamiętać, że bez odpowiedniej diety i regularnych ćwiczeń nawet najlepsze odżywki dla sportowców nie przyniosą pożądanych rezultatów.

Działanie glutaminy w odżywkach na masę mięśniową zostało potwierdzone, ale nie należy spożywać zbyt dużej jej ilości, ponieważ skutki uboczne są nadal nieznane i mogą okazać się poważne.

Jeśli chcesz w krótkim czasie zwiększyć masę mięśniową, możesz skorzystać z odżywek na masę. Suplementy diety są obecnie dostępne w różnej postaci i o różnym składzie. Być może słyszałeś, że właściwości glutaminy, powodują przyrost mięśni. Oczywiście, przyjmowanie suplementów z glutaminą nie zwalnia z systematycznych ćwiczeń.

Tylko połączenie suplementacji z regularnym wysiłkiem fizycznym przynosi rezultaty. Jeżeli zdecydowałeś się na stosowanie glutaminy, w żadnym wypadku nie przekraczaj zalecanej dawki. Skutki uboczne glutaminy są bowiem nie do końca zbadane, a nie warto ryzykować zdrowiem dla muskularnej sylwetki.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!