Przejdź na WP

Jak bezpiecznie ćwiczyć podczas upałów?

Choć wysokie temperatury nie zachęcają do intensywnych treningów, nie każdy sportowiec podczas upałów traci zapał do ćwiczeń. Jeśli mimo gorących dni nadal masz zamiar utrzymać aktywny tryb życia, pamiętaj o kilku zasadach które pozwolą ci ćwiczyć bezpiecznie.

Prawidłowe nawadnianie organizmu w trakcie ćwiczeń, elektrolity po treningu, unikanie ostrego słońca i stosowanie kremów z filtrem to podstawowe środki ostrożności podczas ćwiczeń letnią porą. Jakie jeszcze metody pomogą ci zwiększyć bezpieczeństwo?

1. Pamiętaj o podstawowych środkach ostrożności

Intensywne ćwiczenia w czasie upałów mogą być bardzo satysfakcjonujące, jednak ostre słońce i wysoka temperatura sprawiają, że zwiększa się ryzyko dużej utraty wody oraz nadmiernego wystawienia na promienie słoneczne. Pamiętaj o stosowaniu środków ostrożności, jak nakrycie głowy oraz krem z filtrem, które pozwolą ci uniknąć poparzeń słonecznych, oraz pij elektrolity po treningu i dużo wody w jego trakcie, by zadbać o prawidłowy poziom nawodnienia. Unikaj też ćwiczeń na ostrym słońcu oraz w najgorętszych godzinach dnia. Pomiędzy 10:00 a 16:00 słońce promieniowanie słoneczne jest bardzo intensywne, uważaj zatem na poparzenia i koniecznie zakładaj nakrycie głowy.

2. Zadbaj o prawidłowe odżywienie i regenerację organizmu

Skutecznie nawodnisz organizm także pijąc napoje izotoniczne lub rozpuszczając w wodzie tabletki musujące uzupełniające elektrolity. Po treningu z kolei nawadniaj się sokami, naparami ziołowymi lub wodą mineralną. Nie zapomnij o zjedzeniu lekkiego posiłku, z którym dostarczysz niezbędnych makroskładników, jak białko i węglowodany, które są kluczowe dla regeneracji. Mimo, że zwykle podczas upałów zmniejsza się apetyt, nie warto pomijać posiłków, szczególnie przed treningiem i po treningu. Pamiętaj też o prawidłowym nawodnieniu, gdyż wraz z potem organizm wydala minerały i elektrolity. Na skurcze pojawiające się po wysiłku zamiast sauny może pomóc rolowanie mięśni wałkiem do masażu sportowego. Aby uniknąć zakwasów po treningu, nie zapomnij o fazie schłodzenia po ćwiczeniach. Poświęć chwilę na rozciągnięcie mięśni.

3. Jak ćwiczyć latem?

Jeśli nie chcesz zmniejszać intensywności ćwiczeń mimo wysokich temperatur, możesz rozważyć także wykonywanie treningu w klimatyzowanej sali siłowni. Podczas wyjątkowo gorących dni może być to najskuteczniejsze rozwiązanie. Jeśli jednak nie masz dostępu do klubu fitness, wykonuj ćwiczenia albo rano, albo późnym wieczorem, gdy temperatura nie jest jeszcze bardzo wysoka.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo i skuteczność treningów, pamiętaj także o tych zasadach: • Nie pomijaj posiłków nawet, gdy jest gorąco • Używaj kremu z filtrem i noś nakrycie głowy • Nie ćwicz na ostrym słońcu w godzinach 10:00-16:00 • Pamiętaj, aby pić dużo wody a po treningu uzupełniać elektrolity, na skurcze z kolei pomaga sauna, lecz jeśli jest zbyt gorąco ulgę przyniesie też masaż

Materiał Partnera

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy