Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jak wybrać dobrego karpia na świąteczny stół?

 Magdalena Pietras
19.12.2020 12:02
Karp w wannie
Karp w wannie (East News)

Czego nie może zabraknąć na wigilijnym stole? Zdania w tym względzie są na pewno podzielone. Każdy z nas ma swoją ulubioną potrawę, bez której nie wyobraża sobie świąt. Dla wielu osób takim daniem jest będzie karp. Czy wiemy jednak, jaki okaz wybrać, by rzeczywiście dobrze smakował?

spis treści

1. Oceń karpia zmysłami

Kupując karpia, zwróćmy przede wszystkim uwagę na jego wygląd. Jeśli wyraźnie widać, że jest poobijany, ma dziwne plamy na łuskach i niepokojące urazy, to lepiej nie brać takiego okazu. Ponadto przyjrzyjmy się jego skrzelom – nie powinny być blade, ale w kolorze ciemnej czerwieni. Jeżeli są jasne, to oznacza, że był wcześniej przechowywany w złych warunkach.

To nie koniec oględzin. Sprawdźmy jeszcze brzuch ryby – u świeżego karpia będzie on krągły. Przyjrzyjmy się też jego oczom. Zdrowy karp będzie miał wypukłe, błyszczące, wyraziste oczy. Jeżeli są mętne, to źle świadczy o jakości ryby.

Nie bez znaczenia jest też wielkość. Najlepsze ryby to te średnie. Ich waga powinna wahać się w okolicach jednego kilograma. Niestety, taka ryba ma też swoje wady. Trudniej będzie się z niej pozbyć ości.

Zobacz film: "Fakty o zdrowiu - Olej z ryb może zapobiegać schizofrenii?"

Podczas zakupu karpia, warto też sprawdzić, jak on pachnie. Zapach mułu nie powinien nas niepokoić, karpie ze stawów hodowlanych charakteryzują się takim aromatem. Niektóre osoby nie mogą jednak go znieść, dlatego lepiej poszukać miejsca, w którym sprzedawane są karpie ze stawów o żwirowym dnie. Pamiętajmy też, że mimo wszystko zapach ryby nie powinien przyprawiać o mdłości. Jeśli poczujemy coś niepokojącego, lepiej zrezygnować z zakupu ryby.

Na koniec warto jeszcze dotknąć karpia, którego zamierzamy nabyć. Jeśli po naciśnięciu palcem ryby, nie zostanie po nim ślad, to świadczy o jej świeżości.

9 najzdrowszych na świecie ryb i owoców morza
9 najzdrowszych na świecie ryb i owoców morza [10 zdjęć]

Przynajmniej raz w tygodniu powinniśmy jeść ryby i owoce morza. Przejdź dalej i sprawdź, które gatunki

zobacz galerię

2. O czym warto pamiętać, przygotowując karpia?

Jeśli decydujemy się przygotować karpia samodzielnie od początku do końca, tzn. kupujemy go żywego, to warto odpowiednio się do tego przygotować. Postarajmy zająć się nim dopiero w dzień wigilijny. Dzięki temu danie będzie świeże i pyszne.

Wcześniej można go przetrzymać przez ok. 24 godziny w czystej wodzie, aby pozbyć się specyficznego zapachu mułu. Można również sprawić go wcześniej i pozostawić w przyprawach. Wtedy będziemy mieć pewność, że przy jedzeniu nie poczujemy zapachu mułu.

Przy patroszeniu pamiętajmy o tym, żeby nacinać rybę od głowy do ogona. Uważajmy na pęcherzyk żółciowy, ponieważ po jego pęknięciu gorzki płyn rozleje się na mięso. Aby usuwanie łusek nie sprawiło nam problemu, możemy wcześniej zanurzyć rybę w gorącej wodzie lub na jakiś czas (ok. 60 minut) włożyć do lodówki.

Pamiętajmy też o tym, że jeśli nie chcemy sami zabijać karpia, to możemy poprosić o to sprzedawcę. Jeśli zastosujemy się do powyższych zasad, to nasz tegoroczny karp będzie miał niezapomniany, wspaniały smak.

Zobacz także:

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze