Które ryby są zdrowe?

Wiemy, że spożywanie ryb jest zdrowe. Zawierają dużo białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3 i pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Jednak nie wszystkie gatunki mają korzystny wpływ na organizm człowieka. Ryby zawierające dużo rtęci są wręcz niewskazane dla ciężarnych i matek karmiących piersią, ponieważ pierwiastek ten stanowi zagrożenie dla płodu i małych dzieci. Jakie gatunki ryb są najzdrowsze i jak często należy je spożywać?

1. Zagrożenia związane z rtęcią

Rtęć jest obecna we wszystkich gatunkach ryb. Dla większości osób niewielkie ilości tego pierwiastka nie stanowią żadnego zagrożenia, ale niektóre gatunki ryb zawierają go tyle, by uszkodzić płód lub zaszkodzić karmionemu piersią noworodkowi. Specjaliści od żywienia zalecają, by ciężarne i dzieci poniżej 6. roku życia spożywali maksymalnie dwie porcje ryb tygodniowo, przy czym powinny to być gatunki ryb zawierające mało rtęci. Dlaczego rtęć jest tak groźna? Pierwiastek ten kumuluje się w organizmie i może być szkodliwy także dla zdrowych dorosłych osób. Wysokie stężenie rtęci może spowodować trwałe uszkodzenie nerek i mózgu.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

2. Zawartość rtęci w rybach

Najwięcej rtęci znajduje się w dużych rybach, ponieważ żyją one zwykle dłużej, przez co wydłuża się czas gromadzenia pierwiastka. Z tego względu specjaliści od żywienia odradzają spożywanie marlinów, rekinów, włóczników i odmiany tuńczyka „ahi”. Dużo rtęci znajduje się również w drapieżnej rybie niebieskiej, grouperze i niektórych odmianach tuńczyka, na przykład albacore lub yellowfin. Te gatunki ryb można spożywać najwyżej 3 razy w miesiącu, przy czym kobiety w ciąży i małe dzieci powinny ich unikać. Mniej rtęci znajduje się w okoniu, karpiu, dorszu, halibucie, rybie mahi mahi oraz tuńczyku w puszce. Umiarkowana zawartość rtęci sprawia, że te ryby można spożywać nawet 6 razy w miesiącu, jednak w przypadku ciężarnych i małych dzieci są one niewskazane. Najmniej rtęci znajduje się w anchois, zębaczu, krabach (skorupiaki), flądrze, śledziu, makreli, ostrygach, łososiu, sardynkach, krewetkach oraz pstrągu. Wyżej wymienione gatunki mogą być spożywane nawet 2-3 razy w tygodniu, ale kobiety w ciąży i małe dzieci powinny ograniczyć się do dwóch porcji.

Ryby mają w sobie cenne składniki odżywcze, ale ze względu na zawartość rtęci nie wszystkie gatunki są warte polecenia.

 

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!