Przejdź na WP

"Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie." Rozmowa z Piotrem Rogowskim, członkiem zarządu Lidl Polska

Wyniki badań przeprowadzonych przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej są alarmujące – Polacy nie odżywiają się prawidłowo! W jaki sposób Lidl Polska zamierza pomóc to zmienić? Rozmawiamy z Piotrem Rogowskim, Członkiem Zarządu firmy.

Wirtualna Polska: Jak rozpoczęła się współpraca Lidl Polska z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej oraz Instytutem Żywności i Żywienia?

Piotr Rogowski: Według badań prowadzonych m.in. przez profesora Mirosława Jarosza, dyrektora Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, 90 proc. dzieci w Polsce odżywia się nieprawidłowo, a aż jedna trzecia z nich ma nadwagę, cierpi na otyłość lub z powodu niedożywienia. Co więcej, z prowadzonych analiz wynika, że w ciągu ostatnich 30 lat częstość występowania nadwagi i otyłości drastycznie wzrosła. W związku z tymi niepokojącymi liczbami oraz wynikami badań postanowiliśmy działać.

Jak wygląda owa współpraca w praktyce?

Razem z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej podjęliśmy wspólne działania edukacyjne, które długofalowo mogą polepszyć jakość życia Polaków i je wydłużyć. Wierzymy, że nasze działania pomogą klientom w dokonywaniu zakupów tak, aby sięgali po zdrowe produkty – oraz zachęcą do aktywności fizycznej. Celem naszej współpracy jest uświadamianie Polaków w kwestii zdrowego i świadomego odżywiania. Właśnie rozpoczynamy wspólną kampanię, której tematem przewodnim jest redukcja soli i cukru w codziennej diecie.

Centralnym punktem tegorocznej kampanii jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. W jaki sposób zawarte w niej zasady promować będzie Lidl?

Nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia pod kierownictwem profesora Mirosława Jarosza promujemy od jakiegoś czasu. Już w ubiegłym roku wydaliśmy książkę "Jeść zdrowiej. Warzywa i owoce", której duża część była poświęcona właśnie nowej piramidzie – zwracaliśmy szczególną uwagę na to, jak ważne jest spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie oraz regularna aktywność fizyczna.

Chcemy dalej promować nową piramidę, dlatego podczas tej kampanii pokazujemy ją m.in. na magnesach. Nasi klienci przy dokonaniu zakupów na minimum 60 zł, zawierających co najmniej jedno warzywo lub owoc, otrzymają od nas magnes z piramidą żywienia. Myślę, że magnes powieszony w widocznym lub strategicznym miejscu, jakim jest lodówka, może utrwalić wiedzę na temat tego, co warto jeść, a czego lepiej w codziennej diecie unikać. Liczymy również na to, że w ten sposób zapoczątkujemy dyskusje w naszych domach na temat zdrowej diety.

Wspomnieliśmy już o książce wydanej przez Lidl Polska. Czy po ponad pół roku od premiery możemy zdradzić, jaką popularnością cieszył się ten tytuł?

Nasza ósma książka "Jeść zdrowiej. Warzywa i owoce" została wydana w imponującej liczbie – 2 mln egzemplarzy. Zadbaliśmy o to, by zawartość merytoryczna książki była na jak najwyższym poziomie, dlatego stworzyliśmy ją we współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia. Ponadto w pracach nad książką uczestniczyli mistrzowie Kuchni Lidla m.in. Karol Okrasa.

Wkład w książkę miała także Federacja Polskich Banków Żywności, którą wspieramy w działaniach edukacyjnych od 2002 r. Federacja na łamach książki podzieliła się z czytelnikami wiedzą na temat odpowiedzialnego zarządzania kuchnią i niemarnowania żywności.

Książka była podzielona na dwie części – edukacyjną oraz tę z przepisami, dzięki której nasi klienci otrzymali ponad 60 przepisów na zdrowe i smaczne posiłki. Do tego była ładnie wydana, zawierała interesujące fotografie. Nic dziwnego, że cieszyła się naprawdę dużą popularnością wśród naszych klientów, co nas oczywiście bardzo cieszy.

Na czym polega odpowiedzialność Lidla w zakresie zapewniania dostępności do zdrowych, sprawdzonych produktów Polakom? Jakie kroki podejmowane są w tym zakresie?

Naszym głównym celem jest oferowanie wysokiej jakości produktów wyprodukowanych w poszanowaniu środowiska naturalnego. Dodatkowym atutem jest niska i atrakcyjna cena naszego asortymentu. Zależy nam na tym, aby nasi klienci odżywiali się zdrowo i świadomie, dlatego dużą wagę przywiązujemy do jakości i bezpieczeństwa. Szczególną uwagę zwracamy na staranny dobór naszych dostawców i producentów.

Jakie warunki muszą oni spełnić, by ich produkty znalazły się na półkach sklepów Lidl?

Są oni certyfikowani zgodnie z uznanym standardem International Featured Standard (IFS) lub globalnym standardem British Retail Consortium (BRC). Ściśle współpracujemy w celu ciągłego zapewnienia, jak też dalszej poprawy procesów produkcyjnych i procesów wytwarzania. Do tego celu służą na przykład audyty, które są regularnie przeprowadzane na miejscu przez niezależne i akredytowane instytuty.

Nad jakością produktów marek własnych Lidla czuwa nasz Dział Zapewnienia Jakości. Oprócz tego zatrudniamy biegłych z niezależnych i renomowanych instytutów badawczych, którzy pobierają artykuły znajdujące się już na naszych półkach i kontrolują je. Nasza procedura jest następująca – im bardziej wrażliwy jest dany artykuł spożywczy, im bardziej uważać należy podczas jego produkcji, transportu i sprzedaży, tym bardziej intensywne są nasze badania.

Czym jest BIO żywność oferowana w sklepach Lidl?

W ramach naszego "Ryneczku Lidla" klienci mogą wybierać wśród ponad 150 owoców i warzyw. Duża część z nich posiada certyfikat BIO, który oznacza, że pochodzą z upraw ekologicznych. Zauważamy rosnące zainteresowanie tą grupą produktów, dlatego stale powiększamy ofertę zarówno BIO warzyw i owoców, jak również ziół. Obecnie w sprzedaży mamy m.in. BIO arbuza, awokado, jarmuż, porzeczki czerwone, bazylię, nektarynki, ogórki, paprykę, pieczarki czy miętę.

Część BIO warzyw i owoców kupujemy m.in. od "Farmy Świętokrzyskiej", która dostarcza nam np. BIO marchew czy BIO buraki. Cieszy nas to, że dzięki współpracy z naszą firmą polscy dostawcy mogą z sukcesami się rozwijać.

W jaki sposób Lidl Polska wspiera rolnictwo ekologiczne?

Sprzedawane przez nas BIO warzywa i owoce pochodzą z gospodarstw ekologicznych, które zakładają m.in. brak stosowania oprysków, pestycydów i nawozów sztucznych. Kupując BIO warzywa, owoce czy zioła, współpracujemy tylko z dostawcami, którzy posiadają certyfikat rolnictwa ekologicznego.

Najważniejszym, początkowym krokiem jest sprawdzenie jakości produktów oferowanych przez dostawcę – wymagamy certyfikatów jakościowych, takich jak IFS czy Global GAP na najwyższym poziomie. Zamawiając owoce i warzywa, nawiązanie współpracy z dostawcami z Polski jest dla nas priorytetem. Zawsze, gdy istnieje możliwość współpracy z krajowym dostawcą, stawiamy na polskie owoce i warzywa.

Zobacz film: "FIT PIECZONY MIELONY o obniżonej zawartości soli"

Świadome odżywianie, rozważny konsumpcjonizm, ograniczanie liczby kupowanych słodyczy albo konsumowanej soli... Czy w pewnym sensie te cele nie są sprzeczne z celami sieci sklepów? Na pierwszy rzut oka wydaje się przecież, że sklep chciałby, by jego klienci kupowali jak najwięcej.

Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Nasze działania CSR niezmiennie od wielu lat realizujemy pod hasłem "W trosce o lepsze jutro" w ramach pięciu filarów, które tworzą następujące obszary: środowisko, społeczeństwo, asortyment, dostawcy i pracownicy.

Wiemy, że mamy duży wpływ na to, co znajduje się w koszykach zakupowych wielu Polaków, dlatego naszym priorytetem jest dostarczanie najlepszych produktów. Czujemy odpowiedzialność, jaka na nas ciąży, dlatego zobowiązaliśmy się do wielu celów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa żywności – każdy z nich opisaliśmy w naszej polityce zakupowej "Świadome odżywianie", która znajduje się m.in. na naszej stronie internetowej www.lidl.pl.

W przypadku wielu substancji zawartych w żywności ich maksymalne wartości reguluje prawo. Czy z punktu widzenia Lidl Polska normy te są restrykcyjne?

W odniesieniu do marek własnych Lidla postawiliśmy sobie za cel przestrzeganie jeszcze bardziej restrykcyjnych wymogów niż określa to ustawodawca. Przykładem tego są pozostałości pestycydów: wymagamy o dwie trzecie ich niższych wartości niż te, które wynikają z wytycznych Komisji Europejskiej. Jest to wyraźny cel i wymóg, jaki stawiamy naszym dostawcom, konsekwentnie monitorując jego przestrzeganie. Ponadto dokonujemy optymalizacji tam, gdzie nie są one sprzeczne z innymi przepisami ustawowymi, co ma miejsce na przykład w przypadku chronionych i związanych z recepturami nazw produktów.

Jak wygląda dbałość o to, by były przestrzegane? Czy istnieją substancje, których prawo nie reguluje, a Lidl Polska i tak dba o to, by żywność była bezpieczna?

Szczególną uwagę w zakresie bezpieczeństwa żywności zwracamy na substancje niepożądane. W wielu przypadkach w Polsce i UE nie ma żadnych regulacji prawnych dla tych zanieczyszczeń, ponieważ badania nie są jeszcze odpowiednio zaawansowane. Wyraźnym przykładem są tutaj alkaloidy pirolizydynowe (PA) lub pozostałości olejów mineralnych (MOSH/MOAH). W tym zakresie poszliśmy już o krok dalej i wraz z naszymi dostawcami stworzyliśmy wewnętrzne wytyczne i procedury, które będziemy wspólnie z nimi sukcesywnie realizować.

Wiele popularnych składników cieszy się dziś złą sławą. Najlepszym przykładem jest chyba olej palmowy, o którego szkodliwości mówi się naprawdę wiele. Co robi Lidl Polska, by ograniczyć jego występowanie w swoich produktach?

Podjęliśmy zobowiązanie również w tym obszarze – naszym celem jest zmniejszenie zawartości oleju palmowego w żywności do minimum lub zupełna rezygnacja z niego. W ubiegłym roku olej palmowy został częściowo zastąpiony olejem słonecznikowym w asortymencie naszych chipsów ziemniaczanych. W przypadku gdy zastąpienie oleju palmowego nie jest możliwe, wspieramy stosowanie oleju palmowego wyprodukowanego w zrównoważony sposób. Tak na przykład w waflu pokrytym mleczną czekoladą z nadzieniem mleczno-orzechowym Benissimo olej palmowy został częściowo zamieniony na tłuszcz Shea.

Partenerem wywiadu jest LIDL Polska

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy