L-Karnityna - wspomagacze odchudzania, działanie, spalanie tłuszczu, inne zastosowania

L-Karnityna jest jednym ze składników suplementów diety na odchudzanie. Suplementy diety wspomagające odchudzanie to obecnie potężna grupa środków dostępnych w aptekach i sklepach. L-Karnityna i inne spalacze tłuszczu są bardzo popularne, coraz częściej sięgają po nie osoby, które chcą przyspieszyć proces odchudzania. Na czym opiera się działanie karnityny i takich środków? Czy karnityka i środki przyspieszające odchudzanie są skuteczne i bezpieczne?

1. Karnityna - wspomagacze odchudzania

Spalacze tłuszczu, w tym L- karnityna, to suplementy diety, których celem jest przyspieszenie przemiany materii . Zwiększenie metabolizmu sprawia, że organizm konsumuje więcej energii. Zjawisko lipolizy pozwala przekształcić cząsteczki zmagazynowanej tkanki tłuszczowej na wolne kwasy tłuszczowe , które są łatwo wykorzystywane przez organizm i eliminowane.

Składniki środków wspomagających spalanie tkanki tłuszczowej to m.in.: kofeina, zielona herbata, guarana, CLA, L-karnityna, chitosan, spirulina, nopal, chrom, citrus aurantinum.

Zobacz film: "Sprawdzone sposoby na szybkie spalanie kalorii"

Większość tych substancji to ekstrakty roślinne, witaminy i aminokwasy, które umożliwiają zwiększenie ilości spalanych kalorii lub wiązanie komórek tłuszczowych zanim te przedostaną się jeszcze do krwi. W grupie spalaczy tłuszczu wyróżnia się chitosan. Jest to substancja otrzymywana z pancerzy morskich skorupiaków, która faworyzuje eliminację tłuszczu z organizmu.

Warto pamiętać, że skuteczność zarówno L-karnityny, jak również innych substancji wspomagających spalanie tłuszczu, do tej pory nie została jeszcze udowodniona.

Większość tych składników faktycznie może wpływać na zwiększenie metabolizmu. Jednak, aby tak się stało, musiałyby być przyjmowane w tak dużych dawkach, że stanowiłyby zagrożenie dla organizmu. Dlatego L-karnitynę i tym podobne substacje należy stosować tylko jako uzupełnienie zdrowej diety odchudzającej.

Składniki suplementów diety, w tym L-karnitynę, można bez problemu znaleźć w pożywieniu. Na przykład chrom jest zawarty m.in. w śliwkach, brokułach, orzechach czy serach.

Co więcej, niektóre pokarmy to skuteczne naturalne spalacze tłuszczu, np. kapusta, seler, papryka, pietruszka, kiwi, pomarańcze.

2. L-Karnityna - działanie

Karnityna, inaczej L-karnityna, witamina Bt lub witamina B11, to organiczny związek chemiczny syntetyzowany w nerkach, wątrobie i mózgu. Pełna nazwa L-Karnityny to kwas beta-hydroksy-gamma-trimetyloaminomasłowy.

L-Karnityna występuje w pewnych ilościach w organizmie człowieka i zwierząt. Syntetyzowana L-Karnityna jest z aminokwasów (lizyny i metioniny) w nerkach i wątrobie, a magazynowana w mięśniach.

Do organizmu L-Karnityna dostarczana jest też z dietą, głównie z produktami mięsnymi i mlekiem. Produkty roślinne zawierają śladowe ilości tego związku.

Suplementy diety zawierające L-karnitynę są uznanym w świecie sportu spalaczem tłuszczu. Naturalne źródła L-karnityny to: czerwone mięso, produkty mleczne, orzechy, ziarna, czosnek, brokuły, brukselka, pietruszka, ryż, banany i inne.

Odchudzanie bez efektu jojo
Odchudzanie bez efektu jojo

Sposobem na uniknięcie niechcianego efektu jojo jest powolna, regularna utrata wagi wzbogacona o pielęgnację...

zobacz galerię

3. L-Karnityna - spalanie tłuszczu

Podstawową funkcją L-Karnityny jest udział w transporcie kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie ulegają one przekształceniu na energię.

L-Karnityna łączy się z kwasami tłuszczowymi dzięki zdolności przyłączania grup acylowych. W wyniku połączenia kwasu tłuszczowego z L-karnityną powstaje związek o nazwie acylokarnityna i w tej formie przechodzi do wnętrza mitochondriów. Następnie następuje uwolnienie karnityny z połączenia i cykl się powtarza. Ze względu na tę właściwość L-karnityna często dodawana jest do suplementów diety wspomagających redukcję masy ciała.

L-Karnityna pomaga pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ponieważ wykorzystuje tłuszcz zapasowy jako źródło energii. Należy jednak pamiętać, że samo stosowanie suplementu zawierającego ten związek nie wystarczy.

Istotna jest regularna aktywność fizyczna, mobilizująca mięśnie do pracy, a co za tym idzie – do wykorzystywania zapasów tłuszczu jako źródła energii. Poza tym należy też pamiętać o stosowaniu odpowiedniej diety.

L-Karnityna biorąc udział w utlenianiu kwasów tłuszczowych, przyczynia się do zaopatrywania mięśni w energię. Jej niedobór w organizmie może prowadzić do spadku siły mięśni, ale może także spowodować ich uszkodzenie.

Ponadto L-Karnityna jest bardzo ważnym związkiem wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego. Jej niedostateczna ilość może prowadzić nawet do wystąpienia niedokrwiennej choroby serca bądź do zaburzeń w pracy tego narządu.

4. L-Karnityny - inne zastosowania

Stosowanie L-Karnityny polecane jest nie tylko osobom odchudzającym się, lecz także sportowcom w okresach intensywnych ćwiczeń fizycznych. Pomaga ona w zaopatrywaniu mięśni w energię podczas intensywnego wysiłku.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Oprócz spalania tłuszczu L-Kkarnityna ma również zastosowanie lecznicze. Pomaga w leczeniu: niewydolności krążenia, choroby wieńcowej, miażdżycy naczyń obwodowych, zaburzeń lipidowych, choroby Alzheimera czy AIDS.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!