Magnez na stres

Życie w dzisiejszych czasach bywa często stresujące. Niestety nie da się tego tak prosto zmienić, dlatego trzeba umieć sobie radzić ze stresem. Jak najbardziej pomocna jest w tym jak największa ilość odpoczynku, nawet, a może przede wszystkim tego aktywnego odpoczynku. Oprócz tego można stosować także specjalne zioła na stres czy dietę na stres. W badaniach klinicznych wykazano także pewne działanie magnezu, łagodzące stres i uspokajające.

Właściwości magnezu

Magnez to jeden z makroelementów naszego organizmu. Znajduje się w tkankach oraz płynie wewnątrzkomórkowym. Prawie połowa całej ilości tego pierwiastka znajduje się w układzie kostnym, 25% w układzie mięśniowym, reszta w innych tkankach. Prawidłowy poziom magnezu w surowicy krwi wynosi 1,4-2,1 mEq/l, a całkowita zawartość w organizmie waha się w granicach 20-25 g. Nie jest go więc mało. Do czego w takim razie jest on potrzebny? Magnez bierze udział w wielu procesach w naszym organizmie, jak np. syntezie DNA czy syntezie wysokoenergetycznych związków magazynujących energię (np. ATP). Jego bardzo ważną funkcją jest regulowanie pracy układu nerwowego. Hamuje uwalnianie z zakończeń nerwowych dwóch neuroprzekaźników – adrenaliny i noradrenaliny, a więc związków w dużych ilościach wytwarzanych i wydzielanych do synaps w reakcjach stresowych. Wszystko to sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres przy niedoborze magnezu w organizmie. Długotrwale trwający stres stymuluje przemiany w organizmie, które jeszcze bardziej wpływają na zmniejszenie jego ilości. Niedostateczna ilość magnezu może wywołać także skurcz tętnic wieńcowych i obwodowych, co w konsekwencji może doprowadzić do niedokrwienia mięśnia sercowego, potocznie zwanego zawałem serca.

Polecane wideo:

Magnez w diecie

Niedobór magnezu może być spowodowany wieloma różnymi czynnikami, np. niską zawartością pierwiastka w wodzie lub glebie, nieodpowiednim przygotowaniem posiłków, w wyniku czego zostają pozbawione magnezu, oraz wiele innych. Warto więc włączyć produkty bogate w magnez do diety i właściwie przygotowywać posiłki.
Dzienne zapotrzebowanie na ten makroelement wynosi ok. 300 mg. Jednak w okresie ciąży, karmienia piersią, okresie dojrzewania czy zwiększonego wysiłku umysłowego i fizycznego, organizm wymaga dostarczania większej ilości magnezu.
Dobre źródło magnezu to woda mineralna. Zalecana jest taka woda, która zawiera co najmniej 50 mg magnezu w litrze. Oprócz tego magnez można znaleźć w czekoladzie, ale należy tutaj pamiętać, iż największa jego ilość znajduje się w jej gorzkiej odmianie. Do diety warto także włączyć kiełki zbóż, otręby, kaszę gryczaną, groch, fasolę, orzechy, produkty zbożowe z pełnego przemiału, banany i kakao. W aptekach dostępne są także suplementy diety z magnezem w postaci tabletek doustnych lub tabletek musujących. Większość z nich zawiera dodatkowo w swoim składzie witaminę B6, która zwiększa wchłanianie magnezu w jelitach o 20-40%, a zmniejsza jego utratę z moczem.
Zalecane jest przyjmowanie magnezu profilaktycznie w stanach przemęczenia fizycznego i umysłowego, przy stanach stresowych, zaburzeniach snu, wzmożonej pobudliwości psychoruchowej oraz w trakcie leczenia niektórych chorób układu krążenia.

Marta Bednarska, ponad rok temu

Magnez

Komentarze (4)
~Weronissia
~Weronissia ponad rok temu

Bardzo fajny artykuł. Niestety w dzisiejszych czasach wszyscy ludzie są zalatani, zestresowani, nie maja czasu na odpoczynek. Jestem jedną z tych osób. Często pracuje w domu do późna. Piję dużo kawy, jem bardzo nieregularnie. Ostatnio wyeliminowałam kawę. Było to bardzo trudne! Zaczęłam pić ustroniankę z magnezem i witaminą B6. Jest to moim zdaniem świetny sposób dostarczania magnezu do organizmu. Do mojej dotychczasowej diety dodałam również nowe zdrowsze produkty i nie jestem już tak okropnie zmęczona i ospała. :)

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Magnez - przyczyny i skutki niedoboru, rola magnezu, dieta
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Magnez - przyczyny i skutki niedoboru, rola magnezu, dieta
Stres

Czynniki stresowe

Czynniki stresowe

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, ale istnieją sprawdzone sposoby by zmniejszyć jego wpływ na samopoczucie i zdrowie.

Stres

Jak pozbyć się stresu?

Jak pozbyć się stresu?

Joga na stres Ćwiczenie jogi pomaga się zrelaksować i zapomnieć o nurtujących nas problemach.

Stres

Dlaczego stres towarzyszy całemu naszemu życiu?

Dr Grażyna Jędrzejczyk mówi o tym, dlaczego stres towarzyszy nam przez całe życie. Wraz z dermatolog, dr Ewą Chlebus, wskazują sytuacje, w których jest on mobilizujący, a w których nam przeszkadza.

Zespół Cushinga - objawy, diagnostyka, leczenie

Cząsteczka kortyzolu - schemat

Cząsteczka kortyzolu - schemat

Kortyzol wywiera znaczny wpływ na metabolizm, bywa nazywany hormonem stresowym na równi z adrenaliną.

Hydroterapia i balneoterapia

Kąpiel lecznicza

Kąpiel lecznicza

Leczenie wodą jest doskonałym sposobem na relaks oraz pozbycie się negatywnych skutków stresu.

Zdrowie w ciąży

Silny stres w ciąży

Silny stres w ciąży

Kobieta w ciąży powinna o siebie zadbać. Jakikolwiek stres jest w tym stanie niewskazany, gdyż może negatywnie wpłynąć na dziecko.

Stres

Pokój furii i inne sposoby na pozbycie się stresu

Pokój furii i inne sposoby na pozbycie się stresu Słyszałeś o pokoju, w którym można wyładować swoją złość? A może wolisz ciepłą kąpiel po dniu (...) pełnym napięć? Paulina Smaszcz-Kurzajewska rozmawia z psycholog Mileną Goncerz z Centrum...

Gorączka

Czy wiesz, kiedy zacząć zbijać temperaturę?

Pielęgniarka Joanna Kalwasińska wyjaśnia, kiedy najlepiej mierzyć temperaturę: czy wysiłek i stres wpływa na jej wysokość? Z filmu dowiesz się również, jakiej wysokości gorączkę powinniśmy zbijać.

Stres

Jak uodpornić się na stres

Jak uodpornić się na stres

Idealną formą walki ze stresem jest uprawianie sportu. Zwłaszcza sporty ekstremalne, które wyzwalają w uprawiającej je osobie silne emocje (...) , pozwalają na przyzwyczajenie się do stałego poziomu stresu. Jednak oprócz...

Stres

Nowy smak kawy

Nowy smak kawy

Użalanie się nad sobą do niczego dobrego nie prowadzi, natomiast spojrzenie na trudną sytuację z innej perspektywy może wiele zmienić.