Magnez na stres

Życie w dzisiejszych czasach bywa często stresujące. Niestety nie da się tego tak prosto zmienić, dlatego trzeba umieć sobie radzić ze stresem. Jak najbardziej pomocna jest w tym jak największa ilość odpoczynku, nawet, a może przede wszystkim tego aktywnego odpoczynku. Oprócz tego można stosować także specjalne zioła na stres czy dietę na stres. W badaniach klinicznych wykazano także pewne działanie magnezu, łagodzące stres i uspokajające.

Właściwości magnezu

Magnez to jeden z makroelementów naszego organizmu. Znajduje się w tkankach oraz płynie wewnątrzkomórkowym. Prawie połowa całej ilości tego pierwiastka znajduje się w układzie kostnym, 25% w układzie mięśniowym, reszta w innych tkankach. Prawidłowy poziom magnezu w surowicy krwi wynosi 1,4-2,1 mEq/l, a całkowita zawartość w organizmie waha się w granicach 20-25 g. Nie jest go więc mało. Do czego w takim razie jest on potrzebny? Magnez bierze udział w wielu procesach w naszym organizmie, jak np. syntezie DNA czy syntezie wysokoenergetycznych związków magazynujących energię (np. ATP). Jego bardzo ważną funkcją jest regulowanie pracy układu nerwowego. Hamuje uwalnianie z zakończeń nerwowych dwóch neuroprzekaźników – adrenaliny i noradrenaliny, a więc związków w dużych ilościach wytwarzanych i wydzielanych do synaps w reakcjach stresowych. Wszystko to sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres przy niedoborze magnezu w organizmie. Długotrwale trwający stres stymuluje przemiany w organizmie, które jeszcze bardziej wpływają na zmniejszenie jego ilości. Niedostateczna ilość magnezu może wywołać także skurcz tętnic wieńcowych i obwodowych, co w konsekwencji może doprowadzić do niedokrwienia mięśnia sercowego, potocznie zwanego zawałem serca.

Polecane wideo:

Magnez w diecie

Niedobór magnezu może być spowodowany wieloma różnymi czynnikami, np. niską zawartością pierwiastka w wodzie lub glebie, nieodpowiednim przygotowaniem posiłków, w wyniku czego zostają pozbawione magnezu, oraz wiele innych. Warto więc włączyć produkty bogate w magnez do diety i właściwie przygotowywać posiłki.

Dzienne zapotrzebowanie na ten makroelement wynosi ok. 300 mg. Jednak w okresie ciąży, karmienia piersią, okresie dojrzewania czy zwiększonego wysiłku umysłowego i fizycznego, organizm wymaga dostarczania większej ilości magnezu.

Dobre źródło magnezu to woda mineralna. Zalecana jest taka woda, która zawiera co najmniej 50 mg magnezu w litrze. Oprócz tego magnez można znaleźć w czekoladzie, ale należy tutaj pamiętać, iż największa jego ilość znajduje się w jej gorzkiej odmianie. Do diety warto także włączyć kiełki zbóż, otręby, kaszę gryczaną, groch, fasolę, orzechy, produkty zbożowe z pełnego przemiału, banany i kakao. W aptekach dostępne są także suplementy diety z magnezem w postaci tabletek doustnych lub tabletek musujących. Większość z nich zawiera dodatkowo w swoim składzie witaminę B6, która zwiększa wchłanianie magnezu w jelitach o 20-40%, a zmniejsza jego utratę z moczem.

Zalecane jest przyjmowanie magnezu profilaktycznie w stanach przemęczenia fizycznego i umysłowego, przy stanach stresowych, zaburzeniach snu, wzmożonej pobudliwości psychoruchowej oraz w trakcie leczenia niektórych chorób układu krążenia.

Marta Bednarska, ponad rok temu

Magnez

Komentarze (4)
~Weronissia
~Weronissia ponad rok temu

Bardzo fajny artykuł. Niestety w dzisiejszych czasach wszyscy ludzie są zalatani, zestresowani, nie maja czasu na odpoczynek. Jestem jedną z tych osób. Często pracuje w domu do późna. Piję dużo kawy, jem bardzo nieregularnie. Ostatnio wyeliminowałam kawę. Było to bardzo trudne! Zaczęłam pić ustroniankę z magnezem i witaminą B6. Jest to moim zdaniem świetny sposób dostarczania magnezu do organizmu. Do mojej dotychczasowej diety dodałam również nowe zdrowsze produkty i nie jestem już tak okropnie zmęczona i ospała. :)

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Magnez - przyczyny i skutki niedoboru, rola magnezu, dieta
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Magnez - przyczyny i skutki niedoboru, rola magnezu, dieta
Stres

Czynniki stresowe

Czynniki stresowe

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, ale istnieją sprawdzone sposoby by zmniejszyć jego wpływ na samopoczucie i zdrowie.

Suplementy nasenne i uspokajające

Ziołowe tabletki na stres

Ziołowe tabletki na stres

Ziołowe preparaty nie uzależniają i nie powodują innych negatywnych skutków ubocznych, pod warunkiem, że są rozsądnie stosowane.

Stres

Jak pozbyć się stresu?

Jak pozbyć się stresu?

Joga na stres Ćwiczenie jogi pomaga się zrelaksować i zapomnieć o nurtujących nas problemach.

Zdrowie w ciąży

Silny stres w ciąży

Silny stres w ciąży

Kobieta w ciąży powinna o siebie zadbać. Jakikolwiek stres jest w tym stanie niewskazany, gdyż może negatywnie wpłynąć na dziecko.

Stres

Pokój furii i inne sposoby na pozbycie się stresu

Pokój furii i inne sposoby na pozbycie się stresu Słyszałeś o pokoju, w którym można wyładować swoją złość? A może wolisz ciepłą kąpiel po dniu (...) pełnym napięć? Paulina Smaszcz-Kurzajewska rozmawia z psycholog Mileną Goncerz z Centrum...

Stres

Dlaczego stres towarzyszy całemu naszemu życiu?

Dr Grażyna Jędrzejczyk mówi o tym, dlaczego stres towarzyszy nam przez całe życie. Wraz z dermatolog, dr Ewą Chlebus, wskazują sytuacje, w których jest on mobilizujący, a w których nam przeszkadza.

Joga

Joga zmniejsza ból

Joga zmniejsza ból

Nowe badania udowadniają, że stosunkowo krótki czas medytacji może znacznie zmniejszyć odczucie bólu, a także zredukować aktywność mózgu związaną z jego percepcją.

Hydroterapia i balneoterapia

Kąpiel lecznicza

Kąpiel lecznicza

Leczenie wodą jest doskonałym sposobem na relaks oraz pozbycie się negatywnych skutków stresu.

Depresja i mania

Stres a depresja

Stres wpływa negatywnie na życie człowieka. Czasami działa motywująco, pozwala zrealizować postawione cele, skoncentrować się nad daną czynnością (...) . Przewlekły stres spowodowany problemami w pracy, kłopotami zdrowotnymi...