Przejdź na WP

Mangan – rola w organizmie, nadmiar, niedobór, występowanie

Mangan jest pierwiastkiem pełniącym bardzo ważną funkcję dla układu nerwowego. Wpływa pozytywnie na rozwój kości, jak również poprawia libido. W jakich produktach znajdziemy mangan i jakie dodatkowe właściwości posiada?

Zobacz film: "Nie wyrzucaj skorupek jaj. To naturalny suplement diety"

spis treści

1. Mangan – rola w organizmie

Mangan jest pierwiastkiem występującym w organizmie w ilościach śladowych, jednak każdy człowiek bardzo go potrzebuje. Najwięcej manganu znajduje się w mózgu, wątrobie, kościach, nerkach i trzustce.

Mangan sprzyja wzrostowi i rozwojowi organizmu. Jest odpowiedzialny za utrzymywanie kości i mięśni w dobrym stanie, sprawiając, że nie są słabe i łamliwe. Mangan wzmacnia tkankę łączną, w związku z tym stawy utrzymane są w należytej kondycji.

Dzięki manganowi wolne rodniki są neutralizowane. Mangan jest bardzo ważny podczas przemian energetycznych. Dzięki niemu możliwe jest całkowite przyswajanie się witamin. Mangan usuwa z organizmu nadmiar toksyn. Dzięki manganowi nasz mózg oraz układ nerwowy utrzymywane są w odpowiedniej kondycji.

Złodzieje witamin i minerałów. Znasz wszystkich?
Złodzieje witamin i minerałów. Znasz wszystkich? [6 zdjęć]

Witaminy i minerały to niezwykle ważne składniki naszej diety. Ich niedobory mogą prowadzić do zaburzeń...

zobacz galerię

Regularne zażywanie manganu wpływa korzystnie na życie seksualne oraz poprawia płodność. Mangan połączonym z wapniem jest w stanie ukoić napięcie przedmiesiączkowe.

2. Mangan – nadmiar

Nadmiar manganu może powodować schorzenia psychiczne. Możemy narzekać na obniżenie nastroju, złe samopoczucie, rozdrażnienie i apatię. Czasami nadmiar manganu może przyczynić się do rozwoju depresji. Jednak mangan jest ciężko przedawkować, dlatego nie powinniśmy się obawiać wymienionych dolegliwości.

3. Mangan – niedobór

Objawy niedoboru manganu są bardzo podobne do niedoborów innych pierwiastków czy witamin. Dlatego jeżeli zauważymy u siebie jakiekolwiek objawy, to najlepiej jest wykonać komplet badań, z których dowiemy się, jakiego pierwiastka jest w naszym organizmie za mało.

Niedobór manganu objawia się:

4. Mangan – występowanie

Dzienne zapotrzebowanie na mangan wynosi od 2 do 5 mg. Warto wiedzieć, że mangan obniża przyswajanie innych leków i suplementów, dlatego jeżeli stosujemy kurację antybiotykową, to zażywajmy mangan 2 godziny po przyjęciu leku.

Jest bardzo wiele produktów bogatych w mangan i można go w szybki sposób uzupełnić. Jeżeli codziennie wypijamy filiżankę zielonej herbaty, to możemy być spokojni o dawkowanie manganu.

Mangan występuje w:

Musisz to wiedzieć

Mimo tego, że mangan występuje w małych ilościach w organizmie, to nie można o nim zapominać. Dzięki suplementacji manganu zachowamy nasz mózg w odpowiedniej kondycji, usprawnimy układ nerwowy, wspomożemy układ krwionośny, stawy oraz kości.

Warto jest pamiętać o właściwie zbilansowanej diecie. Większość minerałów, pierwiastków i witamin występuje w jedzeniu, dlatego dieta powinna być bogata i obfita w warzywa, owoce, ale także nabiał i produkty zbożowe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy