Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Kiedy słyszymy słowo tłuszcze, to zazwyczaj kojarzy nam się ono z czymś niezdrowym. Istnieje jednak grupa tłuszczów, które są wręcz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Należą do nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, a wśród nich kwasy omega-3 i omega-6. Wpływają one korzystnie na nasz układ nerwowy: od najmniejszych komórek nerwowych, aż po mózg. Dzięki wspomnianym kwasom nasz organizm sprawnie i prawidłowo rozwija się i wzrasta. Ponadto, regulują one gospodarkę hormonalną, a także wykorzystywane są do budowania błon komórkowych.

1. Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 znajdują się w orzechach włoskich, oleju rzepakowym, kukurydzianym, lnianym, a także sojowym. Zaliczamy do nich: kwasy α-linolenowy, kwasy DHA oraz EPA (występują one w rybim tłuszczu).

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Kwasy omega-3 mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, podnoszą poziom „dobrego” cholesterolu (HDL), jednocześnie redukując ilość szkodliwego cholesterolu, trójglicerydów oraz frakcji VLDL oraz LDL. Potwierdza to przykład Eskimosów. Głównym składnikiem ich diety są ryby morskie zawierające duże stężenie kwasów omega-3. Okazało się, że rzeczywiście poziom cholesterolu, trójglicerydów oraz frakcji LDL w ich organizmach jest niewielki. Dlatego specjaliści od żywienia zgodnie twierdzą, iż warto naśladować Innuitów i częściej spożywać tłuste ryby morskie (przynajmniej 2, 3 razy w ciągu tygodnia).

2. Kwasy omega-6

Kwasy omega-6 bardzo korzystnie wpływają na nasz układ krwionośny, zmniejszają krzepliwość krwi, redukują nadciśnienie tętnicze, zapobiegają chorobie wieńcowej, zawałom, a także zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę. To jednak nie wszystko. Kwasy omega-6 sprawiają, że w naszym organizmie wzrasta poziom cholesterolu HDL, natomiast spada LDL.

3. Oliwa, a może jednak olej?

Oliwa z oliwek to jeden z najzdrowszych tłuszczów. Jednak zawiera w swoim składzie niewielką ilość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Znacznie więcej możemy ich znaleźć w olejach: rzepakowym lub lnianym. Należy jednak pamiętać o tym, aby dodawać je do potraw tuż przed podaniem. Dzięki temu zachowają wszystkie swoje wartości odżywcze.

Artykuł autorstwa mgr inż. Agnieszki Kopacz

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Ważne tematy