Piramida żywieniowa - opis, produkty

Każdy, kto dba o zgrabną sylwetkę i zdrowe odżywianie, zna pojęcie piramidy żywieniowej. Zwłaszcza osoby stosujące dietę, pamiętają o zachowaniu właściwych proporcji w codziennych posiłkach. Piramida żywienia jest optymalnym modelem odżywiania, który można stosować przez całe życie. W piramidzie żywienia uwzględnione są produkty, które można jeść codziennie, kilka razy w tygodniu i kilka razy w miesiącu.

1. Piramida żywieniowa - opis

Piramida żywieniowa pozwala określić ilość konkretnych produktów w codziennej diecie. Podstawę piramidy żywieniowej stanowią produkty pochodzenia zbożowego. Na następnym piętrze umieszczone są warzywa i owoce. Jeszcze wyżej znajdują się produkty mięsne, nabiał oraz orzechy, nasiona, rośliny strączkowe, ryby oraz jaja. Wierzchołek piramidy żywieniowej zajmują tłuszcze roślinne i zwierzęce a także produkty zawierające cukier (słodkie napoje, słodycze, desery).

Zdrowe składniki odżywcze
Zdrowe składniki odżywcze

Umiejętne układanie jadłospisu wpłynie na jakość twoich posiłków, a racjonalna i prawidłowo zbilansowana...

zobacz galerię

Zobacz film: "Nowa piradmida żywieniowa"

2. Piramida żywieniowa - produkty

Co jeść na diecie? To pytanie zadaje sobie wiele osób rozpoczynających odchudzanie. Na szczęście można zjadać prawie wszystko, tylko w odpowiednich ilościach.

Słodycze – znajdują się one na samym szczycie piramidy żywieniowej. Nie powinniśmy ich zjadać w nadmiernych ilościach nie tylko na diecie. Raz w tygodniu możemy sobie pozwolić na białe słodkie pieczywo, naleśniki, ciasta, kremy, batoniki itd.

Czerwone mięso – zaleca się jedzenie czerwonego mięsa trzy-cztery razy w tygodniu. Należy wiedzieć, że dietetycy mianem czerwonego mięsa określają mięso tłuste, które trzeba odróżnić od mięsa o czerwonej barwie.

Mleko – a także przetwory mleczne należy zjadać każdego dnia. Mleko jest najważniejszym źródłem wapnia w naszej diecie, zawiera także pełnowartościowe białko oraz witaminę B12. Niedobór wapnia i białka może prowadzić do odwapnienia kości i osteoporozy. Warto wybierać chude mleko, kefiry, jogurty naturalne.

Ryby, drób, jaja – warto je spożywać kilka razy w tygodniu. W jajach znajduje się witamina D, która odpowiada za budowę zdrowych kości i zębów. Dzięki witaminie D łatwiej wchłania się wapń. Białko w diecie należy pozyskiwać z pełnowartościowych ryb: śledzi, sardynek, makreli, łososi, tuńczyków oraz z chudego mięsa z indyka i kurczaka.

Tłuszcze roślinne – dziennie można spożywać 2 łyżki tłuszczu roślinnego, który jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, niepodnoszące stężenia cholesterolu we krwi. Tłuszcze w diecie powinny być odpowiednio dobrane: margaryna lub masło roślinne zamiast masła, oliwa z oliwek, olej rzepakowy lub słonecznikowy zamiast smalcu. Lepiej jest spożywać potrawy duszone, pieczone lub gotowane zamiast smażonych. Do zdrowych olei należī także olej z pestek winogron oraz olej sojowy.

Owoce i warzywa – należy je spożywać każdego dnia, najlepiej 5 porcji. Bez nich niemożliwe jest zdrowe odżywianie. Zawierają naturalne witaminy i składniki odżywcze, dzięki nim możemy prawidłowo funkcjonować. Regularne spożywanie owoców i warzyw chroni nas przed chorobami układu krążenia, poprawiają funkcjonowanie przewodu pokarmowego i zmniejszają dolegliwości z jego strony – stanowią źródło błonnika. Poza tym są mało kaloryczne.

Produkty zbożowe – stanowią podstawę piramidy żywieniowej, trzeba je jeść codziennie, po kilka porcji. Na przykład dwie kromki ciemnego pieczywa, pół szklanki ryżu lub makaronu, 3/4 szklanki płatków śniadaniowych. Powinniśmy wybierać ciemny makaron, ciemne pieczywo, niełuskany ryż, płatki owsiane lub kukurydziane. W produktach zbożowych znajduje się wiele błonnika, witamin i minerałów.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Sama piramida żywieniowa nie wystarczy, aby zrzucić zbędne kilogramy, dieta odchudzająca musi być wsparta regularną aktywnością fizyczną. Poza tym należy zwrócić uwagę na napoje. Na diecie należy unikać napojów słodzonych oraz gazowanych. Warto pić wodę mineralną, soki warzywne i ziołowe herbaty.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy