Potas – objawy niedoboru

Aby organizm prawidłowo funkcjonował, niezbędne jest zachowanie odpowiedniego poziomu mikroelementów, makroelementów oraz witamin. Stąd tak ważna jest zdrowa i różnorodna dieta. Jeśli zależy nam szczególnie na tym, by dobrze pracował nasz układ nerwowy oraz krwionośny, postarajmy się o spożywanie produktów bogatych w potas.

1. Rola potasu w organizmie

Potas znajduje się w komórkach i przestrzeni międzykomórkowej, w limfie i we krwi. Jeśli jest go zbyt mało, wówczas cały organizm zaczyna szwankować.

Jakie jest znaczenie potasu w organizmie? Przede wszystkim odpowiada on za regulowanie gospodarki wodno-elektrolitowej. Wpływa też na prawidłową pracę nerek. Oprócz tego normalizuje ciśnienie krwi i usprawnia funkcjonowanie serca. Potas uczestniczy w spalaniu białek oraz węglowodanów. Jest odpowiedzialny za skurcze mięśni.

Zobacz film: "Badania krwi - potas"

Pierwiastek bierze udział w transporcie substancji odżywczych do komórek, a jednocześnie usuwa z nich zbędne produkty przemiany materii. Ponadto odpowiada za pobudzenie produkcji insuliny.

Potas ma istotne znaczenie w procesie dotlenienia mózgu. Usprawnia myślenie, poprawia pamięć i koncentrację. Dlatego też, jeśli chcemy szybko przyswoić materiał do ważnych egzaminów czy sprawdzianów, zamiast kawy, wzbogaćmy swoją dietę o produkty z potasem.

Jaki jest prawidłowy poziom potasu? Powinien on mieścić się w granicy od 3,5 do 5 mmol/l krwi. Jeżeli jest go mniej niż 3,5 milimola, wówczas mamy do czynienia z hipokaliemią, czyli niedoborem potasu. Hipokaliemia ciężka występuje, gdy poziom potasu wynosi mniej niż 2,5 mmol/l. Hipokaliemia umiarkowana dotyczy osób, u których poziom pozostaje w granicach od 2,5 mmol do 3,00 mmol/l.

Badania krwi - Potas (K)
Badania krwi - Potas (K)

Potas jest cennym dla organizmu minerałem, a jednocześnie elektrolitem. Składnik ten odpowiada za równowagę...

zobacz galerię

2. Przyczyny niedoboru potasu

Niedobór potasu w organizmie jest bardzo często wynikiem nieodpowiedniego odżywiania, a przede wszystkim spożywania wysoko przetworzonej żywności. Do utraty tego pierwiastka przyczynia się również nierozsądne odchudzanie. Brak makroelementu może być również spowodowany poparzeniem, biegunką, wymiotami, a także schorzeniami nerek.

Zdarza się, że niedobór potasu wynika z przyjmowania środków farmaceutycznych, np. leków na serce, nerki oraz na nadciśnienie.

Organizm traci ten pierwiastek również wtedy, gdy pojawiają się uderzenia gorąca, dlatego też kobiety przechodzące menopauzę powinny szczególnie zatroszczyć się o uzupełnianie jego poziomu w organizmie.

Brak potasu jest też efektem nadmiernego pocenia się. Jeśli wykonujemy czynności, które wpływają na zwiększenie potliwości, np. jesteśmy bardzo aktywni fizycznie lub często opalamy się, zróbmy badania krwi w celu określenia jego poziomu w naszym organizmie.

To nie wszystko. Potas tracimy również przez niezdrowy tryb życia – szczególnie wtedy, gdy często się stresujemy i wypijamy dużo napojów z dodatkiem kofeiny.

3. Jakie są objawy niedoboru potasu?

Wśród charakterystycznych objawów niedoboru potasu możemy wymienić osłabienie, drżenie i ból mięśni. Pojawiają się obrzęki lub drętwienie kończyn. Ponadto występują zaburzenia pracy serca oraz problemy z wysokim ciśnieniem. Objawem są również zaparcia.

Osoby, które cierpią na niedobór potasu, są bardzo często zmęczone. Nawet niezbyt intensywny wysiłek fizyczny sprawia im dużą trudność. Mają problemy z cerą – skóra jest wysuszona lub pojawiają się na niej zmiany trądzikowe. Inne symptomy niedoboru potasu to senność, nadpobudliwość, odczuwanie niepokoju.

4. Jakie produkty są najbogatsze w potas?

Aby uniknąć dolegliwości związanych z niedoborem tego pierwiastka, warto uzupełnić dietę o niektóre produkty.

Bardzo dużą ilość potasu znajdziemy w suszonych owocach: morelach i figach (odpowiednio 1666 mg oraz 938 mg w 100 g). Źródłem tego makroelementu jest również awokado – zawiera 600 mg w 100 g. W dalszej kolejności możemy wymienić banany (396 mg), ziemniaki (357 mg) oraz seler (320 mg). Sporo potasu znajdziemy również w owocach kiwi (290 mg), pomidorach (282 mg), a także grejpfrutach (277 mg).

Potas możemy przyjmować oczywiście w postaci suplementów diety, jednak ten zawarty w naturalnych produktach żywnościowych znacznie lepiej będzie się wchłaniał.

5. Jakie są objawy nadmiaru potasu?

Pamiętajmy, by nie przesadzać z przyjmowaniem produktów bogatych w potas. Pierwiastek ten, chociaż niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w nadmiarze może zaszkodzić.

Jakie są objawy jego nadmiaru? Dla hiperkaliemii charakterystyczne jest mrowienie kończyn, drgawki oraz apatia. Ponadto pojawiają się trudności z zachowaniem równowagi, a praca serca jest nieregularna. Osoba z nadmiarem potasu może narzekać również na zawroty głowy.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!