Potas - rola, niedobór, źródła

Potas jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Najważniejszą funkcją potasu jest kontrola ciśnienia krwi, pracy nerek i regulowanie gospodarki wodno-elektrolitowej. Jeśli odczuwasz nieregularne bicie serca, puchną ci ręce i nogi, masz nadciśnienie, to musisz uważać. Powodem takich dolegliwości może być niedobór potasu. Jest to najlepszy moment, by wzbogacić swoją dietę w produkty o wysokim poziomie potasu – banany, suszone owoce, pomidory i ziemniaki.

1. Potas - rola

Potas jest elektrolitem, podobnie jak sód i chlor. Potas rozpuszcza się w wodzie i przenosi ładunki elektryczne. W naszym organizmie, który składa się z wody, potas znajduje się niemal wszędzie: we krwi, w komórkach, w chłonce, w przestrzeni międzykomórkowej. Odpowiedni poziom potasu pełni ważne funkcje w organizmie, bez których nie mógłby on prawidłowo funkcjonować. Dzięki temu, że łatwo przemieszcza się przez błony komórkowe, dostarcza komórkom składników odżywczych, jednocześnie wpływając na usuwanie zbędnych produktów przemiany materii.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść pomidory?"

Najwięcej potasu znajduje się w suchych nasionach roślin strączkowych (np. biała fasola), kakao, orzechach (zwłaszcza arachidowych i włoskich) oraz w suszonych owocach (takich jak morele, rodzynki, jabłka, figi). Dobry źródłem potasu są również niektóre warzywa (np. pomidory, ziemniaki, brokuły, buraki, seler) i owoce (np. banany, brzoskwinie, morele, owoce cytrusowe). Pierwiastek ten znajdziemy również w mięsie, rybach i produktach mlecznych.

Ponadto potas bierze udział w spalaniu białek i węglowodanów oraz pobudza wydzielanie insuliny. Pozwala prawidłowo funkcjonować układowi nerwowemu, mięśniom, pomaga w dotlenieniu mózgu. Potas jest pierwiastkiem, który poprawia koncentrację i zdolność myślenia. Prawidłowy poziom potasu jest odpowiedzialny za kontrolowanie pracy nerek, ciśnienia krwi i regulowanie gospodarki wodnej.

Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy
Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy [6 zdjęć]

Kiedy mowa o składnikach odżywczych ważnych dla zdrowia, potas nie jest jednym z pierwszych, które przychodzą...

zobacz galerię

Badanie na stężenie potasu w organizmie we krwi zleca się, gdy odczuwamy osłabienie i zaburzenia pracy serca. Poziom potasu w organizmie bada się na czczo. Warto pamiętać o tym, aby ostatni posiłek zjeść we wczesnych godzinach wieczornych dnia poprzedniego. Normy potasu są podane na wyniku. Potas w normie oznacza, że wynik zawiera się w przedziale 3,5–5,5 mmol/l.

2. Potas - niedobór

Niedobór potasu w organizmie może objawiać się podenerwowaniem lub zmęczeniem. Innymi symptomami zbyt niskiego poziomu potasu są puchnące nogi i ręce, nadciśnienie, nieregularne bicie serca. Jeżeli po wysiłku lub w upalne dni pojawiają się skurcze mięśni nóg, to również może być objaw niedoboru potasu. Organizm w ten sposób informuje nas, że mamy braki potasu i że należy je uzupełnić. Dzienne zapotrzebowanie na potas dla dorosłej osoby to 2000-3000 mg.

Środki moczopędne, leki nasercowe i leki stosowane przy nadciśnieniu, zażywane przez długi czas, mogą powodować, że z moczem będziemy wydalać potas. Osoby na diecie odchudzającej, cierpiące na biegunki i wymioty, stosujące środki przeczyszczające są również narażone na niedobór potasu.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Preparaty z potasem czasami zaleca się chorym na cukrzycę, aby poprawić ich wrażliwość na insulinę. Preparaty te powinny być zażywane zawsze w porozumieniu z lekarzem, ponieważ nadmiar potasu również ma swoje konsekwencje. Nadmiar potasu może zaszkodzić, np. osobom z chorymi nerkami. Przy ich nieprawidłowej pracy może dojść do gromadzenia się nadmiaru potasu, co zaburza pracę serca i może zagrozić nawet życiu chorego. Ponadto, nadmiar potasu w organizmie w połączeniu z niektórymi lekami na arytmię i niewydolność serca oraz nadciśnienie może doprowadzić do poważnych zaburzeń pracy serca.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Potas - źródła

Potas to pierwiastek, który występuje we wszystkich produktach, oprócz cukrów i tłuszczów. Suszone owoce mają go najwięcej: figi, morele, rodzynki, jabłka.

Największe źródło potasu w 100 g produktu to suszone morele – 1666 mg oraz figi – 938 mg. Bardzo dużo potasu znajdziemy również w bananach – 395 mg. Innym produktem, w którym znajdziemy dużo potasu jest awokado – 600 mg. Dużo potasu zawiera również seler – 320 mg, grejpfruty – 277 mg, ziemniaki – 357 mg, pomidory – 282 mg i kiwi – 290 mg.

Jeśli pomimo diety poziom potasu we krwi nadal jest za niski, należy się udać do lekarza. Lekarz po obejrzeniu wyniku potasu we krwi może zalecić nam przyjmowanie potasu w tabletkach. Potas w tabletkach można bez problemu dostać w każdej aptece, jednak nie powinno się ich przyjmować na własną rękę.

Nasz organizm potrzebuje regularnego dostarczania mu potasu, aby funkcjonował prawidłowo. Niedobór potasu poważnie zaburza działanie organizmu, a można tego w prosty sposób uniknąć. Prawidłowa dieta, także wspomagana suplementacją potasu w tabletkach, już w niedługim czasie pozwoli pozbyć się niedoborów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!