Potas - rola, niedobór, źródła

Potas jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Najważniejszą funkcją potasu jest kontrola ciśnienia krwi, pracy nerek i regulowanie gospodarki wodno-elektrolitowej. Jeśli odczuwasz nieregularne bicie serca, puchną ci ręce i nogi, masz nadciśnienie, to musisz uważać. Powodem takich dolegliwości może być niedobór potasu. Jest to najlepszy moment, by wzbogacić swoją dietę w produkty o wysokim poziomie potasu – banany, suszone owoce, pomidory i ziemniaki.

spis treści

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść pomidory?"

1. Potas - rola

Potas jest elektrolitem, podobnie jak sód i chlor. Potas rozpuszcza się w wodzie i przenosi ładunki elektryczne. W naszym organizmie, który składa się z wody, potas znajduje się niemal wszędzie: we krwi, w komórkach, w chłonce, w przestrzeni międzykomórkowej. Odpowiedni poziom potasu pełni ważne funkcje w organizmie, bez których nie mógłby on prawidłowo funkcjonować. Dzięki temu, że łatwo przemieszcza się przez błony komórkowe, dostarcza komórkom składników odżywczych, jednocześnie wpływając na usuwanie zbędnych produktów przemiany materii.

Najwięcej potasu znajduje się w suchych nasionach roślin strączkowych (np. biała fasola), kakao, orzechach (zwłaszcza arachidowych i włoskich) oraz w suszonych owocach (takich jak morele, rodzynki, jabłka, figi). Dobry źródłem potasu są również niektóre warzywa (np. pomidory, ziemniaki, brokuły, buraki, seler) i owoce (np. banany, brzoskwinie, morele, owoce cytrusowe). Pierwiastek ten znajdziemy również w mięsie, rybach i produktach mlecznych.

Ponadto potas bierze udział w spalaniu białek i węglowodanów oraz pobudza wydzielanie insuliny. Pozwala prawidłowo funkcjonować układowi nerwowemu, mięśniom, pomaga w dotlenieniu mózgu. Potas jest pierwiastkiem, który poprawia koncentrację i zdolność myślenia. Prawidłowy poziom potasu jest odpowiedzialny za kontrolowanie pracy nerek, ciśnienia krwi i regulowanie gospodarki wodnej.

Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy
Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy [6 zdjęć]

Kiedy mowa o składnikach odżywczych ważnych dla zdrowia, potas nie jest jednym z pierwszych, które przychodzą...

zobacz galerię

Badanie na stężenie potasu w organizmie we krwi zleca się, gdy odczuwamy osłabienie i zaburzenia pracy serca. Poziom potasu w organizmie bada się na czczo. Warto pamiętać o tym, aby ostatni posiłek zjeść we wczesnych godzinach wieczornych dnia poprzedniego. Normy potasu są podane na wyniku. Potas w normie oznacza, że wynik zawiera się w przedziale 3,5–5,5 mmol/l.

2. Potas - niedobór

Niedobór potasu w organizmie może objawiać się podenerwowaniem lub zmęczeniem. Innymi symptomami zbyt niskiego poziomu potasu są puchnące nogi i ręce, nadciśnienie, nieregularne bicie serca. Jeżeli po wysiłku lub w upalne dni pojawiają się skurcze mięśni nóg, to również może być objaw niedoboru potasu. Organizm w ten sposób informuje nas, że mamy braki potasu i że należy je uzupełnić. Dzienne zapotrzebowanie na potas dla dorosłej osoby to 2000-3000 mg.

Środki moczopędne, leki nasercowe i leki stosowane przy nadciśnieniu, zażywane przez długi czas, mogą powodować, że z moczem będziemy wydalać potas. Osoby na diecie odchudzającej, cierpiące na biegunki i wymioty, stosujące środki przeczyszczające są również narażone na niedobór potasu.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Preparaty z potasem czasami zaleca się chorym na cukrzycę, aby poprawić ich wrażliwość na insulinę. Preparaty te powinny być zażywane zawsze w porozumieniu z lekarzem, ponieważ nadmiar potasu również ma swoje konsekwencje. Nadmiar potasu może zaszkodzić, np. osobom z chorymi nerkami. Przy ich nieprawidłowej pracy może dojść do gromadzenia się nadmiaru potasu, co zaburza pracę serca i może zagrozić nawet życiu chorego. Ponadto, nadmiar potasu w organizmie w połączeniu z niektórymi lekami na arytmię i niewydolność serca oraz nadciśnienie może doprowadzić do poważnych zaburzeń pracy serca.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Potas - źródła

Potas to pierwiastek, który występuje we wszystkich produktach, oprócz cukrów i tłuszczów. Suszone owoce mają go najwięcej: figi, morele, rodzynki, jabłka.

Największe źródło potasu w 100 g produktu to suszone morele – 1666 mg oraz figi – 938 mg. Bardzo dużo potasu znajdziemy również w bananach – 395 mg. Innym produktem, w którym znajdziemy dużo potasu jest awokado – 600 mg. Dużo potasu zawiera również seler – 320 mg, grejpfruty – 277 mg, ziemniaki – 357 mg, pomidory – 282 mg i kiwi – 290 mg.

Jeśli pomimo diety poziom potasu we krwi nadal jest za niski, należy się udać do lekarza. Lekarz po obejrzeniu wyniku potasu we krwi może zalecić nam przyjmowanie potasu w tabletkach. Potas w tabletkach można bez problemu dostać w każdej aptece, jednak nie powinno się ich przyjmować na własną rękę.

Nasz organizm potrzebuje regularnego dostarczania mu potasu, aby funkcjonował prawidłowo. Niedobór potasu poważnie zaburza działanie organizmu, a można tego w prosty sposób uniknąć. Prawidłowa dieta, także wspomagana suplementacją potasu w tabletkach, już w niedługim czasie pozwoli pozbyć się niedoborów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy