Sezon na owoce jagodowe trwa! Poznaj ich właściwości

Maliny, borówki, jeżyny i poziomki to owoce, które kojarzą nam się z latem. Fioletowe, czarne i intensywnie czerwone owoce są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Naturalne barwniki, które nadają im kolor, są niezwykle cenne dla naszego organizmu.

Antyoksydanty z owoców jagodowych wykazują silne właściwości przeciwzapalne oraz chronią komórki. Sprawdź, po które owoce jagodowe warto sięgnąć i jakie są korzyści z włączenia ich do diety.

1. Maliny

(Zdjęcie koktajlu malinowego / Shutterstock)

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Różowe maliny są źródłem potasu, magnezu, wapnia i żelaza. Zawierają również kwercetynę oraz kemferol – silne flawonoidy, które działają ochronnie na wątrobę, serce i mózg oraz mogą chronić przed niektórymi nowotworami.

Smaczne owoce są często nazywane naturalną aspiryną, ponieważ mają działanie przeciwgorączkowe, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Warto po nie sięgnąć, jeśli latem złapie nas przeziębienie.

2. Jeżyny

(Zdjęcie dżemu z jeżyn / Shutterstock)

Wyglądem przypominają maliny, mają jednak ciemnofioletowy lub czarny kolor i inny smak. Jeżyny znajdują się na liście produktów chroniących przed nowotworami, ponieważ w małych owocach znajduje się wiele ważnych dla zdrowia przeciwutleniaczy. Jedzenie jeżyn może też pomóc w zapobieganiu chorobom układu krążenia.

Sok z jeżyn to jeden z lepszych naturalnych sposobów na przeziębienie. Wzmacnia organizm, pomaga zwalczyć infekcje, działa przeciwgorączkowo i łagodzi ból gardła. W lecie warto jeść je na surowo, a na zimę przygotować z nich przetwory (konfitury, syropy, soki).

3. Borówki

(Zdjęcie naleśników z borówkami / Shutterstock)

Borówki zostały okrzyknięte jednymi z najzdrowszych owoców na świecie. Pozytywnie wpływają na kondycję umysłową, chronią przed groźnymi chorobami i regulują stężenie cukru we krwi. Poleca się je również wszystkim, którzy chcą obniżyć poziom cholesterolu oraz zadbać o zdrowie oczu.

Właściwości borówek amerykańskich są nie do przecenienia. Mają mało kalorii, zawierają błonnik oraz potas, a także duże ilości witaminy C. Owoce borówki amerykańskiej są też źródłem kwasu foliowego, dlatego powinny być elementem diety kobiet w ciąży.

4. Jagody leśne

(Zdjęcie pierogów z jagodami / Shutterstock)

Pierogi z jagodami to danie, które kojarzy się z wakacjami. Jagody leśne to dziko rosnące owoce, które przypominają borówki – mają jednak ciemniejszy kolor i są mniejsze. Jagody to naturalny lek na bóle brzucha i problemy z trawieniem. Suszone świetnie sprawdzają się jako środek na biegunki.

Czarne jagody leśne to owoce wspomagające wzrok. Z ich właściwości mogą skorzystać wszyscy, którzy pracują przy komputerze, a także osoby, które mają problemy z widzeniem po zmroku. Ekstrakt z jagód poprawia krążenie w gałce ocznej oraz pomaga przy chorobach siatkówki.

5. Owoce czarnego bzu

(Zdjęcie soku z owoców czarnego bzu / Shutterstock)

Hipokrates, ojciec medycyny, określał czarny bez mianem swojej podręcznej apteczki, ponieważ każda część tej rośliny ma właściwości lecznicze. Małe, ciemne owoce bzu są pełne antyoksydantów i działają przeciwzapalnie.

Czarny bez to też świetny produkt na wzmocnienie odporności. Dzięki zawartości witamin i minerałów poprawiają kondycję organizmu i pomagają w walce z objawami przeziębienia czy grypy. Pamiętajmy jednak o tym, że surowe owoce czarnego bzu mogą podrażniać żołądek. Najlepiej sprawdzi się więc sok lub syrop z nich przygotowany.

6. Poziomki

(Zdjęcie poziomek / Shutterstock)

Poziomki wyglądają jak miniaturowe wersje truskawek, ale są od nich słodsze i bardziej aromatyczne. Dzikie poziomki można spotkać podczas spacerów po lesie, ale warto również kupić w centrum ogrodniczym sadzonki i samodzielnie hodować je w przydomowym ogródku.

Małe poziomki to nie tylko smaczny dodatek do letnich deserów, ale również bomba witamin i minerałów ważnych dla naszego zdrowia. W owocach znajduje się dużo żelaza, potasu oraz witaminy C, która może cię ustrzec przed sezonowymi infekcjami.

Możesz również rozgnieść widelcem garść poziomek i zrobić z nich maseczkę do twarzy. Twoja skóra zyska promienny blask i będzie odświeżona.

7. Głóg

(Zdjęcie dżemu z głogu / Shutterstock)

Owoce głogu od wieków były stosowane w medycynie naturalnej jako remedium na problemy z sercem. Obecnie głóg polecany jest również osobom z podwyższonym ciśnieniem i schorzeniami układu krążenia. Dlaczego? Małe, czerwone owoce są źródłem flawonoidów, które mają właściwości rozkurczające – zwiększają dopływ krwi i tlenu do serca oraz naczyń krwionośnych.

Ekstrakt z głogu bardzo często jest składnikiem suplementów diety, które poprawiają wydolność, regulują ciśnienie i dbają o zdrowie serca. Można jednak przygotować domowy suplement w formie nalewki z owoców głogu lub jego kwiatów.

8. Aronia

(Zdjęcie suszonej aronii / Shutterstock)

W lecie warto spróbować owoców aronii – mają co prawda cierpki smak, ale są za to źródłem wielu cennych substancji. Właściwości lecznicze aronii były wykorzystywane przez rodzimych mieszkańców Ameryki Północnej od dawna.

Obecnie również wykorzystuje się świeże i suszone owoce aronii, ponieważ są bogate w bioflawonoidy, które walczą z wolnymi rodnikami, a także witaminę C, PP, E oraz z grupy B.

Aronia pomaga na infekcje układu moczowego, obniża ciśnienie krwi oraz chroni przed wieloma chorobami oczu (takimi jak jaskra czy zaćma). Sok z aronii to świetny sposób na wzmocnienie odporności. Warto przygotować go latem, by jesienią i zimą zawsze mieć pod ręką tę bombę antyoksydantów, minerałów i witamin.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza