Przejdź na WP

Tłuszcze są potrzebne, jednak nie wszystkie są sobie równe

Nie wszystkie tłuszcze są sobie równe
Nie wszystkie tłuszcze są sobie równe

Zobacz film: "Jak rozpoznać i leczyć łuszczycę?"

Tłuszcze są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii w naszej diecie.Pełnią rolę materiału budulcowego, pomagają we wchłanianiu witamin A, D, E i K oraz uczestniczą w produkcji niektórych hormonów.

1. Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3

Najważniejsze znaczenie dla zdrowia mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3. W tej grupie znajduje się: kwas alfa linolenowy (ALA), a także kwasy EPA i DHA. Kwasy DHA i EPA znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach morskich pochodzących z zimnych wód, takich jak: sardynki, dorsz, łosoś, makrela, halibut, ale również w owocach morza.

Obniżają stężenie triglicerydów we krwi, normalizują ciśnienie krwi, mają działanie przeciwzakrzepowe i przeciwmiażdżycowe. Mogą zapobiegać udarowi oraz zawałom. Dobrym źródłem tych kwasów są tłuste ryby morskie, a także oleje roślinne, takie jak olej lniany i rzepakowy oraz orzechy. Kwasy tłuszczowe omega 3 są niezbędne dla organizmu, dlatego nie może zabraknąć ich w twojej diecie.

2. Oleje roślinne dla serca

Tłuszcze jednonienasycone występują w dużej ilości w oleju rzepakowym oraz oliwie, a także innych tłuszczach roślinnych. Zawarty w nich kwas oleinowy korzystnie wpływa na utrzymanie odpowiedniego stężenia cholesterolu we krwi.

3. Wybieraj produkty z minimalną ilością tłuszczów nasyconych

Nadmiar tłuszczów nasyconych przyspiesza rozwój miażdżycy, stąd w twojej diecie powinno ich być jak najmniej. Występują w smalcu, maśle, tłustej wołowinie i wieprzowinie, tłustych przetworach mlecznych oraz w wędlinach takich jak kiełbasy, pasztety czy boczek. Bogatym roślinnym źródłem tłuszczów nasyconych jest olej kokosowy i palmowy.

4. Tłuszcze typu trans zwiększają stężenie „złego” cholesterolu

W przemyśle spożywczym podczas częściowego utwardzania (uwodornienia) olejów roślinnych, czyli zamianie tłuszczów płynnych w stałe, mogą powstawać kwasy tłuszczowe typu trans. Mają one niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Występują przede wszystkim w twardych margarynach niskiej jakości i wytwarzanych na ich bazie produktach (np. ciastach, ciasteczkach, cukierkach, wafelkach czy frytkach).

Naukowcy dowodzą, że tłuszcze trans nie tylko zwiększają stężenie „złego” cholesterolu, ale także zmniejszają stężenie „dobrego” cholesterolu. Do smarowania pieczywa wybieraj wysokiej jakości margaryny miękkie, które zwierają poniżej 1% kwasów tłuszczowych w konfiguracji trans. Tłuszcze trans są również nieobecne w całkowicie utwardzonych olejach, dlatego zawsze czytaj skład danego produktu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy