Owsianka - właściwości odżywcze, ciekawostki

Jej prozdrowotne właściwości są znane od dawna. Owsianka na śniadanie to doskonały pomysł dla osób będących na diecie. Potrawa przygotowywana na mleku jest doceniana przez sportowców jako źródło energii, a przez lekarzy jako produkt leczniczy. Owies ma także działanie odmładzające i jest podstawą zrównoważonej diety. Owsianka jest nie tylko sycąca, ale i zdrowa. Jakie składniki odżywcze znajdują się w owsiance i jakie jeszcze właściwości lecznicze są dla niej typowe?

1. Owsianka - właściwości odżywcze

Owies jest nie tylko bogaty w białko, ale również posiada zdrowe aminokwasy. Zjadając na śniadanie owsiankę z mlekiem, dostarczamy organizmowi wszystkich niezbędnych mu do funkcjonowania aminokwasów.

Zobacz film: "Prosty przepis na śniadanie - owsianka"

Śniadanie - co zrobić żeby było zdrowe?
Śniadanie - co zrobić żeby było zdrowe? [8 zdjęć]

Błonnik to ważny składnik pokarmowy, który reguluje układ trawienny. To bardzo ważne, aby w śniadaniu...

zobacz galerię

Jedna porcja płatków owsianych zapewnia naszemu organizmowi:

  • witaminę B6 – która poprawia pamięć i koncentrację, zapobiega występowaniu anemii,
  • witaminę B1 i kwas pantotenowy – które przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu, korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci,
  • substancje antydepresyjne i likwidujące zły nastrój.

Porcja owsa to również magnez, żelazo, witaminy i źródło błonnika. Udowodniono, że zawierają najwięcej błonnika rozpuszczalnego, tzw. beta-glukanu. Ma on zdolność tworzenia lepkich żeli, które są odporne na działanie enzymów trawiennych.

Wykazuje właściwości prebiotyczne, co oznacza, że jest pożywką dla dobrych bakterii bytujących w jelitach. Ponadto bakterie częściowo rozkładają beta-glukan, co prowadzi do powstania kwasów organicznych, które są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania jelita grubego i układu odpornościowego.

Owsianka na śniadanie lub kolację dostarcza również kwasów tłuszczowych. Owies, ze wszystkich zbóż ma najwięcej tłuszczu, bo aż 7 proc. Tłuszcz ten zawiera bardzo cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm sam nie potrafi wytwarzać.

Ich wielką zaletą jest to, że:

  • Zapobiegają powstawaniu zakrzepów,
  • odgrywają dużą rolę w profilaktyce i leczeniu miażdżycy,
  • dbają o nawilżenie skóry,
  • łagodzą podrażnienia,
  • chronią przed nowotworami.

Zdrowe odżywianie warto wspomóc poprzez regularne spożywanie owsianki. Udowodniono bowiem, że owsianka zjadana codziennie zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość. Owsianka jest uwielbiana przez kulturystów, biegaczy, kolarzy. Zajmuje trzecie miejsce w rankingu na najzdrowsze pokarmy świata. Posiada niski indeks glikemiczny i dużą wartość odżywczą. Ma niewiele kalorii, a równocześnie likwiduje uczucie głodu.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Owsianka - ciekawostki

Owies uprawiano już w Europie w epoce brązu, czyli ok. 1800-1700 roku p.n.e. W średniowieczu owsianka była podstawą żywienia, dla angielskich górników była posiłkiem, który dawał im siłę i wytrzymałość podczas ciężkiej pracy.

Dziś jest gościem na niewielu stołach. Dlaczego zapomniano o owsiance na rzecz sztucznie słodzonych płatków kukurydzianych? Być może uznano, że jest trudna do przygotowania. Nic bardziej mylnego, przyrządzenie owsianki zajmuje kilka minut, a korzyści płynące z jej spożywania są bezcenne.

Najlepiej spożywać owsiankę przygotowaną na mleku z dodatkiem bakalii (rodzynek, suszonych moreli, śliwek, orzechów) lub świeżych owoców (bananów, truskawek, jagód, jabłek).

Płatki owsiane zalewamy goracym mlekiem, dodajemy bakalie, cynamon, wanilię i czekamy około 5-10 minut, aż zmiękną. Po tym czasie możemy dodać owoce i potrawa jest gotowa do spożycia.

Jeśli chcesz zadbać o zdrowe odżywianie, rozważ powrót do tradycyjnych produktów i dań. Owsianka jest nie tylko łatwa w przygotowaniu, ale i smaczna. Zjedzona na śniadanie doda ci energii i pozytywnie wpłynie na zdrowie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!