Cztery tygodnie na wzmocnienie odporności

Słaba odporność organizmu jest przyczyną łapania infekcji bakteryjnych i wirusowych. Nasz organizm jest zbyt słaby by się przed nimi bronić. Za ten stan rzeczy jesteśmy odpowiedzialni sami. Tryb życia, codzienne odżywianie, niedbałość o organizm są przyczyną osłabienia układu immunologicznego. Należy czym prędzej zadbać o wzmocnienie odporności. Wystarczą cztery tygodnie. Oto jak wygląda plan na wzmocnienie odporności.

1. Tydzień I - dieta

Pożywienie nie tylko daje nam energię do aktywności fizycznej i umysłowej, ale też buduje nasz układ odpornościowy. Dostarczaj swojemu organizmowi więcej witamin i minerałów. W tym celu wzbogać dietę o owoce i warzywa.

Antyoksydanty zawarte są też w ziarnach i roślinach strączkowych. Zalecane jest by dziennie zjadać dwa posiłki wegetariańskie. Nie można do nich dodawać czerwonego mięsa, ryb, jajek i nabiału. Dopiero trzeci posiłek może być wzbogacony o produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Antyoksydanty są doskonałą ochroną przed nowotworami. Jeżeli cierpisz na przedłużającą się infekcje włącz do swojego jadłospisu następujące warzywa i zioła:

  • kalafior i brokuły – indole, związki występujące w tych warzywach, chronią przed rakiem sutka,
  • czosnek – wystarczy jeden ząbek dziennie, by pobudzić układ immunologiczny do pracy,
  • chińskie grzyby shitake – działają przeciw nowotworom,
  • nalewka z Echinacea – zwalcza bakterie,
  • kminek i goździki– chronią przed rakiem.

Można przyjmować suplementy diety zawierające beta-karoten, witaminę B6, B12, C, E, kwas foliowy, ryboflawinę, wapń, cynk, magnez, selen. Możesz zakupić także imunoglukan. Zrezygnuj ze smażonych i ciężkostrawnych dań. Zastąp je potrawami gotowanymi lub pieczonymi. Jeżeli musisz użyć patelni, smaż na niedużej ilości tłuszczu.

2. Tydzień II - uprawianie sportu

Ćwicząc wytwarzasz substancje chemiczne – neurohormony, które sprzyjają komórkom układu immunologicznego. Spacer, taniec lub joga pomogą wzmocnić naszą odporność.

Nie należy jednak zbytnio się forsować. Podczas przemęczenia fizycznego w naszym organizmie produkowane są kortyzol i epinefryna. Osłabiają one naszą odporność.

Przyjemny spacer wpłynie pozytywnie na naszą odporność. Wyrób w sobie nawyk codziennego spacerowania. Na przykład do pracy i z powrotem. Spacerować można z kimś kogo darzy się sympatią. Wówczas milej spędzimy czas.

3. Tydzień III - walka ze stresem

Myśl pozytywnie, w każdej sytuacji można znaleźć pocieszający lub komiczny element. Często się uśmiechaj, pomoże to rozładować napięcie. Uśmiech wpływa korzystnie na reakcje biochemiczne mózgu co zwiększa odporność organizmu.

Jeżeli stoisz przed stresującą sytuacją, weź głęboki wdech. Opanuj się i przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Pamiętaj, że każda sytuacja ma rozwiązanie. Permanentny stres prowadzi do wyniszczenia organizmu i spadku jego wydajności.

4. Tydzień IV - harmonia

Wprowadź równowagę w swoje życie. Pamiętaj, że tobie również należą się chwile przyjemności. Zrób coś tylko dla siebie. Wybierz się na zakupy, pójdź do kosmetyczki, umów się na pogaduchy. Obecność przyjaciół i rodziny działa pozytywnie. Możesz znaleźć się w gronie osób, które lubisz.

Pamiętaj o tym jak ważny jest sen. Nocą twój organizm może odpocząć, zmobilizować siły, a potem zwalczyć każdy złowrogi antygen.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!