Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Nadmiar witaminy C

Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC0 1.0

Witamina C (kwas askorbinowy) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczestniczy bowiem w syntezie kolagenu, wykazuje działanie antyoksydacyjne i chroni przed rozwojem nowotworów. Prawidłowo zbilansowana dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Jednakże suplementacja diety preparatami bogatymi w kwas askorbinowy może być przyczyną przedawkowania witaminy C.

Rola witaminy C

Witamina C pełni zróżnicowane funkcje w organizmie. Kwas askorbinowy, wykazując aktywność antyoksydacyjną, usuwa wolne rodniki tlenowe, które uszkadzają błony komórkowe i kwasy DNA, przyczyniając się do rozwoju chorób nowotworowych, oraz przyspieszają starzenie się organizmu. Witamina C jest niezbędna do prawidłowej syntezy włókien kolagenowych, które warunkują miedzy innymi odporność mechaniczną skóry, magazynują wodę oraz czynniki wzrostu. Niedobór witaminy C jest przyczyną suchej skóry, krwawienia dziąseł, pękania naczyń krwionośnych, siniaków. Ponadto zbyt małe spożycie witaminy C jest przyczyną niedokrwistości niedobarwliwej, gdyż witamina ta zwiększa wchłanianie żelaza w układzie pokarmowym. Witamina C uczestniczy w procesach odpornościowych organizmu, dlatego też w okresie jesienno-zimowo-wiosennym, kiedy występuje zmniejszone spożycie warzyw i owoców, spada odporność organizmu.

Wiele osób zaczyna zażywać suplementy diety, które mają na celu poprawienie odpowiedzi immunologicznej organizmu. Istnieje więc ryzyko przedawkowania witaminy C. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi u dorosłego człowieka 1 mg/kg masy ciała, natomiast u dzieci i niemowląt 2 mg/kg masy ciała. Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wzrasta u kobiet w ciąży i karmiących (1,5 mg/kg masy ciała), a także u osób przyjmujących kwas acetylosalicylowy (Acard, Polocard, Aspiryna, Polopiryna), diabetyków, palących papierosy oraz osób chorujących na nadciśnienie, miażdżycę i prowadzących stresujący tryb życia.

Przedawkowanie witaminy C

Nadmiar witaminy C przyjęty z pokarmem jest wydalany z moczem, gdyż jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Dlatego też trudno jest przedawkować witaminę C. Jednakże w wielu badaniach klinicznych dowiedziono, że dzienne spożywanie kwasu askorbinowego w dawce powyżej 1000 mg sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych. Nadmiar witaminy C przekształca się w kwas szczawiowy, który w drogach moczowych wytrąca się z wapniem, w postaci kamieni. Megadawki witaminy C pochodzącej z preparatów witaminowych powodują również dolegliwości ze strony układu pokarmowego w postaci nudności, bólów brzucha, zgagi. Witamina C jest dostępna w aptekach bez recepty. Znajduje się również w preparatach mających opóźnić procesy starzenia się organizmu i poprawić stan skóry. Przyjmowanie preparatów z witaminą C jest również zalecane w stanach chorobowych takich jak grypa, przeziębienie. Najczęściej występuje w połączeniu z rutyną, która przede wszystkim uszczelnia naczynia krwionośnie i wykazuje słabe działanie przeciwzapalne. Przyjmując te preparaty, należy zachować ostrożność, by nie przedawkować witaminy C.

Komentarze (10)
~andrzej
~andrzej

Jest różnica (duża) między "powodują" i "mogą powodować". Od około 3 miesięcy przyjmuję dawki ponad 30 razy większe od zalecanej i żadnych dolegliwości z tego powodu nie doświadczam.

Odpowiedz
~alfista
~alfista

Pragnę napisać, i podzielić się na różnych forach, że z mojego doświadczenia witamina c wyleczyła mnie z buli migrenowych. Wystarczyło, że przez miesiąc piłem wieczorem sok z 1 cytryny, a rano brałem 1 tabletkę 1000mg vit c (naturalnej nie syntetycznej). Nie miałem biegunek itp. naprawdę wszystkim polecam.

Odpowiedz
~OKO
~OKO

W artykule powołuje się Pani na badania które mówią o tworzeniu się kamieni nerkowych, proszę podać jakie to badania i z jakich pieniędzy zostały sfinansowane, bo ja zapłacę za badania które udowodnią że witamina C jednak nie tworzy kamieni nerkowych. Pozdrawiam Przyjmujący Wit C (lewoskrętną) bez opamiętania przez ponad rok.

Odpowiedz
~bolo
~bolo

Niech madrzy inaczej lekarze rozpuszczą sobie chociaż musującą witaminę w odrobinie wody i wrzucą do niej kamień nerkowy (czy jakikolwiek inny) i za kilka godzin porównają o ile się zmniejszył.

Odpowiedz
~to jest niezmiernie istotne:
~to jest niezmiernie istotne:

usuwa wolne rodniki tlenowe, które uszkadzają błony komórkowe i kwasy DNA, przyczyniając się do rozwoju chorób nowotworowych, oraz przyspieszają starzenie się organizmu.

Odpowiedz
~Doroti555
~Doroti555

Czy bole brzucha, przelewanie się w brzuchu i gazy mogą być spowodowane zbyt dużą dawką wit. c w tabletkach?

Odpowiedz

grupy wsparcia i fora dyskusyjne

zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Witamina C (kwas askorbinowy) - najnowsze pytania

Artykuły Witamina C (kwas askorbinowy)
Witamina C (kwas askorbinowy)

Rola witaminy C

Witamina C jest najbardziej znaną witaminą. W organizmie człowieka pełni wiele zróżnicowanych funkcji, m.in. uczestniczy w syntezie włókien kolagenowych, usuwa wolne rodniki oraz wzmacnia odporność organizmu. Bogatym źródłem witaminy C są czarne porzeczki oraz czerwona papryka i natka pietruszki. Niedobór witaminy C powoduje niedokrwistość, osłabienie oraz przyczynia się do krwawienia dziąseł i pękania naczynek. Funkcje witaminy C Witamina C (kwas askorbinowy) jest potrzebna do codziennego...

Witamina C (kwas askorbinowy)

Niedobór witaminy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest witaminą rozpuszczalną w wodzie niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Główne źródło witaminy C w diecie stanowią owoce i warzywa. Niedobór witaminy C powoduje wiele schorzeń – szkorbut, anemię, ponadto pogarsza się stan skóry, która staje się szorstka, wiotka, występują zmarszczki. Rola witaminy C Witamina C (kwas askorbinowy) pełni w organizmie wiele zróżnicowanych funkcji. Przede wszystkim wykazuje działanie antyoksydacyjne, gdyż...

Witamina A (retinol)

Nadmiar witaminy A

Witamina A, czyli retinol, występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Witamina A w organizmie jest niezbędna do prawidłowego widzenia, odpowiada za stan nabłonków skór

Witamina D

Nadmiar witaminy D

Nadmiar witaminy D

Witamina D jest niezbędna do optymalnego procesu formowania kości. Głównym źródłem witaminy D są ryby oraz żółtko jaj. W organizmie niewielkie jej ilości powstają pod wpływem promi

Stężenie magnezu

Nadmiar magnezu

Nadmiar magnezu

Magnez jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ciąża, stresujący tryb życia oraz nadmierne spożywanie kawy i herbatysą wskazaniem do suplementacji tego makroelemen

Składniki mineralne

Nadmiar sodu

Sód jest składnikiem mineralnym niezbędnym do funkcjonowania organizmu. Uczestniczy bowiem w utrzymaniu gospodarki wodnej organizmu, odpowiada za stan uwodnienia komórek. Nadmi

Cera trądzikowa

Nadmiar sebum

Nadmiar sebum

Nadmierne wydzielanie sebum jest wynikiem nadczynności gruczołów łojowych. Jest to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi stykają się posiadaczki tłustej cery, czyli cery błyszc

Składniki mineralne

Nadmiar potasu

Nadmiar potasu

Potas jest jednym z najważniejszych pierwiastków w organizmie człowieka. Jest on głównym pierwiastkiem płynu wewnątrzkomórkowego. Potas reguluje pracę układu nerwowego oraz

Składniki mineralne

Nadmiar wapnia

Nadmiar wapnia

Nadmiar wapnia w organizmie (hiperkalcemia) jest stanem niekorzystnie wpływającym na zdrowie. Hiperkalcemia to podwyższenie stężenia wapnia w surowicy krwi. Najczęstszą przyczyną h

Żelazo

Nadmiar żelaza

Nadmiar żelaza

Żelazo jest mikroelementem, który odgrywa istotną rolę w organizmie. Wchodzi w skład hemoglobiny - białka, które transportuje tlen. Niedobór żelaza jest przyczyną anemii, natomiast