Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Rower stacjonarny a odchudzanie

Zdjęcie uczestników zajęć fitness na rowerze stacjonarnym / Shutterstock

Dobrym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów może być jazda na rowerze. Jednak gdy pogoda nie dopisuje na oknem, jest zimno lub pada, nie trzeba rezygnować z treningu. Wtedy można przesiąść się na rower stacjonarny. Taki sprzęt odchudzający można znaleźć w każdej siłowni. Najlepiej zakupić własny rower stacjonarny do domu, tworząc własną domową siłownię. Podczas ćwiczeń na rowerze należy jednak dobrać odpowiednią prędkość do stopnia zaawansowania treningu.

1. Jak schudnąć, ćwicząc na rowerze stacjonarnym?

Ćwiczenia na rowerze stacjonarnym pozwalają na ogólną poprawę kondycji organizmu. Pomocne mogą być także przy odchudzaniu. Wtedy jednak powinien być wykonywany tzw. trening interwałowy na rowerze stacjonarnym. Taki trening na rowerze charakteryzują trzy główne elementy. Są to:

  • Krótkie i szybko przerywane serie ćwiczeń,
  • Intensywny wysiłek podczas ćwiczeń,
  • Regularne powtarzanie serii ćwiczeń.

Wszystkie te trzy elementy są indywidualnie dobierane do ćwiczącego, w zależności od stopnia zaawansowania jego treningu. Czas pojedynczej sesji ćwiczeń może trwać od kilku sekund do kilku minut. Odpowiednio dobierane są także ilość i czas przerw między kolejnymi sesjami ćwiczeń.

Takie treningi interwałowe na rowerze są krótsze o ok. 80% od treningów wydolnościowych, a przynoszą bardzo zbliżone efekty. Pozwalają na zredukowanie nawet trzykrotnie więcej tłuszczu podskórnego w 15 tygodni, niż ćwiczenia aerobowe w 20 tygodni.

Takich ćwiczeń nie należy jednak wykonywać codziennie, musi być bowiem pewien okres regeneracji dla organizmu. Najlepiej ustalić sobie między treningami okres przerwy 24-48 godzin, a więc ćwiczenia byłyby wtedy 2-3 razy w tygodniu.

2. Trening na rowerze stacjonarnym

Trening interwałowy należy zacząć od powolnego pedałowania na rowerze stacjonarnym. Należy ustalić wartość 100% swojego maksymalnego wysiłku na rowerze, poprzez pedałowanie z jak najszybszą prędkością jak to możliwe, przy ustawieniu jak największego oporu. Dana prędkość uzyskana to 100%. W ćwiczeniu na rowerze należy ustawić prędkość na 80-90% swojego maksymalnego wysiłku i pedałować przez 60 sekund. Następnie zwolnić do wartości 30% i ćwiczyć tak przez 75 sekund. Po tym należy powtórzyć dwie te czynności jeszcze 2-3 razy. Zakończenie ćwiczenia polega na pedałowaniu przez 5 minut przy wartości 30% wysiłku, aby uspokoić organizm.

Zaleta roweru stacjonarnego to stałe warunki treningowe. Zalecane są rowery, które posiadają wbudowane ergometr i pulsometr. To gwarantuje, iż ćwiczysz z wymaganą dla Ciebie intensywnością i pozwala na uzyskanie odpowiednich efektów. Istotne w odchudzaniu na rowerze stacjonarnym są więc modele rowerów. Rowerem treningowym użytym do spalania tkanki tłuszczowej nie powinien być najprostszy dostępny model. Trening na rowerze stacjonarnym to dobre ćwiczenia na mięśnie brzucha.

Tak jak w każdych ćwiczeniach, także tutaj należy odpowiednio i równomiernie oddychać. Ważne jest także uzupełnianie utraconej wody i elektrolitów podczas ćwiczeń. Istotne jest również, iż same ćwiczenia nie pomogą. Muszą one być stosowane łącznie z dietą, np. specjalną dietą odchudzająca dla kobiet lub dietą odchudzającą dla mężczyzn.

Marta Bednarska,
Komentarze (1)
~Paweł
~Paweł

A jeśli, ja się odchudzając jeżdżę dwa razy w ciągu dnia 6-7 dni w tygodniu po 40min zaczynając od ciężkiego przełożenia i im trudniej się robi to sobie delikatnie redukuję ale wciąż jest wysiłek, to przyniesie to jakieś dobre efekty w zgubieniu lub skurczeniu skóry z brzucha?? :)

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Dyskusje na forum

Artykuły Rower stacjonarny
Siłownia

Rower stacjonarny

Rower stacjonarny

Dla wielu ludzi rower stacjonarny jest jedynym sposobem na wykonywanie ćwiczeń. Jest to bardzo wygodne, gdyż dzięki rowerowi możemy trenować w domowym zaciszu. W efekcie oszczędzamy nie tylko czas, ale i pieniądze. Jeśli zakupisz rower stacjonarny do...

Jazda na rowerze

Jak wybrać rower stacjonarny?

Jak wybrać rower stacjonarny?

Jazda na rowerze stacjonarnym to dobry sposób na poprawę kondycji i zrzucenie kilku zbędnych kilogramów. Taki rodzaj ćwiczeń nie obciąża stawów, dlatego mogą z niego skorzystać

Sport dla dziecka

Rower dla dziecka

Rower dla dziecka

Rowerek dla dziecka to niezwykle ważny zakup, który musi być przez rodziców poważnie przemyślany. Wybór najlepszego sprzętu powinien być dostosowany do wieku, poziomu rozwoju i zd

Jazda na rowerze

Jaki rower wybrać?

Jaki rower wybrać?

Jaki rower kupić? Zanim bezpowrotnie wydasz swoje ciężko zarobione pieniądze, zadaj sobie kilka podstawowych pytań dotyczących planowanego zakupu roweru. Przede wszystkim ustal

Jak odzyskać figurę?

Odchudzanie po porodzie

Posiadanie dziecka to wspaniałe przeżycie dla każdej kobiety. Tym niemniej po trwającej dziewięć miesięcy ciąży jest czymś naturalnym, że kobieta chce normalizacji masy ciała i pra

Dieta dla dzieci

Odchudzanie dzieci

W XXI wieku obserwuje się coraz więcej dzieci otyłych. Wielu rodziców zastanawia się, jak odchudzić swoje pociechy, by nie zaszkodzić ich zdrowiu. Czy istnieje odpowiednia dieta od

Hipnoza i medytacja

Hipnoza a odchudzanie

Czy warto stosować hipnozę, aby odchudzanie było bardziej efektywne? Istnieje wiele sztuczek i sposobów na to, jak pozbyć się nieznośnego brzucha i niepotrzebnego tłuszczu. Dlaczeg

Środki wspomagające odchudzanie

Preparaty na odchudzanie

Preparaty na odchudzanie to nie cudowne środki, dzięki którym bez wysiłku stracimy zbędne kilogramy. Skuteczne odchudzanie polega na połączeniu zbilansowanej i zdrowej diety oraz ć

Porady dietetyczne dla odchudzających się

Efektywne odchudzanie

Efektywne odchudzanie polega na stosowaniu zdrowej diety niskokalorycznej i wykonywaniu ćwiczeń wyszczuplających. Skuteczne odchudzanie to trwały spadek wagi w tempie do 4-5 kg mie

Porady dietetyczne dla odchudzających się

Witaminy na odchudzanie

Witaminy na odchudzanie działają korzystnie na organizm i utrzymanie szczupłej sylwetki. Minerały zawarte w składnikach odżywczych pomagają spalić kalorie, zapobiegają odkładaniu t