7 sposobów na podkręcenie smaku warzyw

Powiedzmy sobie szczerze – w pojedynku pizza kontra brokuły dla większości z nas wygrywa włoski przysmak.  Niechęć do warzyw bywa zakorzeniona w traumatycznych wydarzeniach z dzieciństwa (zmuszanie do jedzenia nielubianych jarzyn), ale nawet osoby, które lubią warzywa, często nie mają pomysłów na dania składające się właśnie z nich. Tym, którzy chcieliby jeść więcej "zieleniny", przedstawiamy siedem prostych sposobów na „podkręcenie” ich smaku bez dodatkowych kalorii.

1. Kupuj sezonowo

Chcesz pokochać warzywa? Zawsze kupuj produkty sezonowe, które mają najwięcej smaku i wartości dla zdrowia. Jeśli będziesz wybierać takie, naprawdę poczujesz ich smak, zapach oraz teksturę. Świeże warzywa sezonowe są soczyste, pachnące i pełne aromatu, dzięki czemu je polubisz i zapragniesz jeść nawet solo, bez żadnych dodatków. Pomidory i kukurydza są najsmaczniejsze latem, a na początku zimy nic nie smakuje tak dobrze, jak dynia piżmowa czy jarmuż. Nawet jeśli nie wiesz, kiedy trwa sezon na dane warzywo, to możesz po prostu wybrać się na lokalny bazarek. Sprzedawcy zawsze oferują tam świeżo zebrane plony.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Aby warzywa nie straciły swoich cennych wartości odżywczych, powinny być gotowane na parze. Jeżeli jednak decydujemy się na inną formę obróbki termicznej, powinny być gotowane możliwie jak najkrócej.

2. Zwiększ temperaturę

Nie lubisz brukselki? Dla wielu osób to warzywo jest niczym koszmar z dzieciństwa – gotowana, o mdłym smaku, nieprzyjemnym zapachu i zniechęcającej konsystencji. Spróbuj innego sposobu gotowania – dania z warzyw przygotowane w piekarniku nabierają zupełnie innego smaku. Wysoka temperatura wydobywa naturalny cukier z warzyw, dzięki czemu stają się złociste i pięknie pachną.

Jak przyrządzić w ten sposób potrawę? Wystarczy wybrać kilka rodzajów jarzyn (np. kalafior, paprykę, marchewkę, brukselkę, fasolkę), skropić je oliwą z oliwek oraz doprawić solą morską i świeżo zmielonym pieprzem. Po kilkudziesięciu minutach w piekarniku otrzymasz smaczne i zdrowe danie z warzyw, które może być dodatkiem albo podstawą obiadu.

3. Dodaj cytrusy

Sok z cytrusów to główny składnik dressingów, ale do sałatki możesz też dodać ich całe cząstki
Sok z cytrusów to główny składnik dressingów, ale do sałatki możesz też dodać ich całe cząstki (Zdjęcie sałatki / Shutterstock)

Smak warzyw wydaje ci się nieco mdły i nieciekawy? Dopraw je sokiem z cytrusów. Kwaśny dodatek wydobywa smak i sprawia, że są naprawdę wyborne. Poza tym sok z cytryny albo ocet winny maskują lekko gorzki smak niektórych warzyw.

4. Nie bój się przypraw

Potrawy z warzyw są lekkie i niskokaloryczne pod warunkiem, że nie dodasz do nich zbyt dużo oleju, majonezu i innych tuczących dodatków. Świetnym sposobem na „podkręcenie” smaku bez dodatkowych kalorii są zioła i przyprawy.

Bazylia, natka pietruszki, kolendra, tymianek, oregano, cząber, rozmaryn, mięta to zioła, które zamienią zwykłą sałatkę w niepowtarzalne danie. Do warzyw warto dodać też szczyptę przypraw (takich jak: chili, cynamon, gałka muszkatołowa, kurkuma), które ożywią danie.

5. Jedz z dipem

Baba ghanoush to dip z pieczonego bakłażana z dodatkiem pasty tahini, soku z cytryny, soli i oliwy z oliwek
Baba ghanoush to dip z pieczonego bakłażana z dodatkiem pasty tahini, soku z cytryny, soli i oliwy z oliwek (Zdjęcie dipu z bakłażana / Shutterstock)

Najwięcej witamin, minerałów i antyoksydantów znajduje się w surowych warzywach. Podczas obróbki termicznej część mikroelementów ulega zniszczeniu, dlatego tak ważne jest jedzenie ich w jak najmniej przetworzonej formie. Do wyboru masz wiele możliwości, ale jeśli znudziły ci się surówki i sałatki, spróbuj jeść warzywa z dipami.

Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie?
Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? [7 zdjęć]

Korzenny i rozgrzewający cynamon pobudza do pracy enzymy, które uczestniczą w metabolizmie węglowodanów....

zobacz galerię

Na wieczorny seans przed telewizorem możesz przygotować całą tacę warzywnych przyjemności. Marchewki, paprykę, seler naciowy, brokuły pokrój w słupki i podaj do nich kilka różnych dipów. Najprostszy to dip jogurtowy z dodatkiem świeżych ziół (i odrobiny soku z cytryny). Warto przygotować również bliskowschodni klasyk, czyli hummus. Z kolei arabska pasta baba ghanoush to dip na bazie bakłażana, a jeśli lubisz kuchnię grecką, na pewno zasmakują ci tzatziki. Spróbuj też ostrej meksykańskiej salsy oraz guacamole (na bazie awokado), które zwykłe warzywa zamienią w pyszną przekąskę.

6. Pij warzywa

Jak często udaje ci się zjeść w ciągu dnia zalecaną dawkę 5 porcji warzyw i owoców? Jeśli masz z tym problem, spróbuj częściej pić sok z warzyw. Jedna szklanka świeżego soku to potężna dawka witamin, minerałów, błonnika i przeciwutleniaczy. Do przygotowania soku potrzebujesz naprawdę dużo warzyw – ich zjedzenie zajęłoby ci pewnie kilka dni, a dzięki sokowirówce lub wyciskarce dostarczysz  je do organizmu w jednej porcji.

Z jakich warzyw możesz skorzystać? Do wyboru jest naprawdę dużo gatunków – pomidory, buraki, szpinak, seler i marchew idealnie sprawdzą się do wyciskania. Do soku możesz dodać również owoce (np. jabłka), trochę przypraw (świeży korzeń imbiru) oraz sok z cytryny albo pomarańczy. Do napojów, zwłaszcza tego przygotowanego z marchewki, warto dodać niewielką ilość oliwy, dzięki czemu beta karoten lepiej się przyswoi.

7. Gotuj zupy

Gazpacho to chłodnik z pomidorów, ogórków, papryki, cebuli i czosnku. Idealnie sprawdzi się na letni obiad w upalny dzień
Gazpacho to chłodnik z pomidorów, ogórków, papryki, cebuli i czosnku. Idealnie sprawdzi się na letni obiad w upalny dzień (Zdjęcie gazpacho / Shutterstock)

Kiedyś zupa była obowiązkowym elementem obiadu, ale w dzisiejszych czasach zwykle rezygnujemy z dwóch dań, a zupy powoli odchodzą w zapomnienie. To błąd, ponieważ miseczka wywaru pełnego warzyw świetnie zaspokaja głód, dostarcza witamin i wspomaga pracę układu pokarmowego.

Poza tym, gotując zupy, możesz wykorzystać wiele różnych warzyw. Nie ograniczaj się do pomidorowej i ogórkowej – spróbuj zup z różnych stron świata i wykorzystaj oryginalne produkty. Do jarzynowej dodaj ciecierzycę, zrób zupę krem z buraków i udekoruj ją pokruszonym serem feta albo przygotuj hiszpański chłodnik, czyli gazpacho.

Masz ochotę na warzywny obiad, ale brakuje ci pomysłu? __Skorzystaj z porad naszych forumowiczów!

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.