Ciche niebezpieczeństwo, jakie niosą za sobą urządzenia elektryczne – eksplozje baterii litowo-jonowych
Nowe badania dowodzą, że dziesiątki niebezpiecznych gazów produkowanych jest przez baterie znajdują się w miliardach urządzeń elektrycznych, takich jak smartfony i tablety. Zgodnie z badaniami opublikowanymi w czasopiśmie „Nano Energy”, baterie litowe uwalniają 100 zidentyfikowanych toksycznych gazów, w tym tlenku węgla.
Gazy te są potencjalnie śmiertelne, mogą powodować silne podrażnienia skóry, oczu i nosa, a także niekorzystnie wpływać na środowisko. Naukowcy z Instytutu NBC i Uniwersytetu Tsinghua w Chinach, twierdzą, że wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z zagrożeń wynikających z przegrzania urządzenia lub uszkodzeń wynikających z używania ładowarek niewskazanych dla konkretnych urządzeń.
Naukowcy poddali analizie baterię litowo-jonową, która umieszczona jest w dwóch miliardach urządzeń konsumenckich rocznie.
W dzisiejszych czasach, baterie litowo-jonowe są aktywnie promowane przez wiele firm na całym świecie jako realne rozwiązanie dostarczania energii do zasilania różnych pojazdów elektrycznych i urządzeń mobilnych.
„Akumulatory litowo-jonowe są używane w wielu domach przez miliony rodzin, dlatego ważne jest zrozumienie, jakie ryzyko niesie stosowanie tego typu baterii” – wyjaśnia dr Jie Sun, główny autor badania i profesor w Instytucie NBC.
Niebezpieczeństwo eksplodujących baterii zmusiły wielu producentów do wycofania milionów urządzeń: Dell wycofał cztery miliony laptopów w 2006 roku oraz miliony nowo wprowadzonych smartfonów Samsung Galaxy Note 7 zostało wycofanych ze sprzedaży w tym miesiącu po doniesieniach eksplodujących baterii.
Dr Sun i jego współpracownicy zidentyfikowali kilka czynników, które mogą powodować wzrost stężenia emitowanych gazów toksycznych. Naukowcy twierdzą, że w pełni naładowana bateria będzie emitować gazy bardziej toksyczne niż bateria w połowie naładowana. Obecne w bateriach związki chemiczne i ich zdolność emisji również wpływa na stężenie i rodzaj uwalnianych gazów.
Identyfikacja gazów i powody ich emisji pozwalają producentom lepiej zrozumieć, jak zmniejszyć emisję toksycznych gazów i zwiększyć ochronę zdrowia użytkowników urządzeń elektrycznych oraz środowiska naturalnego.
ZOBACZ TAKŻE:
„Takie niebezpieczne substancje, w szczególności tlenek węgla, mają potencjał, aby spowodować poważne szkody w krótkim okresie czasu, jeśli emisja tych gazów odbędzie się w małej przestrzeni, szczelnie zamkniętej, takiej jak wnętrze samochodu lub kabina samolotu" - powiedział dr Sun.
Podczas badania, prawie 20.000 akumulatorów litowo-jonowych ogrzewano do temperatury spalania, powodując wybuch baterii większości urządzeń i emisję szeregu toksycznych gazów. Baterie mogą być narażone na działanie wysokich temperatur w ten sam sposób w trakcie normalnego użytkowania urządzenia, np. w skutek przegrzania.
Naukowcy planują teraz rozwijać technikę modyfikacji baterii w celu poprawy bezpieczeństwa akumulatorów litowo-jonowych, dzięki czemu będzie można je stosować do zasilania pojazdów i urządzeń elektrycznych w przyszłości bezpiecznie.
"Mamy nadzieję, że badania te pozwolą przemysłowi akumulatorów i baterii litowo-jonowych oraz sektorowi pojazdów elektrycznych, aby nadal się rozwijał i wprowadzał nowe produkty i technologie lecz z większym zrozumieniem potencjalnych zagrożeń i sposobów zwalczania tych problemów" - podsumował dr Jie Sun.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.