Ćwiczenia na rozciąganie mięśni - zalety, technika wykonania

Stretching to świadome rozciąganie mięśni w celu zwiększenia ich elastyczności, a także poprawienia kondycji stawów i zakresu ruchu. Ćwiczenia na rozciąganie mięśni są ważnym elementem w każdej dyscyplinie sportu, a także niezbędnym elementem rehabilitacji.

Zobacz film: "Ćwiczenia rozciągające, czyli idealny stretching"

1. Ćwiczenia na rozciąganie mięśni - zalety

Ćwiczenia na rozciąganie pomagają rozgrzać ciało przed ćwiczeniami obniżając tym samym ryzyko kontuzji i bólu mięśni. Jeżeli planujesz jakiś większy wysiłek fizyczny, ćwiczenia na rozciąganie powinny być pierwszym krokiem. Ćwiczenia na rozciąganie sprawią, że będzie on mniej forsujący.

Korzyści wynikające z rozciągania są liczne i zostały sprawdzone w różnych badaniach. Ćwiczenia na rozciąganie przynoszą korzyści ludziom w każdym wieku i jest przeznaczony dla młodych, jak i osób starszych.

10 porannych motywatorów do ćwiczeń
10 porannych motywatorów do ćwiczeń [10 zdjęć]

Zamiast budzić się z rana i myśleć o tym, że trzeba trochę poćwiczyć, lepiej po prostu przystąpić do...

zobacz galerię

Oto najważniejsze zalety ćwiczeń na rozciąganie:

  • Zwiększenie elastyczności i zakresu ruchów w stawach. Elastyczne mięśnie mogą poprawić swoje codzienne działanie. Zadania takie jak noszenie toreb z zakupami, zgięcie przy zakładaniu butów lub pośpieszny bieg do autobusu stają się łatwiejsze i mniej męczące. Elastyczność zmniejsza się wraz z wiekiem, ale można ją odzyskać i utrzymywać na odpowiednim poziomie.
  • Poprawa obiegu krwi. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają przepływ krwi do mięśni. Przepływ ten pomaga przenoszeniu przekazywanych przez pokarm witamin i pozbywaniu się szkodliwych produktów przemiany materii. Poprawa obiegu może pomóc skrócić czas rehabilitacji, jeśli miałeś jakiekolwiek urazy mięśni.
  • Lepsza postawa. Częste ćwiczenia na rozciąganie mogą pomóc zachować mocne mięśnie, co pozwala na utrzymanie prawidłowej postawy. Dobra postawa może zminimalizować dyskomfort i zminimalizować bóle mięśni.
  • Relaksacja. Ćwiczenia na rozciąganie rozluźnia napięte mięśnie, których sprawcą jest najczęściej stres.
  • Udoskonalenie koordynacji. Utrzymanie pełnego zakresu ruchu utrzymuje ciało w lepszej kondycji.

Zobacz też:

2. Ćwiczenia na rozciąganie mięśni - techniki wykonania

Istotne jest, aby praktykować prawidłowe techniki wykonania ćwiczenia na rozciąganie. Może to pozwolić ci uniknąć niepotrzebnych kontuzji. Pięć minut ćwiczenia na rozciąganie bądź marszu powinno wystarczyć, aby rozgrzać mięśnie. Dlatego w trakcie wykonywania ćwiczenia na rozciąganie:

  • oddychaj swobodnie,
  • nie wstrzymuj oddechu, kiedy się rozciągasz,
  • pamiętaj o wcześniejszej rozgrzewce.

Jeżeli chcesz zacząć regularnie ćwiczyć, ćwiczenia na rozciąganie mięśni powinny być pierwszym punktem. Takie ćwiczenia na rozciąganie wzmacniają mięśnie i pozwalają uniknąć niebezpiecznych kontuzji i urazów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy