Czy sama woda podczas treningów wystarczy?

Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na sylwetkę, kondycję i funkcjonowanie organizmu. Jeśli ćwiczenia są wykonywane prawidłowo, ryzyko kontuzji i urazów jest nikłe, a korzyści dla zdrowia niebagatelne. Na optymalne efekty treningu możemy jednak liczyć tylko wtedy, gdy w trakcie wysiłku przyjmujemy odpowiednie ilości płynów – ich niedobór wiąże się z ryzykiem odwodnienia. Czy picie zwykłej wody wystarczy, by uzupełnić braki płynów w organizmie?

1. Ile trzeba pić w trakcie treningu?

Wzmożone pocenie się podczas wysiłku fizycznego jest całkowicie normalnym zjawiskiem – wydzielając pot, organizm chroni się przed przegrzaniem. Jeśli niedobór płynów nie jest na bieżąco uzupełniany, dochodzi do odwodnienia, objawiającego się uczuciem suchości w ustach i pragnieniem. Może pojawić się również osłabienie, a nawet problemy z koordynacją ruchów i rozdrażnienie. Organizm zaczyna wówczas chronić się przed dalszą utratą płynów poprzez redukcję ilości wydalanego moczu.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

Aby do tego nie dopuścić, należy na bieżąco uzupełniać niedobory. Jak dużo powinniśmy wypić w trakcie treningu? Przyjmuje się, że ilość spożywanych napojów nie powinna być mniejsza od ilości potu utraconego podczas ćwiczeń. Jeśli dorosły człowiek w ciągu godziny treningu traci około 1-1,5 litra potu, podaż płynów powinna być na podobnym poziomie. Warto podkreślić fakt, iż oprócz wody tracimy z potem cenne elektrolity, których uzupełnienie jest konieczne do zapewnienia optymalnego funkcjonowania organizmu.

2. Napoje energetyczne a nawodnienie

Osoby aktywne fizycznie chętnie sięgają po napoje energetyczne, które mają w swoim składzie substancje o działaniu pobudzającym, takie jak kofeina i tauryna. Napoje tego typu zawierają również dużo cukru, ale nie warto polegać na nich w kwestii nawodnienia organizmu i uzupełnienia braku glukozy oraz elektrolitów – zadaniem napojów energetyzujących jest przede wszystkim dostarczenie energii w krótkim czasie. Dla porównania, tradycyjne napoje dla sportowców, które zawierają cukier, wodę i sól we właściwych proporcjach, skuteczniej przeciwdziałają odwodnieniu. Sportowcy-amatorzy nierzadko sięgają także po soki owocowe i napoje gazowane. Nie są to jednak napoje, które warto polecić osobom aktywnym ruchowo – wysoka zawartość cukru sprawia, że spożywanie ich w dużych ilościach niweczy starania o uzyskanie szczupłej sylwetki. Woda to oczywisty, ale nie jedyny wybór podczas ćwiczeń.

3. Co oprócz wody pić podczas treningu?

Jeszcze ciekawszą propozycją dla sportowców są doustne płyny nawadniające. Ich skład jest opracowywany w sposób niezwykle precyzyjny. Proporcje poszczególnych składników są dobierane tak, aby nasz organizm przyswoił je w jak najszybszym czasie. Po rozpuszczeniu zawartości saszetki w szklance wody, glukoza i elektrolity znajdują się w proporcjach, które zapewniają ich optymalne wchłanianie. Glukoza odpowiada za szybsze przyswajanie wody, potas i sód regulują natomiast właściwą gospodarkę wodną. W efekcie jesteśmy w stanie zastąpić straconą wodę i elektrolity w bardzo efektywny sposób.

Picie wody podczas ćwiczeń to podstawa. Warto jednak pamiętać, że sama woda nie dostarczy cennych elektrolitów utraconych wraz z potem. Właśnie dlatego dobrym pomysłem jest stosowanie płynów nawadniających.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.