Dieta białkowa - charakterystyka, fazy, wady i zalety

spis treści
rozwiń

Dieta białkowa, znana szerzej jako dieta Dukana, swoją bardziej popularną nazwę zawdzięcza francuskiemu doktorowi, który zaniepokojony złym stanem zdrowia swoich pacjentów, którzy nie mogą pozbyć się nadwagi, postanowił opracować dietę, która im w tym pomoże. Pierre Dukan, bo tak nazywa się ten francuski uczony, postanowił oprzeć wymyśloną przez siebie dietę na 4 poziomach, które nie tylko pozwolą schudnąć osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością, ale pomogą utrzymać właściwą wagę.

1. Dieta białkowa - charakterystyka

Jak sama nazwa wskazuje, dieta białkowa opiera się w największej mierze na spożywaniu dużych ilości białka. To właśnie ten składnik odżywczy ma zapewnić nie tylko gubienie nadprogramowych kilogramów, ale także poprawę odporności organizmu i samopoczucia. Według twórców diety białkowej, każdy kto zdecyduje się na jej wprowadzenie jest w stanie schudnąć nawet 4 kilogramy w ciągu 4 tygodni. Pierwsze efekty gubienia kilogramów widać zazwyczaj już po kilku dniach, co dla wielu jest zachętą do jej kontynuowania.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

Czytaj więcej

Dieta Dukana nie należy do grupy diet głodówek, w trakcie których towarzyszy nam ciągłe uczucie głodu i ssanie w żołądku. Porcje posiłków są wystarczające, a częste jedzenie sprawia, że nasz żołądek nigdy nie jest pusty, dlatego nie odczuwamy głodu. Istotą diety białkowej jest także regularne picie dużych ilości wody. Nawadnianie organizmu pomoże nie tylko w gubieniu kilogramów, ale pozwoli także oczyścić organizm. Na czym polegają fazy diety Dukana i czy są bezpieczne dla naszego organizmu?

2. Dieta białkowa - faza uderzeniowa

To pierwszy etap diety białkowej. To najbardziej restrykcyjna faza, ponieważ ma na celu pomóc nam w zgubieniu kilogramów. W tej fazie diety warto zapomnieć o zbyt intensywnym wysiłku fizycznym, ponieważ organizm będzie osłabiony. Warto natomiast rozpocząć przyjmowanie witaminowych suplementów diety, które uzupełnią brak witamin w organizmie. Faza uderzeniowa powinna trwać określoną liczbę dni w zależności od tego ile kilogramów chcemy stracić, jednak nie dłużej niż 10 dni. W tej fazie jemy wtedy, gdy jesteśmy głodni, ale tylko określone produkty. Jest dozwolone chude mięso z indyka lub kurczaka, chuda wołowina, cielęcina, ryby (także te tłuste), chudy nabiał, jaja, owoce morza oraz cebula, cytryna i produkty konserwowe. Należy pamiętać o piciu przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie. Może to być woda, gorzka kawa i herbata, a także napoje light.

Czy dieta wysokobiałkowa jest zdrowa?
Czy dieta wysokobiałkowa jest zdrowa? [10 zdjęć]

Dieta wysokobiałkowa jest jedną z najbardziej popularnych. W Polsce znana jest pod nazwą diety Atkinsa...

zobacz galerię

3. Dieta białkowa - faza naprzemienna

Zwana też fazą równomiernej utraty wagi, faza naprzemienna jest mniej rygorystyczna niż faza I, ponieważ wciąż trzymamy się produktów z fazy uderzeniowej, ale nasze menu możemy wzbogacić o warzywa. Spożywamy je jednak naprzemiennie z produktami białkowymi, aż dojdziemy do wymarzonej wagi. Potem na 5 dni wracamy do jedzenia tylko produktów białkowych. Oprócz chudego mięsa, twarogu i owoców morza jemu pomidory, ogórki, sałatę, brokuły, szparagi, cebulę, kapustę, szpinak oraz buraki. Możemy jeść je na surowo, gotować na parze lub przygotowywać z nich sałatkę doprawioną sosem winegret na bazie octu. Wciąż pamiętamy o piciu 1,5 litra płynów dziennie.

4. Dieta białkowa - faza utrwalania

Ten etap diety białkowej rozpoczynamy dopiero wtedy, gdy osiągniemy zaplanowaną wagę w poprzedniej fazie. Faza utrwalania powinna trwać w zależności od tego, ile zgubiliśmy kilogramów. Przyjmuje się, że na 1 utracony kilogram potrzebnych jest 10 dni utrwalania. Jeśli więc pozbyliśmy się 15 kilogramów, to faza utrwalania powinna trwać 150 dni. Oprócz produktów, które mogliśmy jeść w fazie II są dozwolone 2 plasterki żółtego sera i 2 kromki pełnoziarnistego chleba, a raz w tygodniu szklanka brązowego ryżu, makaronu pełnoziarnistego lub kaszy kuskus. Jeden dzień w tygodniu jest powrotem do fazy uderzeniowej – jemy wtedy tylko produkty białkowe.

5. Dieta białkowa - faza ostatecznej stabilizacji

Ta faza powinna trwać przez następne lata życia. Wprowadźmy do codziennej diety rytuały, które pozwolą nam utrzymać wymarzoną wagę. Posiłki jedzmy regularnie i unikajmy słodyczy oraz białej mąki. Ostrożnie należy też podchodzić do tłuszczu oraz alkoholu, za to bez ograniczeń możemy spożywać chude mięso i chudy nabiał. Przez jeden dzień w tygodniu warto przestrzegać diety z fazy uderzeniowej i spożywać jedynie produkty białkowe.

6. Dieta białkowa - wady i zalty

Niewątpliwym plusem diety białkowej jest szybka utrata wagi, która mobilizuje do dalszego stosowania diety odchudzającej. Jednak wraz ze wzrostem ilości osób korzystających z diety białkowej rosło też grono przeciwników jej stosowania. Za największe niebezpieczeństwo uważają fakt, że dieta oparta w głównej mierze na białku może zaburzać pracę wątroby i nerek, a nawet doprowadzić do ich niewydolności. Według przeciwników dieta białkowa prowadzi także do zaparć, odwodnienia organizmu i zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy. Co więcej – nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych, a po jej zakończeniu bardzo często dochodzi do efektu jo-jo. Podsumowując, dieta białkowa jest przeznaczona raczej dla młodych, pełnych energii osób, które nie zmagają się z żadnymi chorobami.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!