Skuteczna dieta- wpływ diety na zdrowie, zasady zdrowego odchudzania, najskuteczniejsze diety

Skuteczna dieta na odchudzanie w połączeniu z większą aktywnością fizyczną to gotowy przepis na odchudzanie. Mogłoby się wydawać, że osiągnięcie wymarzonej wagi jest łatwe do osiągnięcia, ale w rzeczywistości odchudzanie to ciężki i długotrwały proces.

Zobacz film: "Czemu nie możemy schudnąć"

1. Skuteczna dieta - wpływ diety odchudzającej na zdrowie

Trudno jest zmienić złe nawyki żywieniowe i wprowadzić w życie zasady zdrowego odżywiania. Na każdym kroku czyhają słodkie pokusy, a do systematycznych ćwiczeń ciężko się zmobilizować. Wiele osób uważa, że skuteczna dieta odchudzająca załatwi sprawę, jednak bez wysiłku i wyrzeczeń idealna figura pozostanie wyłącznie marzeniem. Jak schudnąć i utrzymać wagę?

Wielu specjalistów od żywienia jest krytycznie nastawionych do diet, ponieważ rezygnacja z niektórych produktów może doprowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych. Bardziej rozsądne jest spożywanie niemal każdego rodzaju jedzenia, ale w umiarze. Wówczas ryzyko niedoboru składników odżywczych jest mniejsze, łatwiej jest także utrzymać wagę lub w bezpieczny sposób zmniejszyć ją, ograniczając ilość spożywanych kalorii.

Czasami jednak osiągnięte w ten sposób rezultaty są niezadowalające. Wielu osobom marzą się bardziej spektakularne efekty, które może przynieść skuteczna dieta odchudzająca.

Decydując się na zastosowanie konkretnej diety, należy trzymać się wszystkich jej zaleceń, w przeciwnym razie osiągnięcie wymarzonej wagi może nie dojść do skutku. Niezwykle istotne są także ćwiczenia. Nawet niezbyt intensywna aktywność fizyczna działa korzystnie na organizm.

Każda metoda odchudzania, na przykład dieta kopenhaska, połączona z wysiłkiem fizycznym jest bardziej skuteczna. Lekko umięśniona sylwetka wygląda zdecydowanie bardziej atrakcyjnie niż szczupła, lecz wiotka.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Skuteczna dieta - zasady zdrowego odchudzania

Skuteczna dieta to dieta przemyślana. Przed podjęciem decyzji o wyborze diety warto zorientować się, czy stosowanie konkretnej metody odchudzania nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie. Wiele diet odchudzających jest dość monotonnych, dlatego trudność sprawia ich kontynuowanie.

Lepszym pomysłem jest stosowanie tych możliwie zbliżonych do normalnego, racjonalnego odżywiania się. Jeśli zdarzą się odstępstwa od diety i w chwili słabości odchudzający sięgnie po coś słodkiego, nie warto z tego powodu mieć wyrzutów sumienia. Zbyt restrykcyjne podejście do żywienia może być początkiem zaburzeń jedzenia, a to jest już poważnym problemem.

Proste odchudzanie
Proste odchudzanie

Aby skutecznie schudnąć, nie musisz jeść mikroskopijnych porcji lub głodować. Wystarczy, że porzucisz...

zobacz galerię

Jak zdrowo się odchudzać? Oto, jak może wyglądać skuteczna dieta:

  • Dzień zacznij od zjedzenia śniadania w domu. Jest to bardzo ważny posiłek.
  • Zamiast trzech obfitych posiłków zjedz pięć mniejszych.
  • Zjedz lekkostrawną kolację, najpóźniej dwie godziny przed pójściem spać.
  • Zamiast po słodycze, sięgaj po owoce i warzywa. Uważaj jednak na niektóre owoce, na przykład banany zawierają dużo cukru.
  • Zacznij uprawiać sporty. Jeśli nie lubisz ćwiczeń, szukaj sposobów na zwiększenie swojej codziennej aktywności. Zamiast jechać samochodem, pójdź pieszo po zakupy, zrezygnuj z windy na rzecz schodów, a pierwsze efekty zobaczysz już niedługo.
  • Pij dużo wody i nie używaj zbyt dużej ilości cukru do herbaty oraz kawy. Pożegnaj się ze słodkimi napojami gazowanymi i sztucznie słodzonymi sokami.
  • Zamień mleko pełnotłuste lub półtłuste na odtłuszczone.
  • Od czasu do czasu pozwól sobie na coś słodkiego (np. czekoladę zawierającą 70% kakao). Nawet na diecie coś należy ci się od życia.
  • Nie rób zakupów, kiedy jesteś głodna. W ten sposób do koszyka nie trafią zbyt kaloryczne przekąski.
  • Jak najczęściej gotuj w domu, będziesz mieć kontrolę nad tym, co jesz.
  • Ogranicz spożycie alkoholu. Zamiast kalorycznego piwa wybierz kieliszek czerwonego wina, który zawiera mnóstwo antyoksydantów.
  • Unikaj soli. Jeśli ograniczysz jej spożycie, z pewnością poczujesz się lekko.

3. Skuteczna dieta - skuteczne diety odchudzające

Moda na odchudzanie jest obecna od wielu lat. Przez ten czas popularność zyskały różne diety, na przykład dieta kopenhaska lub Kwaśniewskiego. Ich założenia bywały nieraz skrajnie różne. To, co było niedozwolone w jednej diecie, stało na piedestale w innej. Jaka skuteczna dieta jest najpopularniejsza?

  • Skuteczna dieta South Beach – polega na wyeliminowaniu z diety węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym, a także ograniczeniu spożywania tłuszczów. Stosuje się ją przez całe życie, dzięki czemu stale wpływa korzystnie na serce. Dieta South Beach dzieli się na trzy etapy. W pierwszym trwającym dwa tygodnie, podstawę diety stanowią niektóre warzywa i chude mięso. W tym okresie nie wolno jeść owoców, ziemniaków, nabiału, słodyczy i pieczywa. Następuje największy spadek wagi. W drugim etapie do diety można włączyć niektóre produkty, na przykład owoce, płatki zbożowe, a także gorzką czekoladę, nabiał. Ta faza trwa dłużej. W trzecim etapie można spożywać niemal wszystko, pod warunkiem, żeby produkt miał niski indeks glikemiczny.
  • Skuteczna dieta Atkinsadieta niskowęglowodanowa. Polega na spożywaniu dużej ilości tłuszczów i białka, z kolei węglowodany ogranicza się do minimum. Dieta sprawia, że zmienia sie nasza przemiana materii, krew nieco się zakwasza, co w rezultacie daje mniejsze uczucie głodu. Diety Atkinsa nie mogą stosować osoby chore na nadciśnienie, z niewydolnością nerek i wątroby oraz miażdżycę.
  • Skuteczna dieta Montignaca – to dieta wysokobiałkowa ograniczająca spożywanie węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym. W diecie zakazane jest spożywanie produktów o indeksie glikemicznym powyżej 50, np. ziemniaki (poza młodymi), biała mąka, kukurydza, biały ryż, białe pieczywo, cukier, cukierki, ciasta, słodzone konfitury, miód, banany, winogrona, suszone owoce, frytki, piwo.
  • Skuteczna dieta strefowa – zasadą diety jest zachowanie w każdym posiłku odpowiedniej proporcji, czyli 30% białek, 40% węglowodanów i 30% tłuszczu. Osoby, które chcą zdrowo się odchudzać, powinny się nią zainteresować.

Zobacz też:

Oprócz wymienionych już żywieniowych sposobów na utratę zbędnych kilogramów warto wspomnieć o kilku innych. Są to:

Skuteczna dieta nie musi być męką. Wystarczy racjonalnie się odżywiać i więcej ruszać. Jeśli mimo podjętych kroków utrata zbędnych kilogramów nie jest zadowalająca, warto skorzystać z porady dietetyka.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.