Ile kilometrów – spalanie kalorii, najpopularniejsze dystanse, ile kroków, wzór na utracone kalorie

Ile kilometrów trzeba biegać, by schudnąć? W dużej mierze zależy to m. in. od wcześniej spożytych posiłków, pory treningu i oczywiście aktualnej masy ciała.

Zobacz film: "Jakie błędy popełniamy podczas biegania?"

1. Ile kilometrów – spalanie kalorii

Jeśli na bieganie wybierasz pory popołudniowe i wieczorne, twój organizm w pierwszej kolejności będzie wtedy czerpał energię z węglowodanów, które zostały spożyte w ciągu całego dnia i w mięśniach zgromadziły się w postaci glikogenu.

Zakłada się, że organizm przez pierwsze 20-30 minut biegania w 80 proc. energię pobiera z węglowodanów i 20 proc. z tłuszczu. Po 30 minutach treningu proporcje się odwracają i 80 proc. energii jest pozyskiwanych wtedy z zapasowej tkanki tłuszczowej. Najlepiej więc zawsze biegać dłużej niż 30 min.

2. Ile kilometrów – najpopularniejsze dystanse

Rodzaj i długość treningu biegania należy dostosować do możliwości biegacza. Może być to trasa przeznaczona dla początkujących, jak i zaawansowanych. Na początku warto podjąć się krótszej trasy, która pozwoli ocenić rzeczywiste możliwości.

Ile kilometrów ma dystans podstawowy biegania? Warto zacząć od biegu na 5 km raz w tygodniu. Dystans 5 km to idealny trening biegania przez podjęciem większego wyzywania.

Bieg na 10 km to jeden z najbardziej uniwersalnych dystansów. Doskonale nadaje się dla ambitnych biegaczy, jak i amatorów.

Ile kilometrów ma półmaraton? Półmaraton to pokonanie 21 km i wiąże się on z dużo większym wysiłkiem dla organizmu niż dystans 5 i 10 km. Przed podjęciem wyzywania półmaratonu koniecznie należy wcześniej przygotować organizm regularnymi ćwiczeniami ok. 3-4 razy w tygodniu.

Ile kilometrów ma maraton? Maraton to maksymalnie 42 km i 195 metrów. To bardzo duże wyzywanie, które jest przeznaczone dla zaawansowanych biegaczy posiadających duży staż. Do pokonania tego dystansu biegowego potrzebne są miesiące treningów, opracowanie odpowiedniej taktyki, rozplanowanie tempa biegu i nauka kontroli własnego ciała.

Osoby, które decydują się na bieg w maratonie musza bardzo dobrze znać swoje ciało, które na trasie wielokrotnie muszą zmuszać do poświeceń.

Co jeść przed ćwiczeniami?
Co jeść przed ćwiczeniami? [8 zdjęć]

Jaja to bogate źródło białka i witamin z grupy B, które pomagają w przemianie pokarmów w energię.

zobacz galerię

Ile kilometrów ma ultramaraton?Największe wyzywanie to ogromny wysiłek dla najtwardszych zawodników. Jest to ultramaraton, czyli bieg przekraczający 42 km i 196 m. Najpopularniejszymi długościami trasy jest 50 km i 100 mil w czasie 6, 12 i 24 godziny.

3. Ile kilometrów – ile kroków?

Nie koniecznie musimy lubić bieganie, dlatego naukowcy uspakajają. Światowa Organizacja Zdrowia zapewnia zaś, że aby poczuć się lepiej, zapewnić sobie kondycję i spalić kilogramy wystarczy 10 tys. kroków dziennie. Ile to kilometrów? Około 5 kilometrów dziennie.

Zdaniem badaczy nie jest to wcale trudne, ponieważ 200 metrów to już 300 kroków. Według nich wystarczy godzina maszerowania, by zapewnić sobie zdrowie. Godzinny marsz pozwala stracić od 400 do nawet 600 kalorii, w zależności od tempa. Nordic walking zapewnia utratę nawet 800 kalorii.

Zobacz także

3.1. Ile kilometrów dziennie zapewni nam zdrowy orgaznim?

Badania potwierdzają, że 5 km dziennie (czyli 10 tys. kroków) w ciągu 2-3 lat może o 1/3 zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Ponadto taka aktywność fizyczna zapewnia wzrost dobrego cholesterolu HDL, zmniejsza ryzyko udaru i zawału serca. Nie zastanawiaj się więc, ile kilometrów pokonać, tylko zacznij liczyć kroki!

4. Ile kilometrów – wzór na utracone kalorie

Nie istnieje dokładny wzór do obliczenia spalonych kalorii. Większość badań ukazuję, że organizm potrzebuje około 5 kcal na każdy litr pochłoniętego tlenu. Istnieją jednak wzory, które w przybliżeniu pozwalają sprecyzować ilość kalorii w stosunku do tego, ile kilometrów zostało pokonanych. Jeden z nich to ilość energii potrzebna na poziomie jednego kilograma masy ciała – czyli 1 kcal na 1 kg na 1 km.

Jeśli ktoś waży 80 kg i przebiegł 10 km to wzór będzie wyglądał następująco: 80 kg x 10 km x 1kcal = 800 spalonych kalorii.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.