Jak działa BCAA?

BCAA to aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, które są popularnymi składnikami odżywek na masę. Działanie aminokwasów BCAA polega na pobudzaniu syntezy białek oraz zwiększeniu wydzielania hormonów anabolicznych. BCAA mają szerokie zastosowanie w kulturystyce. Muszą być dostarczane z posiłkami, gdyż organizm ludzki sam ich nie zsyntetyzuje. BCAA dostarczają też energii mięśniom, gdy te są narażone na długotrwały i intensywny wysiłek.

1. Jak działają aminokwasy BCAA?

BCAA, czyli aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są częstym składnikiem odżywek dla kulturystów. Podawane razem z węglowodanami zmniejszają ilość tkanki tłuszczowej, a jednocześnie nie wpływają na wydolność fizyczną. Aminokwasy BCAA powinny być dostarczane w posiłkach, ponieważ organizm ludzi ich nie syntetyzuje. Odżywki na masę mogą być wykorzystywane jako źródło energii w sytuacji, gdy mięśnie są poddawane długotrwałemu wysiłkowi. Odżywki zawierające aminokwasy BCAA pobudzają syntezę białek, a także zwiększają ilość uwalnianych niektórych hormonów anabolicznych, w tym hormonu wzrostu. Przeprowadzane badania dowodzą, że osoby zażywające regularnie aminokwasy BCAA mogą pochwalić się zwiększeniem siły chwytu oraz przyrostem tkanki mięśniowej i szkieletowej. Odżywki na masę z dużą ilością aminokwasów rozgałęzionych razem z konsumpcją węglowodanów powodują gwałtowne i znaczne zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Wydolność fizyczna zostaje przy tym taka sama.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Jaka dawka aminokwasów jest potrzebna do uzyskania maksymalnych efektów? Zalecane jest przyjmowanie minimalnej dawki, to jest 10 gramów. Aminokwasy rozgałęzione mogą być traktowane jako dodatek do kreatyny, glutaminy i witamin antyutleniających.

Do BCAA zaliczamy trzy rozgałęzione aminokwasy EAA: walinę, leucynę i izoleucynę. Stanową one 1/3 białka mięśniowego. Ustalono, że BCAA pomagają zapobiegać rozpadowi mięśni podczas intensywnych ćwiczeń. Stanową one podstawę dla dwóch innych aminokwasów – glutaminy i alaniny – które uwalniają się w większych ilościach podczas dużego treningu tlenowego. Dodatkowo przynoszą one korzyści stosującym program utraty tkanki tłuszczowej sportowcom, którzy spożywają „nieodpowiednie” węglowodany.

2. Co warto wiedzieć o BCAA?

Zanim zdecydujesz się na stosowanie suplementów z aminokwasami BCAA, zapoznaj się z poniższymi faktami:

  • Wpływ odżywek na masę mięśniową z aminokwasami BCAA został dokładnie zbadany. Dożylne ich podawanie przyczynia się do zmniejszenia rozpadu mięśni. Udowodniono, że także doustne podanie tych suplementów jest skuteczne.
  • Regularne stosowanie odżywek z BCAA zwiększa siłę chwytu oraz beztłuszczową masę ciała.
  • Badania wykazały, że podawanie suplementów z tymi aminokwasami zwiększa utratę tłuszczów w czasie diet odchudzających. Rezultat zależy od ilości spożywanych BCAA.
  • Istnieją przesłanki, że przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach powoduje zmniejszenie subiektywnego odczuwania zmęczenia. Ma to automatyczne przełożenie na czas ćwiczeń. Im dłużej czujemy się silniejsi i niezmęczeni, tym dłużej możemy ćwiczyć. W rezultacie trening jest skuteczniejszy i szybciej udaje się nam osiągnąć wymarzoną, muskularną sylwetkę.

BCAA, czyli aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, to odpowiedź na nadzieje osób ćwiczących na skuteczne odżywki na masę mięśniową. Liczne badania potwierdziły skuteczność BCAA. Aminokwasy te stymulują syntezę białek i zwiększają ilość hormonów anabolicznych. Systematyczne stosowanie BCAA pomaga zwiększyć siłę, spalić dużo tkanki tłuszczowej i spowodować wzrost masy mięśniowej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!