Jak zachować formę jesienią i zimą?

Krótkie dni, długie wieczory, chłód, deszcz i wiatr nie sprzyjają aktywności fizycznej. Jesienią przechodzimy w stan hibernacji, a ruch ograniczamy do wycieczek do kuchni po kolejne porcje pysznych, ale tuczących przekąsek. Co zrobić, żeby jesienią i zimą nie przytyć? Jak zmotywować się do ćwiczeń?

1. Tuczący sezon

Według badań przeprowadzonych przez jedną z brytyjskich firm branży dietetycznej jesień to najgorszy sezon dla naszych sylwetek. Wraz z nadejściem września przełączamy się na tryb podjadania i spędzania czasu w domu. Nasze wytrenowane wiosną i latem smukłe ciała stają się wspomnieniem, sałatki zamieniamy na ciepłe obiadki, a wodę mineralną na kawy ze słodkimi syropami smakowymi i porcją bitej śmietany. Brzydka pogoda sprawia, że czujemy się usprawiedliwieni. Pojawiające się wałeczki tłuszczu możemy długo ignorować – są przecież obszerne, ciepłe swetry, płaszcze i wygodne, rozciągliwe legginsy. Perspektywa zbliżających się świąt nie pomaga w zmianie stylu życia. Tłumaczymy się przed sobą, że Boże Narodzenie to przecież czas najlepszych smakołyków, których nie możemy sobie odmówić, więc dietę najlepiej zacząć w styczniu. Do stycznia będziemy mieli już co zrzucać. Wyniki badań ujawniły, że jesienią tyjemy średnio około 3 kilogramy.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

2. Aktywność fizyczna na zewnątrz

Spadek temperatury nie jest usprawiedliwieniem dla porzucenia wszelkich form aktywności fizycznej. Zamiast szukać wymówek, korzystajmy z pogody. Po upalnym i dusznym lecie jesień przynosi miłą odmianę. Powietrze jest rześkie, podczas ćwiczeń nie pocimy się tak jak latem, a w parkach i na ścieżkach rowerowych jest mniejszy ruch. Jesień to dobry czas dla biegaczy. Pora roku sprzyja również poszukiwaniom nowych sportów i sposobów na aktywne spędzanie czasu na zewnątrz. Szczególnie godne polecenia są piesze wędrówki, jazda na rolkach, rowerze i tzw. power walking, czyli intensywne marsze w szybkim tempie.

Śnieg i mróz zwykle nas zniechęcają do wychodzenia z domu. Ten rok może być inny. Zamiast narzekać na zimno, wykorzystajmy potencjał zimowej pogody. Spacery i rzucanie śnieżkami to dobry trening, ale warto spróbować również jazdy na łyżwach, snowboardzie albo biegania na nartach.

Aktywność na świeżym powietrzu jesienią i zimą wymaga odpowiedniego przygotowania. Ważne, aby strój dopasować do warunków atmosferycznych. Na pewno przydadzą się czapki i rękawiczki. Eksperci polecają, aby ubierać się warstwowo. Zwracajmy uwagę na materiały, z których uszyta jest odzież sportowa. Zimą powinny dawać ciepło, ale jednocześnie zapewniać odpowiednią wentylację. Nie zapominajmy o butach – najlepsze będą modele z grubszymi podeszwami.

3. Treningi na siłowni i w domu

Sporty na zewnątrz nie są naszą jedyną możliwością. Jesień i zima to czas, kiedy warto rozważyć spróbowanie nowych dyscyplin pod dachem. Sporty drużynowe, squash, aerobik, zumba, spinning – wybór jest duży i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. To najlepszy czas na zakup karnetu na siłownię albo basen.

Osoby, które nie lubią zorganizowanych zajęć i źle czują się na siłowni, mogą zostać w domu. Domowe ćwiczenia nie muszą być nudne. Na rynku dostępnych jest wiele płyt DVD z treningami, a filmiki instruktażowe można też znaleźć w internecie. Jeśli mamy sprzęty do ćwiczeń, które stoją zapomniane i zamieniły się w wieszaki do ubrań, czas je odkurzyć! Steper, orbitrek i rower stacjonarny powinny stać się naszymi przyjaciółmi jesienią i zimą. Dzięki nim aktywnie spędzimy czas przed telewizorem, a w dodatku będziemy przygotowywać nasze ciało na lato.

4. Lekka jesienno-zimowa dieta

Zimne miesiące obfitują w pożywne i wysokokaloryczne potrawy. Dietetycy radzą, by jesienią i zimą częściej jeść ciepłe posiłki, ale to wcale nie znaczy, że mają być bombami kalorycznymi. Na śniadanie warto przygotować owsiankę. Na lekki obiad można zjeść pieczoną rybę, gotowanego kurczaka albo gulasz warzywny. Dobrym pomysłem na smaczną i nietuczącą kolację są zupy. W ciągu dnia możemy podjadać orzechy, suszone owoce i nasiona. Jesień to dobry czas na detoks. Sezonowe owoce i warzywa są pełne antyoksydantów, które ułatwiają naturalne oczyszczanie organizmu. Dieta oczyszczająca organizm nie tylko pozwala zgubić zbędne kilogramy, ale też poprawia odporność organizmu, szczególnie narażonego w tym okresie na infekcje.

Czy można zachować formę jesienią i zimą? Tak, ale wymaga to motywacji i chęci. Wszystkim, którzy chcą zadbać o swoją sylwetkę jesienią i zimą radzimy, aby przygotowali sobie plan. Wtedy nawet nagłe zmiany pogody nie będą problemem. Jeśli śnieżyca uniemożliwi nam bieganie, zawsze miejmy w zanadrzu inną opcję, np. trening na siłowni albo ćwiczenia w domu. Regularny ruch i dieta oparta na zasadach zdrowego odżywiania pozwolą przetrwać nam ten najgorszy dla figury sezon bez dodatkowych kilogramów. Jak wy dbacie o formę jesienią i zimą?

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!