Minerały w jedzeniu

Składniki mineralne dostarczane w pożywieniu lub w suplementach diety pełnią bardzo ważną rolę i współpracują z witaminami. Często są zawarte w tych samych produktach spożywczych. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o zbilansowanej diecie i spożywaniu produktów bogatych odżywczo. Niekiedy sama dbałość o codzienny jadłospis może okazać się niewystarczająca. Wówczas rozwiązaniem będą odpowiednio dobrane suplementy diety.

1. Składniki mineralne zawarte w pożywieniu

  • Wapń

Minerał ten niezbędny jest przede wszystkim ze względu na nasze zęby i kości, gdyż jest potrzebny do ich prawidłowego funkcjonowania. Jednak wapń przyczynia się również do prawidłowego krzepnięcia krwi oraz metabolizmu energetycznego. Ponadto ma korzystny wpływ na działanie mięśni oraz przekaźnictwo nerwowe, a także bierze udział w procesie podziału oraz specjalizacji komórek.

Zobacz film: "Refundacja leków na łuszczycę"

Źródła wapnia w pożywieniu: mleko, łosoś, sardynki (jedzone z ościami), ser żółty, ser wiejski, jogurt, śmietana, lody, szpinak, wodorosty (np. wakame), figi, quinoa, migdały, orzechy laskowe, sezam, pistacje oraz tofu, napoje sojowe, sok pomarańczowy (wzbogacane sztucznie).

Nawet dbając o zdrową dietę, nie jesteśmy jednak w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości wapnia. Z przeprowadzonych w Polsce badań wynika, że w ten sposób przyjmujemy jedynie 50 proc. zalecanych dawek tego pierwiastka. W przypadku wapnia kluczowa jest suplementacja, z której powinna skorzystać każda osoba, bez względu na stosowaną aktualnie dietę. W jednej tabletce otrzymamy ponad 60 proc. dziennego zapotrzebowania wapnia.

  • Chrom

Współpracuje z insuliną w produkcji glukozy potrzebnej organizmowi do wytwarzania energii. Składnik bardzo ważny dla osób na diecie. Wchłanianie chromu wspomaga obecność witaminy C.

Źródła chromu w pożywieniu: małże, orzechy brazylijskie, wieprzowina , indyk. brokuły, ziemniaki, zielony groszek, gruszki, jabłka, banany, pomidory, sok pomarańczowy, czerwone wino, bazylia, czosnek.

  • Miedź

Jest niezbędnym minerałem do prawidłowej produkcji pigmentu skóry, włosów i oczu. Dba o zęby i kości, usprawnia pracę systemu nerwowego, uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek i żelaza.

Źródła miedzi w pożywieniu: owoce morza, jarmuż, awokado, ciecierzyca, migdały, pistacje, orzechy nerkowca, sezam, wątróbka, suszone owoce.

  • Żelazo

Każda komórka w organizmie potrzebuje tego składnika, ponieważ uczestniczy on w transportowaniu tlenu w ciele i pomaga w procesie uwalniania energii z glukozy.

Źródła żelaza w pożywieniu: szpinak, ryby, kurczak, wątróbka, nerki, soja, fasolka, groszek, żółtko jaja, tuńczyk, sardynki, nasiona dyni.

  • Magnez

Wzmacnia kości i zęby. Pomaga we wchłanianiu wapnia i potasu, w przetwarzaniu tłuszczów i białek. Doskonale działa na układ nerwowy.

Źródła magnezu w pożywieniu: szpinak, gorzka czekolada, soja, nasiona dyni i słonecznika, migdały, orzeszki, łosoś, halibut, czerwone mięso, produkty pełnoziarniste, tofu.

  • Fosfor

Znajduje się w enzymach, DNA, tłuszczach, białku. Jest ważnym składnikiem kości i zębów. Źródła fosforu w pożywieniu: indyk, kurczak, homar, ser żółty, ser wiejski, migdały, różne rodzaje orzechów, groszek, brokuły i inne zielone warzywa, jogurt.

  • Cynk

Uczestniczy w produkcji insuliny, aktywuje białe krwinki, usuwa toksyny. Niezbędny składnik mineralny dla pięknych włosów, skóry i paznokci.

Źródła cynku w pożywieniu: dziczyzna, wątróbka, owoce morza, kurczak, jajka, produkty mleczne, soja, sezam, nasiona dyni, orzechy nerkowca.

Zarówno witaminy, jak i minerały zawarte w pożywieniu są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zadbajmy więc o zbilansowaną dietę. Pamiętajmy również, że w przypadku niektórych pierwiastków, takich jak wapń, niezbędna jest odpowiednia suplementacja, wspomagająca dietę. Pozwala ona na zapewnienie organizmowi zalecanego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!