Minerały w jedzeniu

Składniki mineralne dostarczane w pożywieniu lub w suplementach diety pełnią bardzo ważną rolę i współpracują z witaminami. Często są zawarte w tych samych produktach spożywczych. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o zbilansowanej diecie i spożywaniu produktów bogatych odżywczo. Niekiedy sama dbałość o codzienny jadłospis może okazać się niewystarczająca. Wówczas rozwiązaniem będą odpowiednio dobrane suplementy diety.

Składniki mineralne zawarte w pożywieniu

  • Wapń

Leki biologiczne na łuszczycę

Minerał ten niezbędny jest przede wszystkim ze względu na nasze zęby i kości, gdyż jest potrzebny do ich prawidłowego funkcjonowania. Jednak wapń przyczynia się również do prawidłowego krzepnięcia krwi oraz metabolizmu energetycznego. Ponadto ma korzystny wpływ na działanie mięśni oraz przekaźnictwo nerwowe, a także bierze udział w procesie podziału oraz specjalizacji komórek.

Źródła wapnia w pożywieniu: mleko, łosoś, sardynki, ser żółty, ser wiejski, jogurt, śmietana, lody, napoje sojowe, szpinak, tofu.

Nawet dbając o zdrową dietę, nie jesteśmy jednak w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości wapnia. Z przeprowadzonych w Polsce badań wynika, że w ten sposób przyjmujemy jedynie 50 proc. zalecanych dawek tego pierwiastka. W przypadku wapnia kluczowa jest suplementacja, z której powinna skorzystać każda osoba, bez względu na stosowaną aktualnie dietę. W jednej tabletce otrzymamy ponad 60 proc. dziennego zapotrzebowania wapnia.

  • Chrom

Współpracuje z insuliną w produkcji glukozy potrzebnej organizmowi do wytwarzania energii. Składnik bardzo ważny dla osób na diecie.

Źródła chromu w pożywieniu: ziemniaki, brokuły, zielony groszek, jabłka, banany, pomidory, czerwone wino, bazylia, steki, indyk.

  • Miedź

Jest niezbędnym minerałem do prawidłowej produkcji pigmentu skóry, włosów i oczu. Dba o zęby i kości, usprawnia pracę systemu nerwowego, uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek i żelaza. Źródła miedzi w pożywieniu: owoce morza, migdały, pistacje, wątróbka, sezam.

  • Żelazo

Każda komórka w organizmie potrzebuje tego składnika, ponieważ uczestniczy on w transportowaniu tlenu w ciele i pomaga w procesie uwalniania energii z glukozy.

Źródła żelaza w pożywieniu: szpinak, ryby, kurczak, wątróbka, nerki, soja, fasolka, groszek, żółtko jaja, tuńczyk, sardynki, nasiona dyni.

  • Magnez

Wzmacnia kości i zęby. Pomaga we wchłanianiu wapnia i potasu, w przetwarzaniu tłuszczów i białek. Doskonale działa na układ nerwowy.

Źródła magnezu w pożywieniu: szpinak, gorzka czekolada, soja, nasiona dyni i słonecznika, migdały, orzeszki, łosoś, halibut, czerwone mięso, produkty pełnoziarniste, tofu.

  • Fosfor

Znajduje się w enzymach, DNA, tłuszczach, białku. Jest ważnym składnikiem kości i zębów. Źródła fosforu w pożywieniu: indyk, kurczak, homar, ser żółty, ser wiejski, migdały, różne rodzaje orzechów, groszek, brokuły i inne zielone warzywa, jogurt.

  • Cynk

Uczestniczy w produkcji insuliny, aktywuje białe krwinki, usuwa toksyny. Niezbędny składnik mineralny dla pięknych włosów, skóry i paznokci.

Źródła cynku w pożywieniu: dziczyzna, wątróbka, krab, homar, kurczak, jajka, produkty mleczne, soja, sezam, nasiona dyni.

Zarówno witaminy, jak i minerały zawarte w pożywieniu są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zadbajmy więc o zbilansowaną dietę. Pamiętajmy również, że w przypadku niektórych pierwiastków, takich jak wapń, niezbędna jest odpowiednia suplementacja, wspomagająca dietę. Pozwala ona na zapewnienie organizmowi zalecanego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Komentarze

Pomocni lekarze

Artykuły Temat Miesiąca - Mocne i zdrowe zęby
Suplementy diety - charakterystyka, składniki, odchudzanie

Suplement Bioton Witaminy i Minerały prodiab

Suplement Bioton Witaminy i Minerały prodiab

Bioton Witaminy i Minerały prodiab Suplement Bioton Witaminy i Minerały prodiab wspomaga pracę układu odpornościowego, chroni organizm przed wolnymi rodnikami i ma korzystny wpływ na układ krążenia.

Witaminy

Witaminy w jedzeniu

W okresie jesienno-zimowym częściej sięgamy po suplementy diety na wzmocnienie organizmu. Zapominamy, że witaminy i minerały lepiej wchłaniają (...) się produkcję czerwonych krwinek. Dieta bogata w minerały Zimą powinno...

Dieta przyszłej mamy

Dieta przyszłej matki

Dieta przyszłej matki

Aby urodzić zdrowe dziecko, przyszła mama powinna sięgać po zdrowe przekąski, takie jak jogurt naturalny, owoce i warzywa. Są one bogate w białko, witaminy i minerały.

Warzywa - dzienna dawka, właściwości odżywcze, kaloryczność

Rukiew wodna - zielony superprodukt

Rukiew wodna - zielony superprodukt

. Pod uwagę wzięli zawartość aż 17 ważnych składników, takich jak witaminy, minerały, przeciwutleniacze czy błonnik. Na szczycie listy znalazła

Zdrowie w ciąży

Słone potrawy

Słone potrawy

Sól zawarta w jedzeniu negatywnie wpływa na organizm kobiet ciężarnych.

Zasady pielęgnacji włosów

Witaminy, które pomogą twoim włosom rosnąć

Witaminy, które pomogą twoim włosom rosnąć

Witaminy i minerały dla zdrowia włosów Witaminy oraz minerały są niezbędne dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie (...) te minerały. Magnez Niedobór magnezu może doprowadzić...

Karmienie niemowlęcia

Grymaszenie przy jedzeniu

Grymaszenie przy jedzeniu

Jeśli twoje dziecko jest wybredne, a podczas każdego posiłku musisz namawiać je, by przełknęło choćby kilka kęsów, pora posiłków z pewnością nie należy do twoich ulubionych momentów w ciągu dnia.

Suplementy diety - charakterystyka, składniki, odchudzanie

Multiwitaminy (WIDEO)

Multiwitaminy (WIDEO) Odtwórz wideo

Najnowsze badania dowodzą, że nie zawsze zdrowe pożywienie zawiera wszystkie potrzebne minerały i witaminy. W takiej sytuacji multiwitaminy

Dieta przyszłej mamy

Badania kontrolne w ciąży

Badania kontrolne w ciąży

Podczas badań kontrolnych warto skonsultować z lekarzem suplementy diety dla kobiet w ciąży, aby zapewnić swojemu dziecku już od początku niezbędne minerały i witaminy.

Zbilansowana dieta - charakterystyka, zasady, zdrowe produkty żywieniowe

Jedzenie a długowieczność

Jedzenie a długowieczność

Świeże warzywa, owoce i rośliny strączkowe to podstawa zdrowej diety. Takie dania są niskokaloryczne i bogate w witaminy i minerały.