Jakie sygnały braku witamin daje ci twój organizm?

Kiedy twój organizm ma za mało witamin, najczęściej daje ci przeróżne sygnały. Doktor Susan Blum, autorka książki The Immune System Recovery Plan, uważa, że w dzisiejszych czasach wyjątkowo łatwo doprowadzić do niedobrorów witamin. Szczególny wpływ ma na to mało zbilansowana dieta bogata w fast foody i produkty przetworzone. „Może nie doprowadzisz do rozwoju choroby, ale może skończyć się na zaburzeniach funkcjonowania, ponieważ witaminy pobudzają do występowania reakcji biochemicznych w organizmie. Potrzebujemy ich, aby funkcjonować właściwie”.

spis treści

Zobacz film: "Jak zdrowo uzupełnić niedobór witamin?"

1. Czujesz sygnały? Działaj!

Każde zaburzenie może objawiać się w inny sposób i zależeć od witaminy, której brakuje. Znaki ostrzegawcze, opisane poniżej, pozwolą ci na zdiagnozowanie problemu i zlikwidowanie go poprzez zmianę nawyków żywieniowych. Jeżeli jednak nie przyniesie to rezultatów, koniecznie należy skontaktować się z lekarzem.

Pełne witamin produkty, których nie jadasz
Pełne witamin produkty, których nie jadasz [10 zdjęć]

Marmite to produkt popularny w Wielkiej Brytanii, gdzie wykorzystywany jest powszechnie jako smarowidło...

zobacz galerię

2. Sygnał: mrowienie oraz drętwienie rąk i nóg

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedobór witamin z grupy B, w szczególności kwasu foliowego, witaminy B6 i B12. Drętwienie kończyn może być bezpośrednio związane z nerwami obwodowymi, które swoje zakończenia mają w skórze. Stąd też wynika drętwienie i mrowienie, które dodatkowo mogą być powiązane z uczuciem lęku, depresji, zmęczenia, niedokrwistością i zaburzeniem gospodarki hormonalnej. Jak uzupełnić brak tych witamin? Do diety trzeba włączyć szpinak, buraki, fasolę, jaja, owoce morza i szparagi.

3. Sygnał: czerwona wysypka na twarzy, łuszczenie się skóry i wypadanie włosów

Jeśli towarzyszą ci takie dolegliwości, to znak, że nie masz w organizmie biotyny, znanej jako witamina B7. W czasie, kiedy twój organizm magazynuje rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E i K, nie jest w stanie przechować większości witamin z grupy B, które rozpuszczają się w wodzie. Osoby dbające na siłowni o budowę swojego ciała powinny pamiętać, że jedzenie surowych jaj, a w szczególności białka z tzw. awidyną, jest niewskazane, ponieważ hamuje ona zdolność organizmu do wchłaniania biotyny. Warto więc sięgnąć po gotowane jajka, ponieważ wysoka temperatura usuwa awidynę. Ponadto należy jeść awokado, łososia, kalafior, banany, maliny i grzyby.

4. Sygnał: bolesne skurcze mięśni obejmujące palce, łydki, plecy i stopy

Takie objawy świadczą o niedoborze magnezu, potasu i wapnia. Przy braku tych składników warto wzbogacić dietę o suplementy. Dotyczy to w szczególności osób, które uprawiają sport i prowadzą aktywny tryb życia. W ich przypadku występuje utrata większych ilości minerałów, które wypłukiwane są z organizmu wraz z potem. Jak zapobiec tym bolesnym dolegliwościom? Warto wzbogacić swoją dietę w orzechy, jabłka, grejpfruty, banany, szpinak, kapustę, wiśnie i brokuły. Jeżeli doświadczamy częstych skurczów, ulgę powinien przynieść zimny okład położony bezpośrednio na bolący mięsień.

5. Sygnał: popękane kąciki ust

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, np. niedobór żelaza, cynku, witamin z grupy B (niacyny i ryboflawiny). Potocznie zwane „zajady” występują często u wegetarian i osób często i długo przebywających na diecie, która pozbawia ich wartościowych składników odżywczych. Aby zlikwidować te nieestetyczne i bolące ranki, warto jeść więcej drobiu, łososia, tuńczyka, jaj, owoców morza, roślin strączkowych i botwiny. Warto też pamiętać, że wchłanianie żelaza wspiera witamina C. Jedzmy zatem więcej papryki, kalafiora i kapusty.

6. Sygnał: czerwone lub białe krostki na policzkach, ramionach, udach i pupie

To wynik niedoboru kwasów tłuszczowych, witaminy A i D. Bardzo często takie objawy mają kobiety, które – odchudzając się – rezygnują z wszelkiego rodzaju tłuszczów, także tych zdrowych. Przede wszystkim należy zadbać o włączenie do codziennego menu tłustych ryb, takich jak łosoś czy sardynki, orzechów i nasion. Odpowiedni poziom witaminy A zapewnią zielone warzywa, słodkie ziemniaki i czerwona papryka. Przy niedoborze witaminy D warto stosować suplementy diety, szczególnie w miesiącach, w których trudno o promienie słoneczne. Dlatego zaleca się przyjmowanie witaminy D między październikiem a majem.

Jakie sygnały braku witamin daje ci twój organizm?
Jakie sygnały braku witamin daje ci twój organizm? (Zdjęcie owoców i warzyw/Shutterstock)

Twój organizm wie najlepiej, czego w danej chwili mu brakuje. Dlatego właśnie nie powinieneś lekceważyć sygnałów, którymi codziennie podnosi alarm. Pamiętaj jednak, że jeżeli zmienisz swoją dietę, będziesz stosować suplementy i zadbasz o gospodarkę witaminową, a niepokojące objawy nie ustąpią, udaj się do lekarza, bo mogą to być symptomy poważnej choroby.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy