Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Kiedy mówimy szybko, wcale nie przekazujemy więcej informacji

Avatar placeholder
19.01.2017 08:14
Kiedy mówimy szybko, wcale nie przekazujemy więcej informacji
Kiedy mówimy szybko, wcale nie przekazujemy więcej informacji

Nowe badanie pokazuje, że bez względu na to, czy mówimy szybko lub wolno, przekazujemy tyle samo informacji, ponieważ jeżeli mówimy szybciej, zwieramy mniej danych w każdej wypowiedzi.

1. Różne tempo, ta sama informacja

„Badanie sugeruje, że mamy tendencję do mówienia tak, by nie przekazać za dużo albo za mało informacji” – mówi Uriel Cohen Priva, adiunkt na Wydziale Kognitywistyki i Nauk Psychologicznych na Uniwersytecie Brown, autor badania, które ukazało się czasopiśmie „Cognition”.

"Wydaje się, że ograniczenia, jak wiele informacji na sekundę powinniśmy przekazywać, są dość rygorystyczne lub przynajmniej bardziej rygorystyczne niż myśleliśmy" – dodaje Cohen.

W teorii informacji mówi się, że proste zdania przekazują w większym stopniu informację leksykalną, zaś te o bardziej złożonej strukturze informację strukturalną.

Zobacz film: "Koszmary senne mogą być objawem choroby"
Naukowcy radzą, by nie spieszyć się w czasie rozmowy, wtedy towarzysz lepiej nas zrozumie
Naukowcy radzą, by nie spieszyć się w czasie rozmowy, wtedy towarzysz lepiej nas zrozumie (Shutterstock)

Znaczy to tyle, że kiedy ludzie mówią szybciej, używają prostszych słów i mniej skomplikowanej składni, zaś kiedy mówią wolno, korzystają z rzadszych, ale też bardziej precyzyjnych wyrażeń i bardziej skomplikowanej struktury zdania.

Badanie dostarcza wskazówki, dlaczego ograniczenie tempa przekazywania informacji może usprawnić rozmowę. Niezrozumienie może wynikać z trudności mówiącego w formułowaniu myśli i zbyt szybkiego wypowiadanie słów lub z trudnością słuchacza w przetwarzaniu komunikatu, kiedy w krótkiej chwili otrzymuje za dużo informacji w zbyt szybkim tempie.

Aby przeprowadzić badanie, Cohen Priva analizował dwie niezależne bazy konwersacji danych: Centrala Corpus, która zawiera 2400 adnotacji i rozmów telefonicznych oraz Buckeye Corpus, który składa się z 40 obszernych wywiadów. W sumie, dane zawierały mowę 398 osób.

Cohen Priva wykonał kilka pomiarów całej rozmowy, aby określić szybkość w przekazywaniu informacji, cechy leksykalne i strukturalne każdego zdania oraz to, jak szybko mówili rozmówcy.

Mierzono też, jak często każdy rozmówca używał strony biernej. We wszystkich obliczeniach zaznaczano płeć, tempo mowy drugiego członka rozmowy i inne możliwe uwagi. Wyprowadzenie znaczących statystyk wymagało dokonywania skomplikowanych obliczeń, w celu określenia względnej częstotliwości mowy. Ostatecznie zespół stworzył dwa niezależne wykresy - leksykalny i strukturalny.

Okazało się, że jeżeli rozmówca mówi szybko, wcale nie przekazuje więcej informacji, niż wtedy, gdy mówił wolniej. Jest ich tyle samo, tylko podaje je w inny sposób.

2. Czy różnice między płciami są wskazówką?

Badacze znaleźli też różnicę w mówieniu pomiędzy kobietami a mężczyznami. Średnio mężczyźni udzielają więcej informacji niż kobiety, podczas rozmowy o tej samej szybkości i długości.

„ Nie ma powodu, aby sądzić, że zdolność do przekazywania informacji w określonym tempie różni się ze względu na płeć” – mówi Cohen Pvira.

Zamiast tego stawia on hipotezę, kobiety mogą być bardziej zainteresowane tym, czy słuchacze rozumieją, co się do nich mówi i często upewniają się. Inne badania wykazały, że w rozmowie kobiety częściej dostarczają werbalnych wskazówek typu "aha", aby potwierdzić, że rozumieją komunikat rozmówcy.

Zobacz także

Cohen Priva powiedział, że badanie ma potencjał, aby rzucić światło na sposób, w jaki ludzie budują swoje wypowiedzi. Jedną z hipotez w tej dziedzinie jest to, że ludzie wybierają to, co zamierzają powiedzieć, a następnie dostosowują do tego mowę – np. zwalniają, gdy wypowiadają mniej typowe lub trudniejsze słowa.

Ale naukowiec twierdzi, że jego dane są spójne z inną hipotezą, która mówi, że ogólny poziom mowy dyktuje dobór słów i składni (np. w szybkiej rozmowie używamy prostszych słów).

"Musimy rozważyć model, w którym nadawcy, którzy mówią szybko, konsekwentnie wybierają różne rodzaje słów lub mają preferencję do różnych rodzajów słów i struktur – krótkich i nieskomplikowanych" – powiedział badacz.

Innymi słowy, to, co się mówi, związane jest z tempem wypowiadania słów.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze