Trwa ładowanie...

Siłownia a koronawirus. Jak ćwiczyć, żeby ograniczyć ryzyko zarażenia?

Ciasne pomieszczenia ze słabą wentylacją, dużo osób o podwyższonym tętnie i wysoka wilgotność powietrza. Siłownie i kluby fitness, które do tej pory pomagały nam utrzymać sprawność fizyczną i zdrowie, dzisiaj mogą być prawdziwą pułapką. Tak stało się w Korei Południowej, gdzie podczas zajęć fitness w ciągu 3 tygodni zaraziło się 112 osób. Jak ćwiczyć, żeby się nie zarazić?

Zobacz film: "Czy warzywa i owoce z importu mogą przenosić koronawirusa?"

1. Na siłowni łatwo można zakazić się koronawirusem

Minister Zdrowia Łukasz Szumowski nawet w momencie największego ogólnokrajowego zamknięcia powtarzał, że ruch fizyczny jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzisiaj już nie musimy siedzieć w domu. Siłownie i kluby fitness znowu otworzyły swoje drzwi dla klientów.

Czy warto skorzystać?

Naukowcy z Dankook University College of Medicine w Korei Południowej przeprowadzili badanie, które pokazało, że intensywny wysiłek fizyczny w gęsto zaludnionych budynkach może zwiększać ryzyko infekcji koronawirusem. Lekarze przebadali grupę osób biorącą udział w zajęciach tańca w 12 ośrodkach w Cheonan w Korei Południowej. Okazało się, że w 24 dni aż 112 osób zaraziło się koronawirusem.

2. Jak ćwiczyć w klubach fitness, żeby się nie zarazić?

Eksperci mówią, że ćwiczenia warto przenieść w plener, zwłaszcza że pogoda sprzyja. O tym, że siłownie nie są dobrym miejscem do ćwiczeń teraz, mówił w rozmowie z WP abcZdrowie kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii, prof. dr hab. n. med. Robert Flisiak z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku.

- Duże zgrupowanie ludzi, którzy wydalają z potem toksyny i dotykają dłońmi (często niewłaściwie umytymi) tych samych przedmiotów, nie jest najlepszym pomysłem. Jeśli ktoś ma infekcję górnych dróg oddechowych, należy trzymać się od niego w bezpiecznej odległości. Przynajmniej dwa metry. Dlatego należy unikać każdego zatłoczonego pomieszczenia – mówi prof. Flisiak.

Zobacz także: Koronawirus. WHO: Bezobjawowi zarażają rzadko. Prof. Simon: "To nie jest prawdą"

Choć naukowcy ostrzegają przed ćwiczeniem w zamkniętych pomieszczeniach, to należy podkreślić, że najważniejszą zasadą, której powinniśmy przestrzegać, jest utrzymanie odpowiedniej odległości i dezynfekowanie sprzętów, z których korzystamy do ćwiczeń, a które są wspólne.

- Nie ma badań, które mówią, że koronawirus rozprzestrzenia się przez pot lub w inny sposób niż drogą kropelkową. Oczywiście pamiętajmy, że jeśli jesteśmy chorzy, czy mamy niepokojące objawy, koniecznie zostańmy w domu – podsumowuje profesor Flisiak.

3. Ćwiczenie na dworze

Dobrą alternatywą dla siłowni mogą być wszelkie ćwiczenia uprawiane na zewnątrz (tam ryzyko zakażenia jest mniejsze). Bieganie, jazda na rowerze, a nawet spacer w szybszym tempie mogą nam na jakiś czas zastąpić siłownie. Osoby, które na siłowni podnoszą z reguły ciężary, mogą spróbować tzw. street workoutu lub kalisteniki. Liczy się zachowanie bezpiecznej odległości.

- Gromada spoconych, dyszących ludzi, jest pewnym zagrożeniem. Trudno przecież uprawiać sport bez intensywnego oddychania. Jeżeli weźmiemy pod uwagę jeszcze sprzęt, to dobrą sytuacją jest, kiedy mamy sporo miejsca i ludzie mogą ćwiczyć oddaleni od siebie. Jeśli siłownia jest mała, to może być już problem – ostrzega z kolei wirusolog dr Tomasz Dzieciątkowski.

Warto również o tym pamiętać, że infekcji nie można "wypocić". Jeśli czujemy się źle, lepiej pozostańmy w domu. Nie narażajmy niepotrzebnie innych osób.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.