Kwas asparaginowy (DAA) – czym jest, działanie, dawkowanie, działania niepożądane, wystepowanie

Kwas asparaginowy, inaczej nazywany jest kwasem D-kwas asparaginowym (DAA). Kwas asparaginowy bierze także udział w budowie białek. W organizmie DAA bierze udział w wielu procesach i pełni istotną funkcję. Co jeszcze należy wiedzieć o tym kwasie i co dobrego robi w naszym organizmie?

Zobacz film: "Czy aspartam jest bezpieczny?"

1. Kwas asparaginowy (DAA) – czym jest?

Kwas asparaginowy (DAA), czyli aspargina, jest organicznym związkiem chemicznym, należącym do białkowych aminokwasów. Organizm człowieka jest w stanie sam syntezować kwas asparaginowy. Wytwarzanie kwasu asparaginowego odbywa się w mózgu, a konkretniej w przysadce mózgowej i podwzgórzu. Występuje także w jądrach.

Nazwa kwas asparaginowy wzięła początek od procesu powstawania. Otóż pierwszy raz DAA udało się wydzielić ze szparagów. Kwas asparaginowy (DAA) przybiera formę lewoskrętną i do organizmu trafia wraz z białkami. Niestety zapotrzebowanie na kwas asparaginowy jest niewystarczające (zwłaszcza u wegan i wegetarian), dlatego zaleca się jedzenie mięsa. Istnieje także możliwość suplementacji kwasu asparaginowego, co ułatwi funkcjonowanie zwłaszcza osobom niejedzącym mięsa.

2. Kwas asparaginowy (DAA) – działanie

Kwas asparaginowy (DAA) spełnia w organizmie wiele istotnych funkcji. Oczywiście wiele zależy od tego, w jakiej formie kwas asparaginowy (DAA) jest przyjmowany oraz w jakich ilościach jest dawkowany.

Produkty zaskakująco bogate w wapń
Produkty zaskakująco bogate w wapń [11 zdjęć]

Twoje ciało jest nieustannie narażone na utratę wapnia. Składnik ten jest wypłukiwany z organizmu wraz...

zobacz galerię

Kwas asparaginowy (DAA) poprawia koncentrację oraz sprawność umysłu, dzięki temu, że do mózgu napływa więcej wapnia. Jednak w żadnym wypadku nie można przekraczać zalecanej dawki DAA, gdyż może spowodować poważne uszkodzenia neuronów.

Niestety jeszcze jest zbyt mało badań nad DAA. Stwierdzono jednak, że jego suplementacjo może wpłynąć na zwiększenie produkcji testosteronu oraz zwiększenie libido.

3. Kwas asparaginowy (DAA) – dawkowanie

Przyjmuje się, że DAA powinien być przyjmowany od 1,5 do 6 g każdego dnia. Kwas asparaginowy można przyjmować około 2 godziny przed treningiem albo zaraz po przebudzeniu. Niektórzy producenci zalecają przyjmowanie kwas asparaginowy także przed snem.

4. Kwas asparaginowy (DAA) – działania niepożądane

Przede wszystkim kwasu asparaginowego nie powinni przyjmować chłopcy w wieku dojrzewania. Kwas asparaginowy (DAA) bardzo mocno ingeruje w gospodarkę hormonalną, dlatego może spowodować wiele rozstrojów u młodego chłopca. Przyjmowanie kwasu asparaginowego może powodować zwiększenie w organizmie mężczyzny hormonów żeńskich, w związku z tym można doprowadzić do zaburzeń organizmu.

Nadużywanie kwasu asparaginowego może powodować bóle brzucha, zawroty głowy, złe samopoczucie czy zaburzenia koncentracji.

Musisz to wiedzieć

5. Kwas asparaginowy (DAA) – występowanie

DAA może być dodatkiem do odżywek białkowych, a także występuje w pokarmach białkowych. Występuje także w substancji słodzącej – aspartamie.

DAA dostępny jest przede wszystkim jako suplement występujący zwłaszcza z magnezem. Można go kupić w każdej aptece, jednak przed zastosowaniem kwasu asparaginowego, należy zadać sobie pytanie, czy na pewno jesteśmy zdecydowani, aby go używać? Istnieją naturalne metody zwiększenia poziomu testosteronu u mężczyzny, może warto zacząć właśnie od nich?

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy