Trwa ładowanie...

Mniej smalcu, więcej oliwy z oliwek. Jak zmieniło się nasze podejście do przyjemności z jedzenia?

Avatar placeholder
25.10.2021 09:47
Płatna współpraca z marką Biedronka
(pixabay.com)

Częściej sięgamy dziś po pieczywo pełnoziarniste, jogurty naturalne czy napoje izotoniczne. Rzadziej w naszych koszykach ląduje smalec czy słodkie napoje gazowane. Sieć sklepów Biedronka zbadała, co jedzą Polacy i czy nasz obecny jadłospis jest zdrowszy od tego sprzed 25 lat.

Aż 2/3 Polaków ma poczucie, że odżywia się prawidłowo. Co więcej, 60 proc. z nas wierzy, że to, co jemy, ma duży wpływ na nasze zdrowie – wynika z badania "Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnich 25 lat?", zrealizowanego przez niezależny ośrodek badawczy Ipsos na zlecenie sieci Biedronka.

Przekonanie, że jadamy zdrowiej niż ćwierć wieku temu, wynika przede wszystkim ze wzrostu naszej świadomości na temat tego, jak powinien wyglądać nasz jadłospis. W rzeczywistości jednak – jak czytamy w raporcie – nasza dieta nie zawsze jest zdrowsza, a ponad połowa Polaków – także za sprawą zmiany stylu życia w pandemii – walczy dziś z nadwagą lub otyłością.

Koniec z cukrem

Co oznacza dla nas zdrowe odżywianie? Jedzenie pięciu posiłków dziennie skomponowanych z naturalnych i zdrowych składników oraz owoców i warzyw. To także unikanie cukru, soli i tłuszczu. Niestety trudno nam przełożyć posiadaną wiedzę na prawidłowe zachowania. Brakuje nam kompleksowej wiedzy o żywieniu. Naszej diecie nie służy też szybkie tempo życia i stres. Coraz rzadziej gotujemy w domach, mniej się ruszamy, więcej podjadamy między posiłkami.

I choć 76 proc. badanych stara się jeść dużo owoców i warzyw, to ponad połowa przyznaje, że ma słabość do słodyczy i przekąsek. W efekcie 49 proc. pytanych przez Ipsos uważa, że zjada dziennie więcej kalorii, niż potrzebuje.

Tylko nieliczni z nas wiedzą, jak komponować zbilansowaną dietę, planują posiłki, nie przejadają się. Pozostali starają się zdrowo odżywiać, ale brakuje im konsekwencji. Jest też grupa, która odpuszcza. Co ważne jednak, z biegiem lat nasza dieta staje się coraz bardziej urozmaicona. Częściej sięgamy dziś po pełnoziarniste i ciemne pieczywo, jogurty naturalne i greckie, oliwę z oliwek, napoje izotoniczne. Rzadziej po smalec oraz słodkie napoje gazowane. Polacy unikają też cukru. Chęć ograniczenia słodyczy deklaruje niemal połowa społeczeństwa.

(pixabay.com)

Rośnie, także za sprawą dużych sieci spożywczych, popularność produktów light, a więc z obniżoną zawartością cukru czy tłuszczu (sięga po nie już 38 proc. Polaków, także tych, którzy mają problem z wysokim cholesterolem). Na znaczeniu zyskują również produkty z ekologicznych upraw (od czasu do czasu kupuje je 58 proc. konsumentów), bezglutenowe (tego rodzaju żywność wybiera 14 proc. pytanych), bez laktozy (co czwarty) oraz wegetariańskie.

Spożycie mięsa spada. Jak wskazuje Główny Urząd Statystyczny, w 2019 roku Polacy zjadali średnio 61 kg mięsa (rok wcześniej 62,4 kg). Już co trzeci Polak sięga dziś po produkty wegańskie. Do najpopularniejszych należą hummusy, warzywne pasztety czy mleko roślinne.

Lokalni dostawcy, lepszy skład

Co ciekawe, produkty specjalnego przeznaczenia najczęściej kupujemy w Biedronce. I to właśnie jedna z najbardziej popularnych sieci handlowych, pierwszy wybór dla 4 mln klientów, od lat wpływa na zmianę naszych nawyków żywieniowych.

W jaki sposób? W sklepach sieci Biedronka owoce i warzywa, pochodzące głównie od lokalnych dostawców, znajdują się już przy wejściu, w pierwszej alei. Co więcej, oferta wysokiej jakości produktów w przystępnych cenach, w tym bio i eko czy dostosowanych do różnych potrzeb żywieniowych (także produktów wysokobiałkowych dla osób intensywnie uprawiających sport), jest szeroka.

(pixabay.com)

Biedronka cały czas rozwija też marki własne, poprawiając skład i wartość odżywczą swoich produktów. Podobne działania wymusza też na innych producentach. Dobrowolnie znakuje produkty, co zwiększa świadomość Polaków na temat czytania etykiet. Dba również o "czyste etykiety", a więc eliminację zbędnych dodatków. I promocję zdrowej żywności, m.in. poprzez takie akcje jak "Świeżaki".

Słowem, z Biedronką łatwiej jest nam wdrożyć oraz utrzymać zdrową i smaczną dietę.

Więcej na temat zmian w zwyczajach żywieniowych i zakupowych Polaków do przeczytania w raporcie „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?”, zamieszczonym na stronie csr.biedronka.pl

Płatna współpraca z marką Biedronka
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze