Nie lubisz brukselki? Poznaj 5 powodów, by jeść to warzywo

Kapusta brukselska, bo tak brzmi prawidłowa nazwa tego warzywa, to skrzyżowanie jarmużu i kapusty. Pochodzi z Belgii, a swoją nazwę zawdzięcza stolicy tego kraju. Brukselka nie cieszy się dużą popularnością i często jest nielubianym warzywem, głównie ze względu na charakterystyczny zapach. Z uwagi na wartości odżywcze powinna jednak znaleźć się w naszym menu. Poznaj 5 powodów, dla których warto jeść brukselkę.

1. Źródło witamin, minerałów i antyoksydantów

Niepozorne zielone kulki są bogate w wiele cennych substancji. Brukselka jest źródłem witamin A, C, E, K oraz witamin z grupy B. Jest też bogata w minerały, takie jak żelazo, magnez, fosfor, cynk, miedź, wapń, mangan, selen oraz potas. Zawiera również przeciwutleniacze, które chronią komórki przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych.

Zdrowe duety

Sprawdź, z czym najlepiej jeść brukselkę i dowiedz się, jakie produkty jeść razem, a których połączeń unikać

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

2. Poprawa trawienia

Brukselka to dobre źródło błonnika, dzięki któremu czujemy się dłużej syci, a nasz układ trawienny lepiej funkcjonuje. W 100 g jest ok. 4-5 g błonnika, czyli nawet 20 proc. dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Usprawnia on procesy trawienne, zapobiega zaparciom i wpływa na utratę wagi. Chroni również przed nowotworami przewodu pokarmowego (np. rakiem jelita).

3. Ochrona przed nowotworami

Warzywa z rodziny krzyżowych są znane ze swoich właściwości zapobiegających nowotworom. Brukselka nie jest wyjątkiem, ponieważ zawiera dużo glukozynolanów – substancji, które skutecznie chronią przed rakiem piersi, prostaty, płuc czy żołądka. Znajdziemy w niej też izotiocyjaniany, które eliminują substancje rakotwórcze z organizmu oraz redukują ryzyko wystąpienia zawału serca.

4. Pomoc w odchudzaniu

Brukselka ma tylko 37 kcal w 100 g, dlatego jest świetnym produktem dla wszystkich, którzy chcą zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Warzywo to ma mało tłuszczu, ale za to dużo błonnika i białka. Spożywając brukselkę, dłużej czujemy się najedzeni i nie mamy napadów wilczego głodu. Jeśli jesteś na diecie, spróbuj raz na jakiś czas zamienić brokuły czy surówki ze świeżych warzyw na porcję gotowanej brukselki. Twoja waga spadnie, a przy okazji dostarczysz sobie cennych witamin i minerałów oraz urozmaicisz codzienne posiłki.

5. Wsparcie oczyszczania organizmu

Skuteczny detoks jest możliwy dzięki siarce, którą znajdziemy właśnie w brukselce. Małe, zielone warzywa zawierają również witaminę K oraz kwasy omega-3, które likwidują stany zapalne w organizmie. Dzięki dużej zawartości błonnika brukselka pomaga zmniejszyć poziom cholesterolu i korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Jeśli chcemy oczyścić organizm z toksyn, powinniśmy włączyć ją do swojego menu i jeść ją regularnie.

Warzywo to świetnie wpływa na nasze zdrowie, dlatego podczas zakupów nie warto go omijać. Na brukselkę powinny jednak uważać osoby z problemami niedoczynności tarczycy – jak wszystkie krzyżowe, zawiera ona substancje goitrogenne (wolotwórcze).

Jak najlepiej przygotowywać brukselkę, by była smaczna i atrakcyjna? Można gotować ją na parze, grillować i piec. Nigdy jej nie rozgotowujmy – stanie się nieapetyczna, zapach będzie nieprzyjemny oraz straci cenne witaminy. Jeśli nie lubisz brukselki, podaj ją lekko grillowaną z dodatkiem aromatycznego parmezanu, soku z cytryny i dobrej oliwy. A jak wy ją przyrządzacie i w jakich daniach najczęściej jecie?

Znasz produkty na odchudzanie inne niż brukselka? Podziel się swoją wiedzą na naszym forum.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!