Plan treningowy – czy to konieczność?

spis treści
rozwiń

Wiele kobiet, pragnąc zadbać o swoją sylwetkę rozpoczyna swoją przygodę z klubem fitness. Inne podejmują się ćwiczeń we własnym zakresie. Oczywiście w przypadku zorganizowanych zajęć, z zasady prowadzą je wykwalifikowani instruktorzy, posiadający odpowiednią wiedzę i umiejętności. Czy nawet powierzając się w ręce specjalistów, należy dodatkowo prosić o indywidualny plan treningowy? A może aerobik 3 razy w tygodniu jest już wystarczający?

1. Ile ruchu mi potrzeba?

I tak, i nie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca godzinny trening o średniej intensywności 3 razy w tygodniu jako minimalną dawkę aktywności ruchowej, dzięki której przeciętny człowiek może zachować dobre zdrowie i samopoczucie. Każdy z nas posiada już jednak inne predyspozycje indywidualne. Oznacza to, że dysponujemy właściwą dla siebie genetyką oraz mamy inny zapas doświadczeń a także inne oczekiwania. Niektóre z pań pragną spalić tkankę tłuszczową, inne wzmocnić mięśnie, jeszcze inne zrelaksować się po dniu ciężkiej pracy.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

2. Aerobik - wszyscy razem w jednym tempie

Tymczasem wszystkie często znajdujemy się na tej samej sali i wykonujemy te same ćwiczenia. Okazuje się, że instruktor musi obrać jakiś kierunek prowadzenia zajęć. Widząc, że nie wszyscy ćwiczą równo, może np. „pozwolić” na odpoczynek (oczywiście do odpoczynku ma prawo każdy, chodzi tu raczej o nie motywowanie na siłę), gdy tylko zajdzie taka potrzeba lub zmniejszyć nieco intensywność całego treningu, by grupa nadążała i nie traciła motywacji do kontynuowania ćwiczeń fizycznych w przyszłości (z myślą o stopniowym podwyższaniu poprzeczki). W każdym przypadku istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś wyjdzie z zajęć niezadowolony - ci, którzy mogliby zrobić więcej, którzy nie nadążają, którzy lubią powtarzać te same ćwiczenia albo ci, którzy potrzebują odmiany. Są to jednak sytuacje charakterystyczne dla zajęć grupowych, które mają swoje blaski (np. wzajemna motywacja i wsparcie, możliwość wymiany doświadczeń, zaplanowana organizacja czasu wolnego itp.), ale i cienie.

3. Ćwiczenia w domu – wolna amerykanka

Zdarza się, że podejmując się domowego treningu panie są pełne zapału i chęci, jednak kiedy przychodzi co do czego, nie bardzo wiedzą od czego zacząć, często powtarzają te same serie i szybko się nudzą. Z kolei kiedy nie widzą efektów zgodnych z ich oczekiwaniami, doszukują się przyczyn w sobie Zdarza się, że myślą „ja się do tego nie nadaję”, „taka już moja natura – zawsze będę gruba” itd.. Tymczasem niekiedy chodzi o samą intensywność treningu np. panie ćwiczą długo, ale ich tętno nie osiąga poziomu, w którym następuje efektywne spalanie tkanki tłuszczowej. Takich niuansów może być wiele.

4. Przemyślany indywidualny plan treningowy

Indywidualny plan treningowy, opracowany po wstępnym wywiadzie (np. z trenerem personalnym) dotyczy tylko nas. Uwzględnia on teorię wysiłku fizycznego, nasze aspiracje, ale i potrzeby. Tutaj proporcje ćwiczeń aerobowych, siłowych oraz rozciągania mogą być precyzyjnie wyważone, nawet jeśli posiadamy nietypową sylwetkę. Trening może być nastawiony na kompensację określonych braków czy wad oraz po prostu pomijać te ćwiczenia, które stanowią dla nas pewne zagrożenie. Niektóre np. podnoszą ryzyko odnowienia określonej kontuzji. Dzięki temu działamy efektywniej, bo „nie przeczekujemy” danego ćwiczenia a po prostu robimy inne. Ponadto tę samą grupę mięśniową da się trenować na różne sposoby. W przypadku konsultacji indywidualnego planu treningowego, posiadamy rzeczywistą możliwość zaakcentować, które zestawy ćwiczeń należą do naszych ulubionych i na nich się skupić. W ten sposób wilk jest syty i owca cała.

Konkretna odpowiedź na pytanie postawione w tytule artykułu, zależy od tego jak bardzo nam samym zależy na rozwoju oraz jakie są nasze możliwości. Oczywiście da się trenować tylko podczas zajęć grupowych a przy tym rozwijać i mieć dobre samopoczucie. Ponadto niektóre bariery mają to do siebie, że po prostu musimy poświęcić czas, aby je pokonać. Jeśli jednak dostaniemy się pod opiekę osoby, która zna się na rzeczy i umie oraz chce nami pokierować, efekty mogą być dużo bardziej zadowalające. Gdy sami nabędziemy wiedzy i doświadczenia, możemy taki plan układać we własnym zakresie. Natomiast zawsze warto go mieć.

Tutaj możecie wymieniać się doświadczeniami na temat biegowych planów treningowych: .

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!