Przejdź na WP

Potas – niezbędny dla zdrowia!

Gdy słyszymy słowo potas, myślimy: "Banany!". Tak, to prawda, potas jest w bananach, ale czy wiesz, że możesz uzupełniać potas, soląc? To nie science fiction, dziś jest już dostępna na rynku sól z potasem. Serce, mózg, mięśnie – bez potasu, te najważniejsze narządy nie będą pracować prawidłowo. A dlaczego energia schodzi z nas jak powietrze z balonika? Bo nie mamy potasu! Dbając o odpowiednią ilość potasu w diecie i soląc zdrową solą, możemy wspierać swoje zdrowie.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

1. Potas – rola w organizmie

Potas to jeden z najważniejszych dla zdrowia minerałów. Jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, reguluje jego rytm i ma zdolność obniżania ciśnienia krwi. Tak więc nie tylko osoby mające nadciśnienie i cierpiące na niedobór potasu, powinny szczególnie zadbać o jego dostarczanie w diecie. Wszyscy potrzebujemy profilaktyki dla zdrowego serca!

Potas to także sprzymierzeniec w walce z obrzękami i skurczami łydek, co jest ważną informacją zwłaszcza dla kobiet, którym dokuczają te dolegliwości. Ten pierwiastek jest również konieczny, by zapewnić prawidłową pracę mięśni, koordynację i refleks, oraz sprawność całego układu nerwowego. Bierze także udział w syntezie białek i przemianach metabolicznych węglowodanów.

2. Niedobór potasu – objawy

Niedobór potasu zaburza pracę mięśni, w tym najważniejszego mięśnia w ciele człowieka, którym jest serce. Brak potasu skutkuje rozregulowaniem gospodarki wodno-elektrolitowej, powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. Opuchnięte kostki, stopy, łydki czy przeguby dłoni to właśnie najczęstszy efekt niedoboru potasu.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że towarzyszące nam zmęczenie i znużenie nie musi być też wynikiem przepracowania czy przetrenowania – przyczyną może być zbyt mała ilość potasu w organizmie. Warto też pamiętać, że potas w diecie trudno przedawkować, ponieważ jego nadmiar jest naturalnie usuwany z organizmu wraz z moczem. Zazwyczaj mamy braki potasu i dlatego dieta bogata w potas to podstawa zdrowia.

3. Źródła potasu – w czym jest potas?

Produkty bogate w potas to: orzechy włoskie, orzechy laskowe, suszone morele, figi. Dużo potasu zawierają banany, ale to nie jedyne owoce z potasem. Śliwki, owoce cytrusowe czy awokado mają go całkiem sporo, podobnie jak popularne warzywa: ziemniaki, groch, fasola, pomidory, brokuły.

Codzienna dieta powinna obfitować w te produkty, aby zapewnić odpowiednią podaż potasu do organizmu. Jednak niewiele osób wie, że ten pierwiastek można także suplementować, używając soli z dodatkiem potasu. Jak to możliwe?

Potas przyczynia się do prawidłowej pracy serca oraz obniża ciśnienie krwi
Potas przyczynia się do prawidłowej pracy serca oraz obniża ciśnienie krwi

4. Potas w soli – zdrowie w solniczce

Zwykła sól to chlorek sodu, nie ma w niej potasu. Na rynku jest już jednak dostępna sól z dodatkiem potasu, w której część sodu – i tak spożywanego zwykle w nadmiarze – zastąpiono potasem. Potoczna nazwa tego produktu to sól potasowa czy sól niskosodowa; bardziej poprawna nazwa, uwzględniająca proporcje pomiędzy pierwiastkami w tym produkcie, brzmi: sól o obniżonej zawartości sodu z dodatkiem potasu.

Używając takiej soli uzupełniamy w organizmie potas, wspierając w ten sposób serce i układ krążenia, oraz mięśnie i układ nerwowy. Taka sól – dzięki obecności potasu – jest szczególnie polecana osobom mającym nadciśnienie zamiast zwykłej soli. Skorzystają z jej stosowania chorzy biorący leki moczopędne, wypłukujące potas z organizmu.

Osoby uprawiające sport mogą przygotować domowy izotonik, bo sól z potasem zawiera najważniejsze pierwiastki stosowane w gotowych napojach izotonicznych. Zmniejszona ilość sodu, który jest w takiej soli zastąpiony potasem, powoduje, że mamy sól, którą możemy solić więcej. Na zdrowie.

Więcej ciekawych informacji na stronie marki Sante.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy