Prawa pacjenta

Prawa pacjenta określone są w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta. Dotyczą one zarówno wykonywanych procedur medycznych, jak i dostarczania informacji na temat świadczeń czy usług medycznych. Stan zdrowia pacjenta oraz badania i procedury medyczne wykonywane u pacjenta chroni prawo prywatności oraz prawo poufności. Każdy pacjent powinien znać swoje prawa, aby ewentualnie nie zostać pokrzywdzonym przez niekompetentny personel medyczny. Warto jednak pamiętać, że przysługujące prawa niosą także za sobą pewne obowiązki, które należy wypełniać.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Jakie są prawa pacjenta?

Każdy człowiek, niezależnie od płci, wieku, narodowości, wyznania religijnego czy stanu materialnego, ma zagwarantowane prawo do świadczeń medycznych. Zagwarantowane jest to w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta. Jest to dokument nieformalny pozarządowy, który zawiera 14 punktów, a dokładniej praw, jakie przysługują każdemu obywatelowi Unii Europejskiej. Prawa te są następujące:

1. Prawo do profilaktyki

Każdy obywatel, w celu uniknięcia w przyszłości wystąpienia choroby, ma prawo do opieki.

2. Prawo do opieki medycznej

Każdy obywatel powinien uzyskać świadczenia medyczne, jeżeli jego stan tego wymaga, bez względu na miejsce zamieszkania, stan materialny, rodzaj choroby itp.

3. Prawo do informacji

Każda osoba ma prawo do uzyskania informacji na temat jej stanu zdrowia, dotyczących świadczeń medycznych i możliwości z nich skorzystania oraz wszelkich informacji na temat badań naukowych oraz technologicznych innowacji w dziedzinie zdrowia.

4. Prawo do wyrażenia zgody

Każdy pacjent posiada prawo dostępu do informacji, które pozwoliłyby mu aktywnie uczestniczyć w podejmowaniu decyzji na temat jego zdrowia, a także w uczestnictwie w badaniach naukowych.

5. Prawo do wolnego wyboru

Każdy pacjent ma prawo do wybrania sposobu leczenia oraz świadczeń, po wcześniejszym uzyskaniu odpowiednich informacji.

6. Prawo do prywatności i poufności

Każdy pacjent posiada prawo do odnoszenia się do informacji na jego temat, w tym jego zdrowia, procedur medycznych (diagnostycznych i terapeutycznych) jako poufnych oraz do ochrony jego prywatności podczas przeprowadzania badań czy leczenia.

7. Prawo o poszanowaniu pacjenta

Pacjent powinien uzyskać niezbędne leczenie w określonym, możliwie jak najkrótszym czasie, niezależnie od etapu leczenia pacjenta.

8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych

Procedury oraz świadczenia zdrowotne, którym podlega pacjent, powinny być wysokiej jakości i podlegać szczegółowo określonym normom i zasadom.

9. Prawo do bezpieczeństwa

Każdy pacjent powinien mieć zagwarantowane prawidłowo świadczone usługi, tak aby nie została wyrządzona mu żadna krzywda. Usługi zdrowotne powinny być wykonywane bez błędów, zgodnie z prawidłową praktyką lekarską, a świadczenia zdrowotne i leczenie zgodne z normami bezpieczeństwa.

10. Prawo do innowacji

Pacjent ma dostęp do innowacyjnych metod leczenia, badań diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi, bez względu na jego stan ekonomiczny czy finansowy.

11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu

Każdy pacjent ma prawo do jak najmniejszego cierpienia i bólu w przebiegu usług i świadczeń medycznych, niezależnie od choroby.

12. Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb

Pacjent ma prawo do korzystania z programów diagnostycznych i terapeutycznych zgodnie ze swoimi potrzebami.

13. Prawo do zażaleń

Każdy pacjent posiada prawo do wniesienia zażalenia, w przypadku gdy doznał uszczerbku na zdrowiu w wyniku przeprowadzonej usługi czy świadczenia zdrowotnego, a także ma prawo do uzyskania odpowiedzi na wniesione zażalenie.

14. Prawo do rekompensaty

Każdy pacjent ma prawo do otrzymania odszkodowania w przypadku doznania uszczerbku zdrowotnego – psychicznego czy moralnego – podczas przeprowadzania usługi medycznej.

Obywatel Polski ma zagwarantowane także prawa w Konstytucji RP:

  • Każdy ma prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust. 1,
  • Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie – art. 68 ust. 2,

a także w szeregu ustaw, np. w Ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, ustawie o zawodzie lekarza czy zawodzie pielęgniarki i położnej oraz w wielu innych ustawach dotyczących zdrowia obywatela.

Warto znać Kartę Praw Pacjenta, aby nie zostać poszkodowanym w szpitalu czy przychodni. Należy jednak pamiętać, że chociaż pacjent ma wyznaczone prawa, to są także obowiązki z nich wynikające. Każda osoba bowiem powinna dbać o swoje zdrowie, poddawać się badaniom profilaktycznym oraz współpracować z lekarzem.

Marta Bednarska, ponad rok temu

Niezbędnik pacjenta

Komentarze (1)
~mikolaj
~mikolaj ponad rok temu

Dlaczego we francuskiej wersji Praw Pacjenta nie ma zadnych wyjasnien i odnosnikow a w polskiej sa? Zupelnie tak jakby polski system probowal powiedziec tak, wprawdzie jest ta karta, ale Polacy nie beda soobie wybierac metod leczenia, profilaktyka nie bedzie gratis, a odszkodowania beda limitowane.

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Niezbędnik pacjenta
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Niezbędnik pacjenta
Niezbędnik pacjenta

Zadbaj o swoje zdrowie!

Zadbaj o swoje zdrowie!

Odporność. Zadbaj o swoje zdrowie Dbając o odporność, chronisz się przed groźnymi chorobami.

Niezbędnik pacjenta

Zadbaj o zdrowie

Zadbaj o zdrowie

Zobacz, jak zadbać o siebie 30 maja w dzienniku Metro ukazała się publikacja "Zadbaj o zdrowie".

Niezbędnik pacjenta

Aplikacje medyczne

Aplikacje medyczne

Książki, czasopisma, notesy oraz inne „zwykłe" sposoby przy olbrzymich ilościach danych po prostu się nie sprawdzają. Dlatego coraz częściej w celu ogarnięcia tego wszystkiego lekarze używają po prostu swoich telefonów z zainstalowanymi odpowiednimi...

Niezbędnik pacjenta

Neuro TERAPIA

Neuro TERAPIA

Neuro TERAPIA - na ból kręgosłupa i stawów Żel Neuro TERAPIA z ekstraktem goździka korzennego leczy, łagodzi i zapobiega: bólom kręgosłupa, również wynikającym z dyskopatii, zwłaszcza części szyjnej i lędźwiowej, zespołom bólowym występującym w trakcie...

Niezbędnik pacjenta

Co się dzieje z twoim ciałem podczas lotu samolotem?

Co się dzieje z twoim ciałem podczas lotu samolotem?

Zmiany w trakcie lotu Przed nami czas urlopów i podróży samolotem. Wielu z nas podniebny lot kojarzy się z niestrawnością, bólami zębów i opuchlizną nóg. Myślisz, że tylko ty tak masz? Tego typu symptomy są zupełnie normalnym zjawiskiem - zarówno dla...

Niezbędnik pacjenta

Atlas anatomiczny

Atlas anatomiczny

Anatomia ludzkiej twarzy Kości czaszki pełnią funkcję ochronną dla struktur mózgowia. W swojej budowie są bardzo delikatne, tworzą rusztowanie dla początkowego odcinka dróg oddechowych oraz osłaniają gałkę oczną. Pomimo swej delikatności tworzą barierę...

Niezbędnik pacjenta

Narządy drukowane z 3D to już rzeczywistość (WIDEO)

Narządy drukowane z 3D to już rzeczywistość (WIDEO) Odtwórz wideo

Narządy 3D Drukowanie implantów i narządów do przeszepów stało się w polskiej medycynie rzeczywistością. Rafał Tomasiak z firmy Zortrax zajmującej się drukowaniem w 3D, mówi o tym, w jaki sposób współpraca branży medycznej i drukarskiej wpływa na funkcjonowanie...