Spożywanie zbyt dużych ilości tłuszczów nasyconych może podnieść ryzyko chorob serca

Nowe badania pokazują, że spożywanie dużych ilości czterech głównych tłuszczów nasyconych - między innymi tych, które zawiera  masło, smalec, czerwone mięso, tłuszcz mleczny i olej palmowy, może zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca.

Zastąpienie zaledwie 1 proc. spożywania tych tłuszczy zdrowymi tłuszczami i białkami roślinnymi może obniżyć to ryzyko o 8 procent, jak wykazują najnowsze badania.

Badania prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Bostonie, którego głównym autorem był Qi Sun, adiunkt w Zakładzie Żywienia na Uniwersytecie twierdzi, że wyniki te są zgodne z ogólnie przyjętymi zaleceniami żywnościowymi.

Sun zauważa, że ​​obecne wytyczne zalecają ludziom ograniczanie spożycia nasyconych tłuszczów o nie więcej niż jedną dziesiątą całkowitej ilości kalorii w celu utrzymania zdrowej diety, która powinna zawierać duże ilości owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, orzechów, roślin strączkowych, ryb i niskotłuszczowych produktów mlecznych i olejów roślinnych bogatych w wielonienasycone tłuszcze i jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Spożywanie zdrowych tłuszczów zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby niedokrwienne serca
Spożywanie zdrowych tłuszczów zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby niedokrwienne serca (123rf)

Naukowiec wraz z zespołem badaczy pamiętają, że chociaż istnieją dowody naukowe stwierdzające, że poszczególne kwasy tłuszczowe wywierają wpływ na stężenie lipidów we krwi, niewiele wiemy na temat związków między konsumpcją poszczególnych kwasów tłuszczowych a ryzykiem wystąpienia choroby niedokrwiennej serca.

Badania sugerują, ze choroba wieńcowa powstaje, gdy pewne czynniki powodują uszkodzenia wyściółki naczyń krwionośnych, które dostarczają krew bogatą w tlen do mięśni serca.

Czynniki te obejmują palenie tytoniu, wysoki poziom cholesterolu i niektórych rodzajów tłuszczów we krwi, wysokie ciśnienie krwi i wysoki poziom cukru we krwi.

Depozyty tłuszczowe zwane płytkami zaczynają gromadzić się w miejscu uszkodzenia. To może rozpocząć się w dzieciństwie. Prowadzi to do ograniczenia przepływu krwi i do odczuwanego bólu w klatce piersiowej.

ZOBACZ TAKŻE

Dobre tłuszcze dla zdrowia serca

Czynniki te powodują powstanie zakrzepów, co prowadzi do zwężenia tętnic i powstawania duszności. Jeśli zakrzep jest na tyle duży, że może całkowicie lub prawie całkowicie zablokować tętnicę wieńcową, powoduje zawał serca.

Wyniki stanowią przegląd badań, które obejmowały prawie 116 tysięcy osób i zostały wykonane w latach  1986-2010. Kobiety stanowiły około 65 procent wśród osób  badanych, natomiast mężczyźni około 35 procent.

Dane pochodzą z ankiet na temat diety i zdrowia, które uczestnicy wypełniali co 4 lata.

Badacze stwierdzili, że 5-procentowe większe spożycie długołańcuchowych nasyconych kwasów tłuszczowych dzięki spożywaniu dużych ilości serów twardych, pełnego mleka, masła, wołowiny i czekolady związane było z podwyższonym **o 25 procent ryzykiem choroby wieńcowej serca**.

4 proste triki na ograniczenie tłuszczu w diecie
4 proste triki na ograniczenie tłuszczu w diecie [4 zdjęcia]

Tłuszcz sam w sobie nie jest niczym złym i w określonych proporcjach jest nam po prostu potrzebny. Natomiast...

zobacz galerię

Dalsze analizy wykazały, że zastąpienie jedynie 1 procenta dziennego spożycia czterech nasyconych kwasów tłuszczowych - kwasu laurynowego, kwasu mirystynowy, palmitynowego i kwasu stearynowego, może spowodować zmniejszenie ryzyka chorób serca o 4-8 procent.

Najsilniejsze zmniejszenie ryzyka pochodzi z zastąpienia kwasu palmitynowego - który znajduje się w oleju palmowym, tłuszczu mlecznym  i mięsach.

Jeden z badaczy, Frank Hu, profesor żywienia i epidemiologii twierdzi, że niepraktyczne jest wskazanie jakie rodzaje kwasów tłuszczowych są zdrowe, a jakie nie, ponieważ produkty zawierają wiele takich samych rodzajów tłuszczu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!