Wapń w diecie dziecka

Specjaliści od żywienia alarmują, że coraz więcej dzieci spożywa za mało wapnia. Oznacza to, że nie są w stanie osiągnąć optymalnej masy kości, co przekłada się na ryzyko złamań i osteoporozy. Mocne kości są niezwykle istotne, dlatego rodzice powinni zadbać o to, by w jadłospisie dziecka znalazły się produkty bogate w wapń, na przykład mleko, ser żółty oraz jogurt. Wskazane jest, by dzieci codziennie spożywały trzy porcje produktów zawierających wapń.

1. Dzienne zapotrzebowanie na wapń

Ilość wapnia zalecana dzieciom zależy od ich wieku. Maluchy w wieku 1-3 lat powinny spożywać 500 mg wapnia dziennie. Dzieci w przedziale wiekowym 4-8 lat powinny przyjmować z pożywieniem 800 mg dziennie, a starsze dzieci i nastolatki, czyli osoby w wieku 9-18 lat powinny spożywać aż 1300 mg wapnia dziennie. Jeśli nie masz pewności, ile wapnia spożywa twoje dziecko, zacznij czytać etykiety produktów spożywczych. Na opakowaniach widnieje informacja, ile dziennego zapotrzebowania na dany składnik odżywczy można uzupełnić poprzez spożycie danego produktu. Zwykle dane te dotyczą zapotrzebowania dorosłego człowieka, co w przypadku wapnia wynosi 1000 mg dziennie. Jeżeli szklanka mleka stanowi 30% zapotrzebowania dorosłej osoby na wapń, znajduje się w niej 300 mg wapnia. W przypadku małego dziecka jest to ilość odpowiadająca 60% dziennego zapotrzebowania na wapń, ale dla nastolatka to zaledwie 23%.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

2. Produkty bogate w wapń

Czytanie etykiet produktów spożywczych pozwoli ci zidentyfikować te, które mają dużą zawartość wapnia. Pamiętaj, że ilość wapnia w poszczególnych artykułach spożywczych może znacznie różnić się w zależności od producenta. Dużo wapnia znajduje się głównie w nabiale, dlatego w diecie twojego dziecka nie powinno zabraknąć jogurtów, mleka oraz sera. Problemem może być alergia na mleko. Jeśli twoje dziecko nie może spożywać produktów mlecznych, zadbaj o to, by regularnie spożywało inne produkty, które zawierają wapń. Są to: łosoś, tofu, rabarbar, sardynki, szpinak, fasola, brokuły, groszek, brukselka, ziarna sezamowe oraz migdały. Dostępne są również produkty dodatkowo wzbogacone wapniem, na przykład płatki śniadaniowe, sok pomarańczowy, mleko sojowe, owsianka oraz niektóre rodzaje pieczywa. Dla pewności możesz podawać dziecku suplementy witaminowe z wapniem. Jeśli nadal będziesz miała wątpliwości, czy w diecie twojej pociechy nie brakuje wapnia, skonsultuj się z lekarzem.

Zdrowe i mocne kości dziecka powinny być twoim priorytetem, dlatego zadbaj o to, by w jego jadłospisie znalazły się produkty bogate w wapń. Pamiętaj, że duże znaczenie ma również aktywność fizyczna dziecka.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!