Wiek metaboliczny – charakterystyka, obniżanie, zespół metaboliczny

Wiek metaboliczny to kondycja, regeneracja i wiek organizmu. Wpływa na niego wiele czynników, takich jak sposób odżwywiania czy styl życia. Od czego jeszcze zależy wiek metaboliczny? Jak można obniżyć wiek metaboliczny? Czym jest zespół metaboliczny i jakie są jego przyczyny?

1. Wiek metaboliczny – charakterystyka

Wiek metaboliczny to rzeczywisty wiek organizmu, kondycja, poziom metabolizmu, zdolność do regeneracji. Na wiek metaboliczny wpływa wiele czynników takich jak dieta, geny, aktywność fizyczna, a także równowaga hormonalna. W celu obliczenia wieku metabolicznego należy wziąć takie parametry jak: przemiana materii, ilość wody w organizmie, ilość tkanki tłuszczowej w organizmie, waga mięśni.

Wiek metaboliczny to rzeczywisty wiek organizmu, kondycja, poziom metabolizmy, zdolność do regeneracji.
Wiek metaboliczny to rzeczywisty wiek organizmu, kondycja, poziom metabolizmy, zdolność do regeneracji.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Wynik wieku metabolicznego niekiedy jest dużym zaskoczeniem. Jeżeli jest niższy od metryki urodzenia, to można mówić o wysokiej sprawności fizycznej, a także oznace zdrowia danej osoby. Wyższy wiek metaboliczny może świadczyć o problemach zdrowotnych, a także o obniżonej sprawności fizycznej. Wiek metaboliczny nie musi zatem oznaczać wieku urodzenia. Można zatem powiedzieć, że starzenie się organizmu nie jest ściśle związane z datą urodzenia. Tempo starzenia się organizmu może być zupełnie inne u dwóch osób urodzonych w tym samym dniu, tego samego roku.

Masz 20, 30 lub 40 lat? Sprawdż, jak zmienia się twój metabolizm
Masz 20, 30 lub 40 lat? Sprawdż, jak zmienia się twój metabolizm [4 zdjęcia]

Pamiętasz te czasy, kiedy zjedzenie słodyczy, śmieciowego jedzenia, drożdżówek czy mrożonej pizzy uchodziło...

zobacz galerię

2. Wiek metaboliczny – obniżanie

Jeżeli wiek metaboliczny jest znacznie wyższy od naszego wieku urodzenia, powinno to być mobilizacją, aby zmienić styl życia. Wiek metaboliczny, w przeciwieństwie do tego urodzeniowego, możemy obniżyć. Wystarczy wprowadzić zmiany w diecie, a także zwiększyć aktywność fizyczną. Niestety, proces obniżenia wieku metabolicznego nie jest szybki. Wymaga czasu i stosowania się do odpowiednich nawyków żywieniowych już do końca życia.

W diecie obniżającej wiek metaboliczny należy pamiętać o piciu dużej ilości wody. Codziennie powinniśmy pić około 2 l wody niegazowanej. Ważne są także warzywa, owoce, białe mięso, ryby, rośliny strączkowe, oliwa, sałata, pieczywo pełnoziarniste. W diecie należy unikać słodyczy, soków, napoi gazowanych, słonych przekąsek i tłustych potraw. Lepiej przejść na potrawy duszone, gotowane na parze lub pieczone.

Sprawdź, jak opóźniasz swój metabolizm
Sprawdź, jak opóźniasz swój metabolizm [9 zdjęć]

Brak podstawowych składników odżywczych, zwłaszcza białek, sprawia, że metabolizm spowalnia. Przez kilka...

zobacz galerię

3. Wiek metaboliczny – zespół metaboliczny

Zespół metaboliczny to zaburzenia metaboliczne, które niszczą organizm. Zaburzenia metaboliczne zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Według badań osoby z otyłością brzuszną i nadwagą są narażone na zaburzenia metaboliczne. Osoby te szczególnie powinny zdecydować się na zmianę stylu życia, aby zrzucić zbędne kilogramy, podnieść kondycję fizyczną poprzez regularne ćwiczenia. Dzięki temu zyska na tym organizm i obniży się wiek metaboliczny.

 

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy