Witamina C – właściwości, niedobór, źródła

Witamina C inaczej nazywana kwasem askorbionowym to ulubiona witamina dzieci – ma przyjemnie kwaśny smak, a żółta barwa z pewnością wróży coś dobrego. Rodzice chętnie więc podają ją dzieciom na lekkie przeziębienie, sami łykając ją profilaktycznie. Czym właściwie jest witamina C? Gdzie jej szukać i dlaczego jest tak istotna dla funkcjonowania organizmu?

spis treści

Zobacz film: "Witamina C i kwas foliowy w trosce o naszą odporność"

1. Witamina C – właściwości

Witamina C (kwas askorbinowy) to nie tylko najbardziej znana witamina, ale i niezwykle potrzebna do codziennego funkcjonowania organizmu. Witamina C jest niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników między nimi. Dzięki kolagenowi, wytwarzanemu m.in. pod wpływem witaminy C, szybciej goją się rany, złamania i siniaki, a krwotoki są dużo mniej obfite.

Dodatkowo, witamina C wspomaga układ odpornościowy, dzięki czemu choroba – gdy nas dopada – ma łagodniejszy przebieg, a jej objawy nie są tak dokuczliwe. Dobroczynne skutki dostarczania organizmowi witaminy odczuwają też serce i układ nerwowy.

Powody, dla których organizm potrzebuje witaminy C
Powody, dla których organizm potrzebuje witaminy C [6 zdjęć]

Witamina C (inaczej nazywana kwasem askorbinowym) została odkryta przez węgierskiego fizjologa, Alberta...

zobacz galerię

2. Witamina C – niedobór

Czy tak powszechnego składnika odżywczego może organizmowi zabraknąć? Tak. Niedobór witaminy C występuje przede wszystkim przy niewielkim spożyciu owoców i warzyw.

Jego objawami są osłabienie, krwawienia z dziąseł, spadek wagi i długotrwałe gojenie się ran. Jeśli zauważasz u siebie te objawy, uzupełnij dietę o naturalną witaminę C, znajdująca się w owocach i warzywach lub sięgnij po suplementy witaminowe.

Witamina C jest niezbędnym składnikiem odżywczych codziennej diety. Jej niedobór grozi poważnym zaburzeniem pracy organizmu, dlatego warto docenić działanie witaminy C i sięgać po niego każdego dnia.

3. Witamina C – źródła

Źródła witaminy C są liczne. Aby dostarczyć do organizmu dzienną dawkę, nie musimy przyjmować suplementów. Wystarczy zdrowa i racjonalna dieta. Przede wszystkim warzywa i owoce to niewyczerpane źródło witaminy C. Co najlepiej spożywać, by organizmowi nie brakowało tej ważnej w budowaniu odporności witaminy?

Zobacz także:

Do diety włącz: warzywa kapustne (kapustę, brukselkę, jarmuż), ziemniaki, paprykę, kiwi, truskawki, czarną porzeczkę, * zielone i czerwone warzywa.

Przyjęło się, że to w cytrusach jest najwięcej witaminy C. Okazuje się jednak, że tego typu owoce, owszem są znanym wszystkim źródłem witaminy C, jednak zawierają jej o wiele mniej niż wyżej wymienione owoce i warzywa. Pamiętaj, by warzywa i owoce spożywać na świeżo, bez obróbki termicznej, która powoduje utratę cennych właściwości.

Następny artykuł: Zdrowe odżywianie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy