Biotyna (witamina H, witamina B7) - działanie, niedobór, występowanie

spis treści
rozwiń

Podobnie jak inne witaminy z grupy B, witamina H lub witamina B7 - czyli biotyna bierze udział w syntezie i rozkładzie tłuszczów, aminokwasów i węglowodanów, czyli jest konieczna w przemianie materii. Badania wykazały, że biotyna odgrywa dużą rolę w przemianie glukozy, przede wszystkim w pierwszym etapie, w którym współdziała z insuliną, hormonem trzustki.

1. Biotyna - działanie

Witamina H określana również mianem biotyny i witaminy B7 została odkryta w latach 20. XIX wieku. Nie jest to witamina sensu stricto, a substancja podobna będąca w istocie złożonym kwasem organicznym występującym zarówno w organizmach zwierzęcych jak i roślinach. Jest ona dość odporna na działanie wysokim i niskich temperatur, a także zmian Ph, dzięki czemu w trakcie obróbki danych produktów nie jest ona niszczona.

Biotyna wpływa na stabilizację poziomu glukozy we krwi. Jest ona zatem szczególnie ważna dla osób chorujących na cukrzycę typu 2. 
Ze względu na udział w procesie przemiany glukozy wpływa na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, na witalność, dobre samopoczucie, a także odczuwanie bólu oraz wrażliwość czuciową. 
Witamina H (biotyna) jest także uważana za witaminę piękności, gdyż wpływa na prawidłowy stan skóry, a także zdrowie włosów i paznokci. Dzieje się tak, gdyż zawiera cząsteczki siarki chroniącej naszą skórę i włosy. Oddziałując na nie nie tylko poprawia ich kondycję zdrowotną, lecz także opóźnia proces siwienia włosów i ich wypadaniu. Dietę bogatą w biotynę powinny także stosować osoby mające problemy z hormonami wydzielanymi przez tarczycę.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Przeciętne zapotrzebowanie na biotynę wynosi ok. 30-100 mg. W zależności jednak od substancji towarzyszących może być ona lepiej albo gorzej wchłaniana przez organizm.

2. Biotyna - niedobór

Niedobory biotyny objawiają się znużeniem, spadkiem apetytu, biegunką, wymiotami, anemią, zapaleniem spojówek, łysieniem, rumieniem, łuszczeniem się skóry, podwyższeniem poziomu cholesterolu we krwi oraz barwników żółciowych. Niedobór biotyny występuje bardzo rzadko, zwłaszcza wśród osób posiadających monotonną i opierającą się na produktach z awidyną dietę. Wspomniana substancja wchodzi z biotyną w wiązania, co powoduje, że nie jest przez organizm wchłaniana.

Dotychczas nie stwierdzono szkodliwości nadmiaru biotyny, czy to podawanej w żywności, czy w formie suplementu, nawet przy spożyciu 10 mg witaminy H dziennie.

3. Biotyna - występowanie

Z występowaniem biotyny mamy do czynienie zarówno w odniesieniu do produktów roślinnych jak i tych pochodzenia zwierzęcego. Duże jej ilości można znaleźć w żółtkach jaj, wątrobie, sardynkach i szynce. Jeżeli chcesz wzbogacić swoją dietę o tę witaminę powinnaś jeść także orzechy ziemne, migdały, produkty przygotowane na bazie mąki pełnoziarnistej i grzyby. Znajdziesz ją także w pomidorach, marchwi i chudym serze.

Poza tym istnieje możliwość suplementacji witaminy H. Jeżeli chcesz wybrać preparat, który będzie najlepiej wchłaniany przez organizm zwróć uwagę, by zawierał obok witaminy B7 (biotyny) także pozostałe witaminy z grupy B, magnez i mangan.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!