5 prostych zasad zapobiegania żylakom

Żylaki to nie tylko defekt kosmetyczny. To przede wszystkim poważny problem zdrowotny, który – bagatelizowany – może doprowadzić do poważnych komplikacji. Wbrew pozorom profilaktyka żylaków nie wymaga wiele wysiłku. By cieszyć się pięknymi, zdrowymi nogami, wystarczy przestrzegać kilku prostych reguł.

spis treści

1. Nogi na celowniku

Na kondycję naszych nóg wpływa kilka pozornie nieszkodliwych nawyków, które powtarzane mogą przyczyniać się do rozwoju chorób. Po pierwsze – pozycja w jakiej siadamy. Odpoczywając na kanapie, starajmy się unikać krzyżowania nóg. Nie sprzyja nam także częste zakładanie nogi na nogę i noszenie ubrań z obcisłymi nogawkami – wszystko to utrudnia swobodny przepływ krwi w kończynach dolnych. Należy ponadto wystrzegać się gorących kąpieli, na skutek których dochodzi do poszerzania żył, co także zwiększa ryzyko wystąpienia żylaków. Zamiast tego, raz na jakiś czas, zaserwujmy sobie kąpiel z dodatkiem soli morskiej, która wykazuje właściwości detoksykacyjne i pomaga redukować obrzęki.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

2. Rozważna dieta

Przygotuj swoje nogi na lato
Przygotuj swoje nogi na lato [10 zdjęć]

Złuszczanie skóry przy użyciu peelingów to jeden ze skutecznych sposobów umożliwiających wygładzenie...

zobacz galerię
([Zdjęcie warzyw croppedPath=)

Ogromne znaczenie dla kondycji naszych nóg ma codzienny jadłospis. Zadbajmy o to, aby w naszej  diecie pojawiło się więcej warzyw i owoców obfitujących w błonnik i antyoksydanty, które wzmocnią strukturę tkanek. W profilaktyce żylaków i przeciwdziałaniu rozwoju powstałych już zmian cenne są produkty zawierające kwas askorbinowy, czyli witaminę C oraz witaminę P – związki te pomogą uszczelnić naczynia krwionośne, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko rozciągnięcia żył, co prowadzi do powstawania nowych, nieestetycznych zgrubień. Witaminy te znajdziemy w wiśniach, czarnych porzeczkach, winogronach, papryce czy pomidorach.

3. Zdrowe znaczy wypoczęte

Ważne jest, aby zapewnić nogom optymalną ilość odpoczynku. Jest to szczególnie istotne, kiedy wykonujemy pracę wymagającą kilkugodzinnego stania lub siedzenia. W takiej sytuacji, raz na jakiś czas, warto się rozruszać, przejść przynajmniej kilka kroków, by pobudzić krążenie. Dobrym nawykiem jest siedzenie z nogami opartymi na podnóżku – im wyższy będzie stołeczek, tym lepiej. Zwróćmy uwagę na ułożenie nóg podczas snu. Osoby narażone na żylaki powinny przyjmować taką pozycję, by kończyny były uniesione ponad poziom klatki piersiowej.

4. Masa ciała pod kontrolą

([Zdjęcie kobiety croppedPath=)

Jedną z przyczyn żylaków jest otyłość – dodatkowe kilogramy nadmiernie obciążają nasze stawy i mięśnie. Nie pozostaje to obojętne wobec krążenia w kończynach dolnych – krew nie może swobodnie odpływać z żył w kierunku serca, co sprzyja powstawaniu zatorów. Postarajmy się wyeliminować z naszej diety fast foody i produkty przetworzone. Ich miejsce, poza wspomnianymi warzywami i owocami, niech zajmie pieczywo pełnoziarniste, nasiona i kasze. Pamiętajmy także o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

5. Zbawienna aktywność fizyczna

Jeżeli naprawdę zależy nam na zdrowiu naszych nóg, w codziennym grafiku należy uwzględnić sport. Zalecane jest wykonywanie zwłaszcza takich ćwiczeń, które angażują  kończyny dolne, a więc nordic walking, kolarstwo, pływanie, maszerowanie czy zwykłe spacery. Usprawnimy w ten sposób krążenie, będziemy przeciwdziałać pękaniu naczynek i obrzękom, a przy okazji zyska na tym nasza sylwetka i samopoczucie.

Źródło: domzdrowia.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy