Budyń - skład, przepisy

Budyń to bardzo smaczny deser, który z łatwością można przygotować w domu. Sięgając po budyń, powinniśmy przeczytać dokładnie jego etykietę i kierować się podstawową zasadą obowiązującą dla wszystkich produktów spożywczych: im krótszy skład i mniej niezrozumiałych nazw substancji, tym zdrowiej.

1. Budyń - skład

Co powinien mieć w swoim składzie budyń? Głównie mąkę ziemniaczaną, substancję nadającą smak (im bardziej naturalna, tym oczywiście lepiej) i ewentualnie cukier. Jednak producenci często dodają wzmacniacze smaku, które mają działanie uzależniające. W najlepszym wypadku są to sztuczne aromaty i barwniki, choć i one nie są obojętne dla naszego organizmu.

Najmniej zdrowym wyborem jest niewątpliwie budyń „ekspresowy”, który wystarczy tylko zalać wrzątkiem. Jeśli do budyniu nie trzeba dodawać mleka, musi zawierać coś, co zastępuje jego smak i konsystencję. Ze szkodliwych substancji w budyniu najczęściej możemy znaleźć:

• syrop glukozowy, tańszy zamiennik cukru. Zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2 oraz niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Dodatkowo mocno uzależnia i prowadzi do otyłości;

• utwardzone oleje roślinne, czyli innymi słowy tłuszcze trans. Spożywanie tych tłuszczów zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego i m.in. cukrzycy typu 2. Działają one również pronowotworowo;

• E407 karagen – substancja zagęszczająca o działaniu rakotwórczym. Przyczynia się do powstania raka żołądka;

• E340 – fosforany potasu mogą być przyczyną niedoboru wapnia w organizmie. Szczególnie szkodliwe w przypadku dzieci, które potrzebują tego pierwiastka do budowy kości.

Kisiel czy budyń – co jest zdrowsze?
Kisiel czy budyń – co jest zdrowsze? [6 zdjęć]

Wiele osób, mając ochotę na coś słodkiego, zamiast po słodycze sięga po budyń lub kisiel, uważając te...

zobacz galerię

Jeśli chodzi o budyń owocowy, głównym składnikiem powinna być skrobia ziemniaczana, owoce lub sok owocowy i ewentualnie cukier. Niestety na półce sklepowej nie znajdziemy produktu z takim składem.

Mimo to, budynie do zalania wrzątkiem nie różnią się znacząco listą składników od tych tradycyjnych, wymagających gotowania. Na co więc uważać? Przede wszystkim unikajmy syropu glukozowego, sztucznych barwników i aromatów. Najzdrowszym wyborem jest domowy budyń owocowy lub mleczny.

2. Budyń - przepisy

Wykonanie domowego budyniu nie jest trudne.

2.1. Przepis na budyń kokosowo-bananowy

Składniki na jedną dużą porcję to:

  • szklanka mleka kokosowego,
  • bardzo dojrzały banan,
  • jajo,
  • czubata łyżka mąki ziemniaczanej.

Połowę mleka zagotuj. Pozostałą część zmiksuj z bananem, żółtkiem i mąką. Dodaj do zagotowanego mleka i gotuj na małym ogniu, mieszając aż do uzyskania konsystencji budyniu.

Zobacz także:

2.2. Przepis na budyń jabłkowo-cynamonowy

Składniki na jedną dużą porcję:

Jabłko pokrój w kostkę i zasyp je ksylitolem, żeby puściło sok. Odstaw na około godzinę (jeśli nie masz tyle czasu, możesz dolać trochę soku jabłkowego, najlepiej samodzielnie zrobionego w sokowirówce). Zagotuj połowę mleka z jabłkiem, powstałym z niego sokiem i cynamonem. Wymieszaj pozostałe mleko z mąką. Dodaj do części z owocem i na wolnym ogniu, cały czas mieszając, gotuj do uzyskania pożądanej konsystencji.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.